Prestasjonsmåling av Volvoforhandlerne i Norge. En DEA analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon
I denne oppgaven analyseres ytelsen til Volvo forhandlerne i Norge for årene 2002, 2003 og 2004 ved hjelp av DEA metoden. Ytelsen måles i kundetilfredshet og finansiell prestasjon. I tillegg søkes det å belyse noen viktige spørsmål. Hva forklarer spredningen i kundetilfredshet? Er det en sammenheng...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/212 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/212 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/212 2024-06-02T08:10:51+00:00 Prestasjonsmåling av Volvoforhandlerne i Norge. En DEA analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon Angeltvedt, Halvor 2006-05-15 563164 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/212 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/212 URN:NBN:no-uit_munin_94 openAccess Copyright 2006 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 DEA kundetilfredshet Volvo effektivitet DEAmatrise Master thesis Mastergradsoppgave 2006 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:40:37Z I denne oppgaven analyseres ytelsen til Volvo forhandlerne i Norge for årene 2002, 2003 og 2004 ved hjelp av DEA metoden. Ytelsen måles i kundetilfredshet og finansiell prestasjon. I tillegg søkes det å belyse noen viktige spørsmål. Hva forklarer spredningen i kundetilfredshet? Er det en sammenheng mellom kundetilfredshet og finansiell prestasjon? Og hvilke forhandlere bør brukes som benchmark for ineffektive bedrifter? Datamaterialet som ligger til grunn i oppgaven er todelt. De kvalitative tallene er hentet fra Volvos eget kundetilfredshetsprogram ”Costumer for Life” (CfL). Mens de finansielle tallene er hentet fra Brønnøysundregisteret. Resultatene fra analysen forteller at de forhandlerne som scorer best på kundetilfredshet er relativt små, ligger utenfor storbyene og forhandler kun Volvo og Renault. Videre viser det seg at det ikke er statistisk sammenheng mellom kundetilfredshet og finansiell prestasjon. Tallene for 2004 forteller at forhandleren som scorer best på kundetilfredshet ligger i Østfold, mens bedriften som scorer best på finansiell prestasjon holder til i Sør Troms og Nordland. Totalt sett i forhold til både kundetilfredshet og finansiell prestasjon er det forhandleren på Kongsberg som er best og bør brukes som benchmark. Optimale benchmark finnes ved hjelp av en DEA matrise. Master Thesis Nordland Nordland Nordland Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Kongsberg ENVELOPE(19.082,19.082,69.123,69.123) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 DEA kundetilfredshet Volvo effektivitet DEAmatrise |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 DEA kundetilfredshet Volvo effektivitet DEAmatrise Angeltvedt, Halvor Prestasjonsmåling av Volvoforhandlerne i Norge. En DEA analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 DEA kundetilfredshet Volvo effektivitet DEAmatrise |
description |
I denne oppgaven analyseres ytelsen til Volvo forhandlerne i Norge for årene 2002, 2003 og 2004 ved hjelp av DEA metoden. Ytelsen måles i kundetilfredshet og finansiell prestasjon. I tillegg søkes det å belyse noen viktige spørsmål. Hva forklarer spredningen i kundetilfredshet? Er det en sammenheng mellom kundetilfredshet og finansiell prestasjon? Og hvilke forhandlere bør brukes som benchmark for ineffektive bedrifter? Datamaterialet som ligger til grunn i oppgaven er todelt. De kvalitative tallene er hentet fra Volvos eget kundetilfredshetsprogram ”Costumer for Life” (CfL). Mens de finansielle tallene er hentet fra Brønnøysundregisteret. Resultatene fra analysen forteller at de forhandlerne som scorer best på kundetilfredshet er relativt små, ligger utenfor storbyene og forhandler kun Volvo og Renault. Videre viser det seg at det ikke er statistisk sammenheng mellom kundetilfredshet og finansiell prestasjon. Tallene for 2004 forteller at forhandleren som scorer best på kundetilfredshet ligger i Østfold, mens bedriften som scorer best på finansiell prestasjon holder til i Sør Troms og Nordland. Totalt sett i forhold til både kundetilfredshet og finansiell prestasjon er det forhandleren på Kongsberg som er best og bør brukes som benchmark. Optimale benchmark finnes ved hjelp av en DEA matrise. |
format |
Master Thesis |
author |
Angeltvedt, Halvor |
author_facet |
Angeltvedt, Halvor |
author_sort |
Angeltvedt, Halvor |
title |
Prestasjonsmåling av Volvoforhandlerne i Norge. En DEA analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon |
title_short |
Prestasjonsmåling av Volvoforhandlerne i Norge. En DEA analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon |
title_full |
Prestasjonsmåling av Volvoforhandlerne i Norge. En DEA analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon |
title_fullStr |
Prestasjonsmåling av Volvoforhandlerne i Norge. En DEA analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon |
title_full_unstemmed |
Prestasjonsmåling av Volvoforhandlerne i Norge. En DEA analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon |
title_sort |
prestasjonsmåling av volvoforhandlerne i norge. en dea analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2006 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/212 |
long_lat |
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) ENVELOPE(19.082,19.082,69.123,69.123) |
geographic |
Finnes Kongsberg |
geographic_facet |
Finnes Kongsberg |
genre |
Nordland Nordland Nordland Troms |
genre_facet |
Nordland Nordland Nordland Troms |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/212 URN:NBN:no-uit_munin_94 |
op_rights |
openAccess Copyright 2006 The Author(s) |
_version_ |
1800756776034893824 |