Hvor stor betydning har medarbeidersamtalen? En masteroppgave der vi undersøker hvordan ansatte i en norsk kommune vurderer medarbeidersamtalen

Fenomenet medarbeidersamtalen kan synes å ha en variert betydning blant ansatte som har benyttet slike samtaler. Med dette som utgangspunkt ønsket vi å undersøke medarbeidersamtalen og hvilken betydning denne faktisk har. Vår problemstilling ble derfor «Hvor stor betydning har medarbeidersamtalen»?...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Eriksen, Anita, Bratteng, Siv
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Bak
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/21298
Description
Summary:Fenomenet medarbeidersamtalen kan synes å ha en variert betydning blant ansatte som har benyttet slike samtaler. Med dette som utgangspunkt ønsket vi å undersøke medarbeidersamtalen og hvilken betydning denne faktisk har. Vår problemstilling ble derfor «Hvor stor betydning har medarbeidersamtalen»? For å få svar på dette ble ansatte i Harstad kommune valgt ut til å besvare spørsmål knyttet opp til tre forskningsspørsmål: Hvor stor betydning tillegger ansatte medarbeidersamtalen, hvor stor variasjon er det i ansattes betydning av medarbeidersamtalen og hva påvirker betydningen ansatte tillegger medarbeidersamtalen. Med dette ønsker vi å finne ut om kommunen når målsetningen med medarbeidersamtalen samt om ansatte opplever at samtalen bidrar til økt motivasjon og prestasjon. Til dette har vi benyttet teori og tidligere forskning omkring temaet. Vi hadde uformelle samtaler med noen ansatte, for å spisse forskningsspørsmålene, hypotesene og spørsmålene vi ville stille i spørreskjemaet. Spørreskjemaet lå tilgjengelig på nettet i to uker, før vi i la resultatene inn i statistikkprogrammet SSPS. Vi benyttet regresjonsanalyse for å finne ut hvilke av variablene som korrelerte og graden av korrelasjon. Resultatet av forskningen er at vi finner at våre hypoteser til forskningsspørsmålene styrkes, med unntak av siste forskningsspørsmål, hvor bare to variabler er bekreftet. Dette viser at sammenlignbar forskning samsvarer, men viser også at teorien bak de avkreftede variablene ikke slo til.