Mangfoldets rolle i skolen / Valljivuođa oassi skuvllas
Denne mastergradsoppgaven ser på følgende problemstilling: Hvilke fordeler og utfordringer knyttet til skolehverdagen opplever foreldre og lærere til elever som har opplæringen i eller på samisk? Problemstillingen er både aktuell og interessant av flere grunner. Gjennom endringene i lærerplanene de...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | unknown |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/22414 |
_version_ | 1829315142890815488 |
---|---|
author | Jensen, Ine Emilie Rist |
author_facet | Jensen, Ine Emilie Rist |
author_sort | Jensen, Ine Emilie Rist |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne mastergradsoppgaven ser på følgende problemstilling: Hvilke fordeler og utfordringer knyttet til skolehverdagen opplever foreldre og lærere til elever som har opplæringen i eller på samisk? Problemstillingen er både aktuell og interessant av flere grunner. Gjennom endringene i lærerplanene de siste årene har tilbudet til samiske elever gått fra manglende anerkjennelse for sitt språk og kultur gjennom en hard fornorskningspolitikk til økt inkludering, forståelse og en egen lærerplan for samiske elever. Dette har vært en stor endring på kort tid, og det er da interessant å undersøke hvordan dette oppleves av både foreldre til samiske elever og lærere som forholder seg til disse. For å finne svar på problemstillingen utarbeidet jeg to spørreskjema som skulle bidra til å fange opp ulike forhold knyttet til samiske elever i skolen. Ett er tilpasset foreldrene til barn i skolen. I undersøkelsen skiller jeg i liten grad på elever som får opplæring i samisk språk og samtidig følger ordinær undervisningen i klassen, og de som får opplæringen sin på samisk i egen klasse. Tilsvarende så er det ett spørreskjema tilpasset ansatte i skolen. Disse er i stor grad lærere som underviser i eller på samisk. Enkelte har også lederfunksjoner i tillegg. Hensikten med arbeidet mitt har vært å skape større forståelse og kunnskap angående fordeler og utfordringer tilknyttet samisk opplæring. Kunnskapsbidraget om erfaringer og refleksjoner tilknyttet tematikken ble svart på gjennom skriftlig spørreundersøkelse med åpne spørsmål. Alle spørsmålene var helt frivillige å svare på, hvor hver enkelt informant selv bestemte hva og i hvilken grad de ønsket å svare. Jeg definerer undersøkelsen som en kvalitativ tilnærming da jeg har få informanter og relativ åpne spørsmål. Informantene er bedt om å svare så utfyllende de ønsker og kan. Det ble vurdert om svarene skulle følges opp med samtaler, men svarene var så fullstendige at det ble valgt bort, også i lys av den pågående pandemisituasjonen. I analysen av de 12 svarene som ble gitt, 7 fra ... |
format | Master Thesis |
genre | sami samisk |
genre_facet | sami samisk |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22414 |
institution | Open Polar |
language | unknown |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/22414 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2021 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22414 2025-04-13T14:26:33+00:00 Mangfoldets rolle i skolen / Valljivuođa oassi skuvllas Jensen, Ine Emilie Rist 2021-05-18 https://hdl.handle.net/10037/22414 unknown UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/22414 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Mangfold Samisk Opplæring Identitet Kultur Samfunnsfag Minoritet Trivsel VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Sami language: 031 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Samisk språk: 031 LRU-3905 Master thesis Mastergradsoppgave 2021 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Denne mastergradsoppgaven ser på følgende problemstilling: Hvilke fordeler og utfordringer knyttet til skolehverdagen opplever foreldre og lærere til elever som har opplæringen i eller på samisk? Problemstillingen er både aktuell og interessant av flere grunner. Gjennom endringene i lærerplanene de siste årene har tilbudet til samiske elever gått fra manglende anerkjennelse for sitt språk og kultur gjennom en hard fornorskningspolitikk til økt inkludering, forståelse og en egen lærerplan for samiske elever. Dette har vært en stor endring på kort tid, og det er da interessant å undersøke hvordan dette oppleves av både foreldre til samiske elever og lærere som forholder seg til disse. For å finne svar på problemstillingen utarbeidet jeg to spørreskjema som skulle bidra til å fange opp ulike forhold knyttet til samiske elever i skolen. Ett er tilpasset foreldrene til barn i skolen. I undersøkelsen skiller jeg i liten grad på elever som får opplæring i samisk språk og samtidig følger ordinær undervisningen i klassen, og de som får opplæringen sin på samisk i egen klasse. Tilsvarende så er det ett spørreskjema tilpasset ansatte i skolen. Disse er i stor grad lærere som underviser i eller på samisk. Enkelte har også lederfunksjoner i tillegg. Hensikten med arbeidet mitt har vært å skape større forståelse og kunnskap angående fordeler og utfordringer tilknyttet samisk opplæring. Kunnskapsbidraget om erfaringer og refleksjoner tilknyttet tematikken ble svart på gjennom skriftlig spørreundersøkelse med åpne spørsmål. Alle spørsmålene var helt frivillige å svare på, hvor hver enkelt informant selv bestemte hva og i hvilken grad de ønsket å svare. Jeg definerer undersøkelsen som en kvalitativ tilnærming da jeg har få informanter og relativ åpne spørsmål. Informantene er bedt om å svare så utfyllende de ønsker og kan. Det ble vurdert om svarene skulle følges opp med samtaler, men svarene var så fullstendige at det ble valgt bort, også i lys av den pågående pandemisituasjonen. I analysen av de 12 svarene som ble gitt, 7 fra ... Master Thesis sami samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
spellingShingle | Mangfold Samisk Opplæring Identitet Kultur Samfunnsfag Minoritet Trivsel VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Sami language: 031 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Samisk språk: 031 LRU-3905 Jensen, Ine Emilie Rist Mangfoldets rolle i skolen / Valljivuođa oassi skuvllas |
title | Mangfoldets rolle i skolen / Valljivuođa oassi skuvllas |
title_full | Mangfoldets rolle i skolen / Valljivuođa oassi skuvllas |
title_fullStr | Mangfoldets rolle i skolen / Valljivuođa oassi skuvllas |
title_full_unstemmed | Mangfoldets rolle i skolen / Valljivuođa oassi skuvllas |
title_short | Mangfoldets rolle i skolen / Valljivuođa oassi skuvllas |
title_sort | mangfoldets rolle i skolen / valljivuođa oassi skuvllas |
topic | Mangfold Samisk Opplæring Identitet Kultur Samfunnsfag Minoritet Trivsel VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Sami language: 031 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Samisk språk: 031 LRU-3905 |
topic_facet | Mangfold Samisk Opplæring Identitet Kultur Samfunnsfag Minoritet Trivsel VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Sami language: 031 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Samisk språk: 031 LRU-3905 |
url | https://hdl.handle.net/10037/22414 |