Blir det samiske perspektivet ivaretatt i lektorutdanningen? En empirisk studie om femte års lektorstudenters vurdering av egen kompetanse om samiske forhold

Gjennom Grunnloven, ILO-konvensjon nr. 169 og Opplæringsloven er det tydelige referanser til at samiske forhold er en viktig del av norske elevers grunnopplæring. I 2017 ble fokuset på samiske forhold ytterligere vektlagt da Overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble offentliggjort. Med samis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nordsletta, Anja Sofie Hansen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22020
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22020
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22020 2023-05-15T18:14:56+02:00 Blir det samiske perspektivet ivaretatt i lektorutdanningen? En empirisk studie om femte års lektorstudenters vurdering av egen kompetanse om samiske forhold Nordsletta, Anja Sofie Hansen 2021-05-14 https://hdl.handle.net/10037/22020 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/22020 Copyright 2021 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 VDP::Social science: 200::Sociology: 220 Lektorutdanning Interkulturell kompetanse Lærerkompetanse Kompetanse om samiske forhold Anerkjennelse Samisk innhold i skolen SOS-3981 Mastergradsoppgave Master thesis 2021 ftunivtroemsoe 2021-08-18T22:53:41Z Gjennom Grunnloven, ILO-konvensjon nr. 169 og Opplæringsloven er det tydelige referanser til at samiske forhold er en viktig del av norske elevers grunnopplæring. I 2017 ble fokuset på samiske forhold ytterligere vektlagt da Overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble offentliggjort. Med samiske forhold menes samenes språk, kultur, samfunnsliv, historie og rettigheter. Tidligere forskning viser dog at kunnskapsnivået om samiske forhold er lavt blant majoritetsbefolkningen. Hensikten med denne oppgaven er derfor å kartlegge kompetansen til femte års lektorstudenter ved UiT og NTNU, for å undersøke om de har lært nok om samiske forhold. Studien ser også nærmere på hva de nasjonale forskriftene for lektorutdanningen sier om samiske forhold og om de samsvarer med studentenes erfaring av studiet og deres vurdering av egen kompetanse. På bakgrunn av dette, så er studiens problemstilling: Hvor kompetente føler femte års lektorstudenter seg til å undervise om samiske forhold? For å svare på oppgavens problemstilling, er tre forskningsspørsmål formulert: • Hvordan erfarer lektorstudentene at samiske forhold har blitt vektlagt på utdanningen? • Hvordan vurderer lektorstudentene egen kompetanse om samiske forhold? • Samsvarer de nasjonale forskriftene for lektorutdanningen og LK20s overordnete mål med lektorstudentenes erfaring av studiet og vurdering av egen kompetanse? Studien bygger på innsamlet datamateriale fra en web-basert surveyundersøkelse med tverrsnittsdesign, som ble sendt ut til femte års lektorstudenter ved UiT og NTNU. Studien har en svarprosent på 33. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av SPSS, hvor kjikvadrat- ANOVA- og Pearsons R korrelasjonsanalyser ble utført. Studiens resultater indikerer at dagens lektorutdanning ikke danner lektorer i tråd med LK20s overordnete mål, ei heller med de nasjonale forskriftene for lektorutdanningen. Videre analyse viser at UiT-studentene erfarte å lære mest om samisk historie og rettigheter, mens NTNU-studentene oppga at de på et generelt plan kan lite om samiske forhold. Et fellesskap blir ikke bygd ved å fokusere på ulikheter. Likevel, viser funnene at skolen ikke har den kompetansen som trenges for å presentere samene i lys av likhetstrekkene til majoritetsbefolkningen, men at de heller reproduserer et skeivt bilde av den samiske befolkningen basert på deres rettigheter som urfolk i et historisk perspektiv. Dette kan være med på å skape en illusjon av at samer fortsatt lever som en primitiv folkegruppe. Det betyr at Norge ikke følger Grunnloven, Opplæringsloven og ILO-konvensjon nr. 169. Studien konkluderer med at det samiske fortjener en rettferdig plass i skolen, og at det er nødvendig med kvalitetssikret, autentisk og tidsriktig kompetanse blant lærere. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bygd ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) Lever ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506) Menes ENVELOPE(14.989,14.989,67.115,67.115)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220
VDP::Social science: 200::Sociology: 220
Lektorutdanning
Interkulturell kompetanse
Lærerkompetanse
Kompetanse om samiske forhold
Anerkjennelse
Samisk innhold i skolen
SOS-3981
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220
VDP::Social science: 200::Sociology: 220
Lektorutdanning
Interkulturell kompetanse
Lærerkompetanse
Kompetanse om samiske forhold
Anerkjennelse
Samisk innhold i skolen
