Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet?
Denne oppgaven undersøker hvordan større bedrifter i reiselivsnæringen i Nord-Norge kan skape bedre lønnsomhet. De siste årene er det tatt initiativer for å slå sammen flere reiselivsbedrifter til større konserner. Målet er å skape bedre tilbud til kundene, og dermed også skape bedre økonomiske resu...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/22485 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22485 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22485 2023-05-15T17:24:05+02:00 Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet? Furuly, Benjamin Nordberg 2021-05-30 https://hdl.handle.net/10037/22485 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/22485 Copyright 2021 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 reiseliv fusjoner oppkjøp lønnsomhet strategi BED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2021 ftunivtroemsoe 2021-09-15T22:53:54Z Denne oppgaven undersøker hvordan større bedrifter i reiselivsnæringen i Nord-Norge kan skape bedre lønnsomhet. De siste årene er det tatt initiativer for å slå sammen flere reiselivsbedrifter til større konserner. Målet er å skape bedre tilbud til kundene, og dermed også skape bedre økonomiske resultater for bedriftene. Reiselivsnæringen har gjennom de siste ti årene hatt systematisk dårligere lønnsomhet enn øvrig næringsliv. Å undersøke hvordan større bedrifter kan bidra til bedre økonomiske prestasjoner for en viktig næring i Nord-Norge er derfor interessant, både ut fra et samfunnsperspektiv og et investorperspektiv. Dette er undersøkt ved å gjøre en gjennomgang av sentral teori innenfor strategifeltet. Det er også gjennomgått studier som omhandler hvordan bedrifter kan skape synergier av fusjoner og oppkjøp, og hvilken effekt dette kan ha. Deretter er det gjennomført intervjuer med informanter som har god kjennskap til akkurat denne problemstillingen. Informantenes perspektiver og beskrivelser er utfylt av relevant statistikk og undersøkelser av reiselivet i Nord-Norge. Resultatene viser at reiselivsnæringen i Nord-Norge er en attraktiv næring for investorer basert på konkurransekreftene. Det er spesielt på fire områder bedrifter kan oppleve positive synergier gjennom å bli en del av en større bedrift: kapital, kompetanse, markedsføring og salg og felles administrasjon. For å lykkes med å oppnå disse synergiene er det spesielt viktig at det tas riktige valg i fusjonsprosessen. Her er det blant annet avgjørende at man velger de bedriftene som passer inn i strategien og organisasjonen til bedriften. Det er også avgjørende at prisen for fusjonen eller oppkjøpet blir satt riktig. Til slutt må bedriftene integreres på en slik måte at det er mulig å hente ut positive synergier. Gjennom dette kan reiselivsbedrifter i Nord-Norge oppnå konkurransefortrinn ovenfor sine konkurrenter, og dermed også oppnå målet om bedre lønnsomhet. Oppgaven har også undersøkt hvorvidt større bedrifter er bedre rustet for å møte uforutsette kriser, som koronakrisen. Resultatene peker på fordeler som at man kan ha bedre forutsetninger for å drive produktutvikling og markedsføring. Av ulempene trekkes det frem at mindre bedrifter ofte raskere kan redusere kostnader og omstille seg. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 reiseliv fusjoner oppkjøp lønnsomhet strategi BED-3901 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 reiseliv fusjoner oppkjøp lønnsomhet strategi BED-3901 Furuly, Benjamin Nordberg Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet? |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 reiseliv fusjoner oppkjøp lønnsomhet strategi BED-3901 |
description |
Denne oppgaven undersøker hvordan større bedrifter i reiselivsnæringen i Nord-Norge kan skape bedre lønnsomhet. De siste årene er det tatt initiativer for å slå sammen flere reiselivsbedrifter til større konserner. Målet er å skape bedre tilbud til kundene, og dermed også skape bedre økonomiske resultater for bedriftene. Reiselivsnæringen har gjennom de siste ti årene hatt systematisk dårligere lønnsomhet enn øvrig næringsliv. Å undersøke hvordan større bedrifter kan bidra til bedre økonomiske prestasjoner for en viktig næring i Nord-Norge er derfor interessant, både ut fra et samfunnsperspektiv og et investorperspektiv. Dette er undersøkt ved å gjøre en gjennomgang av sentral teori innenfor strategifeltet. Det er også gjennomgått studier som omhandler hvordan bedrifter kan skape synergier av fusjoner og oppkjøp, og hvilken effekt dette kan ha. Deretter er det gjennomført intervjuer med informanter som har god kjennskap til akkurat denne problemstillingen. Informantenes perspektiver og beskrivelser er utfylt av relevant statistikk og undersøkelser av reiselivet i Nord-Norge. Resultatene viser at reiselivsnæringen i Nord-Norge er en attraktiv næring for investorer basert på konkurransekreftene. Det er spesielt på fire områder bedrifter kan oppleve positive synergier gjennom å bli en del av en større bedrift: kapital, kompetanse, markedsføring og salg og felles administrasjon. For å lykkes med å oppnå disse synergiene er det spesielt viktig at det tas riktige valg i fusjonsprosessen. Her er det blant annet avgjørende at man velger de bedriftene som passer inn i strategien og organisasjonen til bedriften. Det er også avgjørende at prisen for fusjonen eller oppkjøpet blir satt riktig. Til slutt må bedriftene integreres på en slik måte at det er mulig å hente ut positive synergier. Gjennom dette kan reiselivsbedrifter i Nord-Norge oppnå konkurransefortrinn ovenfor sine konkurrenter, og dermed også oppnå målet om bedre lønnsomhet. Oppgaven har også undersøkt hvorvidt større bedrifter er bedre rustet for å møte uforutsette kriser, som koronakrisen. Resultatene peker på fordeler som at man kan ha bedre forutsetninger for å drive produktutvikling og markedsføring. Av ulempene trekkes det frem at mindre bedrifter ofte raskere kan redusere kostnader og omstille seg. |
format |
Master Thesis |
author |
Furuly, Benjamin Nordberg |
author_facet |
Furuly, Benjamin Nordberg |
author_sort |
Furuly, Benjamin Nordberg |
title |
Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet? |
title_short |
Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet? |
title_full |
Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet? |
title_fullStr |
Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet? |
title_full_unstemmed |
Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet? |
title_sort |
når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i nord-norge bidra til bedre lønnsomhet? |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2021 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/22485 |
genre |
Nord-Norge |
genre_facet |
Nord-Norge |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/22485 |
op_rights |
Copyright 2021 The Author(s) |
_version_ |
1766114909637050368 |