Fjernundervisning i grunnutdanning for allmennlærere

Sluttrapport fra et SOFF-støttet prosjekt Prosjektet som omtales er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Tromsø (HiTø) og Høgskolen i Bodø (HBO). Rapporten omtaler prosjektet ved HitØ, men referer til samarbeidet der dette er relevant. HBO leverer egen rapport. Rapporten er todelt. I første del...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ballo, Øystein
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Eureka Forlag 2006
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2271
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2271
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2271 2024-06-02T08:04:29+00:00 Fjernundervisning i grunnutdanning for allmennlærere Ballo, Øystein 2006 208144 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/2271 nob nob Eureka Forlag Eureka Digital 5, 2006 978-82-7389-096-2 0809-8360 https://hdl.handle.net/10037/2271 URN:NBN:no-uit_munin_2021 openAccess VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Research report Forskningsrapport 2006 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:42:34Z Sluttrapport fra et SOFF-støttet prosjekt Prosjektet som omtales er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Tromsø (HiTø) og Høgskolen i Bodø (HBO). Rapporten omtaler prosjektet ved HitØ, men referer til samarbeidet der dette er relevant. HBO leverer egen rapport. Rapporten er todelt. I første del gis en grundig gjennomgang av opplegget for prosjektet. Prosjektet plasseres i forhold til et større omstillingsarbeid ved Høgskolen i Tromsø (HiTø) før det redegjøres for det faglige perspektivet prosjektet bygger på. Her vektlegges læring med IKT og profesjonsutdanning. Etter en gjennomgang av studietilbudet prosjektet er knyttet opp mot gjennomgås planene for prosjektet, med tilhørende begrunnelser. I andre del omtales og drøftes selve prosjektforløpet som grunnlag for faglige vurderinger av sentrale problemstillinger for prosjektet. Prosjektplanene omtales som ambisiøse, der hovedmålet var å prøve ut ulike modeller for integrering av IKT i desentralisert profesjonsutdanning og gjennom dette utvikle kompetansgrunnlag ved avdelingen for utvikling av en ny, fleksibel lærerutdanningsmodell. På grunn av redusert ressursramme og større arbeidsomfang enn forventet, er det renonsert på noen av planene underveis, særlig hva angår modellutprøving. Det redegjøres også for hvordan forholdet mellom prosjekt og studieløp gjorde dette vanskelig. På den annen side førte prosjektet til omfattende ringvirkninger og vesentlig styrking av kompetansen innen IKT-didaktikk ved avdelingen. Prosjektet har vært det viktigste grunnlaget for nye prosjekter og konkrete utviklingstiltak mot en ny lærerutdanningsmodell. Dette tilskrives flere forhold ved prosjektet, der organiseringen av lærergruppa tillegges størst vekt. Report Bodø Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
Ballo, Øystein
Fjernundervisning i grunnutdanning for allmennlærere
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
description Sluttrapport fra et SOFF-støttet prosjekt Prosjektet som omtales er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Tromsø (HiTø) og Høgskolen i Bodø (HBO). Rapporten omtaler prosjektet ved HitØ, men referer til samarbeidet der dette er relevant. HBO leverer egen rapport. Rapporten er todelt. I første del gis en grundig gjennomgang av opplegget for prosjektet. Prosjektet plasseres i forhold til et større omstillingsarbeid ved Høgskolen i Tromsø (HiTø) før det redegjøres for det faglige perspektivet prosjektet bygger på. Her vektlegges læring med IKT og profesjonsutdanning. Etter en gjennomgang av studietilbudet prosjektet er knyttet opp mot gjennomgås planene for prosjektet, med tilhørende begrunnelser. I andre del omtales og drøftes selve prosjektforløpet som grunnlag for faglige vurderinger av sentrale problemstillinger for prosjektet. Prosjektplanene omtales som ambisiøse, der hovedmålet var å prøve ut ulike modeller for integrering av IKT i desentralisert profesjonsutdanning og gjennom dette utvikle kompetansgrunnlag ved avdelingen for utvikling av en ny, fleksibel lærerutdanningsmodell. På grunn av redusert ressursramme og større arbeidsomfang enn forventet, er det renonsert på noen av planene underveis, særlig hva angår modellutprøving. Det redegjøres også for hvordan forholdet mellom prosjekt og studieløp gjorde dette vanskelig. På den annen side førte prosjektet til omfattende ringvirkninger og vesentlig styrking av kompetansen innen IKT-didaktikk ved avdelingen. Prosjektet har vært det viktigste grunnlaget for nye prosjekter og konkrete utviklingstiltak mot en ny lærerutdanningsmodell. Dette tilskrives flere forhold ved prosjektet, der organiseringen av lærergruppa tillegges størst vekt.
format Report
author Ballo, Øystein
author_facet Ballo, Øystein
author_sort Ballo, Øystein
title Fjernundervisning i grunnutdanning for allmennlærere
title_short Fjernundervisning i grunnutdanning for allmennlærere
title_full Fjernundervisning i grunnutdanning for allmennlærere
title_fullStr Fjernundervisning i grunnutdanning for allmennlærere
title_full_unstemmed Fjernundervisning i grunnutdanning for allmennlærere
title_sort fjernundervisning i grunnutdanning for allmennlærere
publisher Eureka Forlag
publishDate 2006
url https://hdl.handle.net/10037/2271
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
geographic Tromsø
Bodø
geographic_facet Tromsø
Bodø
genre Bodø
Tromsø
genre_facet Bodø
Tromsø
op_relation Eureka Digital 5, 2006
978-82-7389-096-2
0809-8360
https://hdl.handle.net/10037/2271
URN:NBN:no-uit_munin_2021
op_rights openAccess
_version_ 1800749115151220736