SOS-3981
Nordsletta, Anja Sofie Hansen
Blir det samiske perspektivet ivaretatt i lektorutdanningen? En empirisk studie om femte års lektorstudenters vurdering av egen kompetanse om samiske forhold
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220
VDP::Social science: 200::Sociology: 220
Lektorutdanning
Interkulturell kompetanse
Lærerkompetanse
Kompetanse om samiske forhold
Anerkjennelse
Samisk innhold i skolen
SOS-3981
description Gjennom Grunnloven, ILO-konvensjon nr. 169 og Opplæringsloven er det tydelige referanser til at samiske forhold er en viktig del av norske elevers grunnopplæring. I 2017 ble fokuset på samiske forhold ytterligere vektlagt da Overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble offentliggjort. Med samiske forhold menes samenes språk, kultur, samfunnsliv, historie og rettigheter. Tidligere forskning viser dog at kunnskapsnivået om samiske forhold er lavt blant majoritetsbefolkningen. Hensikten med denne oppgaven er derfor å kartlegge kompetansen til femte års lektorstudenter ved UiT og NTNU, for å undersøke om de har lært nok om samiske forhold. Studien ser også nærmere på hva de nasjonale forskriftene for lektorutdanningen sier om samiske forhold og om de samsvarer med studentenes erfaring av studiet og deres vurdering av egen kompetanse. På bakgrunn av dette, så er studiens problemstilling: Hvor kompetente føler femte års lektorstudenter seg til å undervise om samiske forhold? For å svare på oppgavens problemstilling, er tre forskningsspørsmål formulert: • Hvordan erfarer lektorstudentene at samiske forhold har blitt vektlagt på utdanningen? • Hvordan vurderer lektorstudentene egen kompetanse om samiske forhold? • Samsvarer de nasjonale forskriftene for lektorutdanningen og LK20s overordnete mål med lektorstudentenes erfaring av studiet og vurdering av egen kompetanse? Studien bygger på innsamlet datamateriale fra en web-basert surveyundersøkelse med tverrsnittsdesign, som ble sendt ut til femte års lektorstudenter ved UiT og NTNU. Studien har en svarprosent på 33. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av SPSS, hvor kjikvadrat- ANOVA- og Pearsons R korrelasjonsanalyser ble utført. Studiens resultater indikerer at dagens lektorutdanning ikke danner lektorer i tråd med LK20s overordnete mål, ei heller med de nasjonale forskriftene for lektorutdanningen. Videre analyse viser at UiT-studentene erfarte å lære mest om samisk historie og rettigheter, mens NTNU-studentene oppga at de på et generelt plan kan lite om samiske forhold. Et fellesskap blir ikke bygd ved å fokusere på ulikheter. Likevel, viser funnene at skolen ikke har den kompetansen som trenges for å presentere samene i lys av likhetstrekkene til majoritetsbefolkningen, men at de heller reproduserer et skeivt bilde av den samiske befolkningen basert på deres rettigheter som urfolk i et historisk perspektiv. Dette kan være med på å skape en illusjon av at samer fortsatt lever som en primitiv folkegruppe. Det betyr at Norge ikke følger Grunnloven, Opplæringsloven og ILO-konvensjon nr. 169. Studien konkluderer med at det samiske fortjener en rettferdig plass i skolen, og at det er nødvendig med kvalitetssikret, autentisk og tidsriktig kompetanse blant lærere.
format Master Thesis
author Nordsletta, Anja Sofie Hansen
author_facet Nordsletta, Anja Sofie Hansen
author_sort Nordsletta, Anja Sofie Hansen
title Blir det samiske perspektivet ivaretatt i lektorutdanningen? En empirisk studie om femte års lektorstudenters vurdering av egen kompetanse om samiske forhold
title_short Blir det samiske perspektivet ivaretatt i lektorutdanningen? En empirisk studie om femte års lektorstudenters vurdering av egen kompetanse om samiske forhold
title_full Blir det samiske perspektivet ivaretatt i lektorutdanningen? En empirisk studie om femte års lektorstudenters vurdering av egen kompetanse om samiske forhold
title_fullStr Blir det samiske perspektivet ivaretatt i lektorutdanningen? En empirisk studie om femte års lektorstudenters vurdering av egen kompetanse om samiske forhold
title_full_unstemmed Blir det samiske perspektivet ivaretatt i lektorutdanningen? En empirisk studie om femte års lektorstudenters vurdering av egen kompetanse om samiske forhold
title_sort blir det samiske perspektivet ivaretatt i lektorutdanningen? en empirisk studie om femte års lektorstudenters vurdering av egen kompetanse om samiske forhold
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/10037/22020
long_lat ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727)
ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506)
ENVELOPE(14.989,14.989,67.115,67.115)
geographic Bygd
Lever
Menes
geographic_facet Bygd
Lever
Menes
genre samisk
genre_facet samisk
op_relation https://hdl.handle.net/10037/22020
op_rights Copyright 2021 The Author(s)
_version_ 1766187955145146368