Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet?

Denne oppgaven undersøker hvordan større bedrifter i reiselivsnæringen i Nord-Norge kan skape bedre lønnsomhet. De siste årene er det tatt initiativer for å slå sammen flere reiselivsbedrifter til større konserner. Målet er å skape bedre tilbud til kundene, og dermed også skape bedre økonomiske resu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Furuly, Benjamin Nordberg
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22485
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22485
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22485 2023-05-15T17:24:05+02:00 Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet? Furuly, Benjamin Nordberg 2021-05-30 https://hdl.handle.net/10037/22485 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/22485 Copyright 2021 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 reiseliv fusjoner oppkjøp lønnsomhet strategi BED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2021 ftunivtroemsoe 2021-09-15T22:53:54Z Denne oppgaven undersøker hvordan større bedrifter i reiselivsnæringen i Nord-Norge kan skape bedre lønnsomhet. De siste årene er det tatt initiativer for å slå sammen flere reiselivsbedrifter til større konserner. Målet er å skape bedre tilbud til kundene, og dermed også skape bedre økonomiske resultater for bedriftene. Reiselivsnæringen har gjennom de siste ti årene hatt systematisk dårligere lønnsomhet enn øvrig næringsliv. Å undersøke hvordan større bedrifter kan bidra til bedre økonomiske prestasjoner for en viktig næring i Nord-Norge er derfor interessant, både ut fra et samfunnsperspektiv og et investorperspektiv. Dette er undersøkt ved å gjøre en gjennomgang av sentral teori innenfor strategifeltet. Det er også gjennomgått studier som omhandler hvordan bedrifter kan skape synergier av fusjoner og oppkjøp, og hvilken effekt dette kan ha. Deretter er det gjennomført intervjuer med informanter som har god kjennskap til akkurat denne problemstillingen. Informantenes perspektiver og beskrivelser er utfylt av relevant statistikk og undersøkelser av reiselivet i Nord-Norge. Resultatene viser at reiselivsnæringen i Nord-Norge er en attraktiv næring for investorer basert på konkurransekreftene. Det er spesielt på fire områder bedrifter kan oppleve positive synergier gjennom å bli en del av en større bedrift: kapital, kompetanse, markedsføring og salg og felles administrasjon. For å lykkes med å oppnå disse synergiene er det spesielt viktig at det tas riktige valg i fusjonsprosessen. Her er det blant annet avgjørende at man velger de bedriftene som passer inn i strategien og organisasjonen til bedriften. Det er også avgjørende at prisen for fusjonen eller oppkjøpet blir satt riktig. Til slutt må bedriftene integreres på en slik måte at det er mulig å hente ut positive synergier. Gjennom dette kan reiselivsbedrifter i Nord-Norge oppnå konkurransefortrinn ovenfor sine konkurrenter, og dermed også oppnå målet om bedre lønnsomhet. Oppgaven har også undersøkt hvorvidt større bedrifter er bedre rustet for å møte uforutsette kriser, som koronakrisen. Resultatene peker på fordeler som at man kan ha bedre forutsetninger for å drive produktutvikling og markedsføring. Av ulempene trekkes det frem at mindre bedrifter ofte raskere kan redusere kostnader og omstille seg. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
reiseliv
fusjoner
oppkjøp
lønnsomhet
strategi
BED-3901
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
reiseliv
fusjoner
oppkjøp
lønnsomhet
strategi
BED-3901
Furuly, Benjamin Nordberg
Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet?
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
reiseliv
fusjoner
oppkjøp
lønnsomhet
strategi
BED-3901
description Denne oppgaven undersøker hvordan større bedrifter i reiselivsnæringen i Nord-Norge kan skape bedre lønnsomhet. De siste årene er det tatt initiativer for å slå sammen flere reiselivsbedrifter til større konserner. Målet er å skape bedre tilbud til kundene, og dermed også skape bedre økonomiske resultater for bedriftene. Reiselivsnæringen har gjennom de siste ti årene hatt systematisk dårligere lønnsomhet enn øvrig næringsliv. Å undersøke hvordan større bedrifter kan bidra til bedre økonomiske prestasjoner for en viktig næring i Nord-Norge er derfor interessant, både ut fra et samfunnsperspektiv og et investorperspektiv. Dette er undersøkt ved å gjøre en gjennomgang av sentral teori innenfor strategifeltet. Det er også gjennomgått studier som omhandler hvordan bedrifter kan skape synergier av fusjoner og oppkjøp, og hvilken effekt dette kan ha. Deretter er det gjennomført intervjuer med informanter som har god kjennskap til akkurat denne problemstillingen. Informantenes perspektiver og beskrivelser er utfylt av relevant statistikk og undersøkelser av reiselivet i Nord-Norge. Resultatene viser at reiselivsnæringen i Nord-Norge er en attraktiv næring for investorer basert på konkurransekreftene. Det er spesielt på fire områder bedrifter kan oppleve positive synergier gjennom å bli en del av en større bedrift: kapital, kompetanse, markedsføring og salg og felles administrasjon. For å lykkes med å oppnå disse synergiene er det spesielt viktig at det tas riktige valg i fusjonsprosessen. Her er det blant annet avgjørende at man velger de bedriftene som passer inn i strategien og organisasjonen til bedriften. Det er også avgjørende at prisen for fusjonen eller oppkjøpet blir satt riktig. Til slutt må bedriftene integreres på en slik måte at det er mulig å hente ut positive synergier. Gjennom dette kan reiselivsbedrifter i Nord-Norge oppnå konkurransefortrinn ovenfor sine konkurrenter, og dermed også oppnå målet om bedre lønnsomhet. Oppgaven har også undersøkt hvorvidt større bedrifter er bedre rustet for å møte uforutsette kriser, som koronakrisen. Resultatene peker på fordeler som at man kan ha bedre forutsetninger for å drive produktutvikling og markedsføring. Av ulempene trekkes det frem at mindre bedrifter ofte raskere kan redusere kostnader og omstille seg.
format Master Thesis
author Furuly, Benjamin Nordberg
author_facet Furuly, Benjamin Nordberg
author_sort Furuly, Benjamin Nordberg
title Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet?
title_short Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet?
title_full Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet?
title_fullStr Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet?
title_full_unstemmed Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet?
title_sort når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i nord-norge bidra til bedre lønnsomhet?
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/10037/22485
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_relation https://hdl.handle.net/10037/22485
op_rights Copyright 2021 The Author(s)
_version_ 1766114909637050368