Kvaliteten og tilgjengeligheten av legevakttjenesten for Saltdal etter etablering av legevaktsamarbeid

09.11.2017 ble det i kommunestyret i Saltdal vedtatt at det skulle inngås en samarbeidsavtale for interkommunalt legevaktsamarbeid med Fauske og Sørfold. Saltdal kommune skulle inngå avtale om et administrativt legevaktsamarbeid med Fauske som vertskommune. Denne oppgaven omhandler konsekvensene av...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hansen, Ida Louise Jørgensen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22871
Description
Summary:09.11.2017 ble det i kommunestyret i Saltdal vedtatt at det skulle inngås en samarbeidsavtale for interkommunalt legevaktsamarbeid med Fauske og Sørfold. Saltdal kommune skulle inngå avtale om et administrativt legevaktsamarbeid med Fauske som vertskommune. Denne oppgaven omhandler konsekvensene av samarbeidet mellom Saltdal- og Fauske kommune sett fra pasientenes perspektiv, samt de viktigste samarbeidspartnerne til legevakten. Målet med studien er å komme nærmere et svar på om kvaliteten og tilgjengeligheten av legevaktstjenesten er tilstrekkelig god for beboerne i Saltdal kommune, etter samarbeidet ble inngått. Oppgaven består av en kvantitativ og en kvalitativ del. I regi av Indre Salten legevakt ble det sendt ut et spørreskjema til alle som var i kontakt med legevakten i en gitt periode.I tillegg til spørreundersøkelsen ble det gjennomført et fokusgruppe-intervju av de viktigste samarbeidspartnerne til legevakten. Samarbeidspartnerne bestod av ambulansetjenesten, sykehjem, psykiatritjenesten, og legene i Saltdal kommune. Deltagerne i intervjuet fortalte at legen sjeldnere rykker ut til pasienten sammen med ambulansen. Likevel syntes de at tryggheten med tanke på helsehjelp var godt i varetatt, samt at kvaliteten på legevakten hadde økt som følge av at sykepleier er sammen med legen på vakt. Den nye bakvaktsordningen var også et positivt bidrag for kvaliteten. I spørreundersøkelsen kunne man se at 11% av deltagerne syntes reiseveien til legevakten var for lang. 5% av deltagerne syntes ikke at hjelpen de mottok fra legevakten var tilfredsstillende, og 8% av deltagerne opplevde hjelpen fra legevakten som dårligere enn forventet.