Prestasjonsmåling av Volvoforhandlerne i Norge. En DEA analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon

I denne oppgaven analyseres ytelsen til Volvo forhandlerne i Norge for årene 2002, 2003 og 2004 ved hjelp av DEA metoden. Ytelsen måles i kundetilfredshet og finansiell prestasjon. I tillegg søkes det å belyse noen viktige spørsmål. Hva forklarer spredningen i kundetilfredshet? Er det en sammenheng...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Angeltvedt, Halvor
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2006
Subjects:
DEA
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/212
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/212
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/212 2024-06-02T08:10:51+00:00 Prestasjonsmåling av Volvoforhandlerne i Norge. En DEA analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon Angeltvedt, Halvor 2006-05-15 563164 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/212 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/212 URN:NBN:no-uit_munin_94 openAccess Copyright 2006 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 DEA kundetilfredshet Volvo effektivitet DEAmatrise Master thesis Mastergradsoppgave 2006 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:40:37Z I denne oppgaven analyseres ytelsen til Volvo forhandlerne i Norge for årene 2002, 2003 og 2004 ved hjelp av DEA metoden. Ytelsen måles i kundetilfredshet og finansiell prestasjon. I tillegg søkes det å belyse noen viktige spørsmål. Hva forklarer spredningen i kundetilfredshet? Er det en sammenheng mellom kundetilfredshet og finansiell prestasjon? Og hvilke forhandlere bør brukes som benchmark for ineffektive bedrifter? Datamaterialet som ligger til grunn i oppgaven er todelt. De kvalitative tallene er hentet fra Volvos eget kundetilfredshetsprogram ”Costumer for Life” (CfL). Mens de finansielle tallene er hentet fra Brønnøysundregisteret. Resultatene fra analysen forteller at de forhandlerne som scorer best på kundetilfredshet er relativt små, ligger utenfor storbyene og forhandler kun Volvo og Renault. Videre viser det seg at det ikke er statistisk sammenheng mellom kundetilfredshet og finansiell prestasjon. Tallene for 2004 forteller at forhandleren som scorer best på kundetilfredshet ligger i Østfold, mens bedriften som scorer best på finansiell prestasjon holder til i Sør Troms og Nordland. Totalt sett i forhold til både kundetilfredshet og finansiell prestasjon er det forhandleren på Kongsberg som er best og bør brukes som benchmark. Optimale benchmark finnes ved hjelp av en DEA matrise. Master Thesis Nordland Nordland Nordland Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Kongsberg ENVELOPE(19.082,19.082,69.123,69.123)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
DEA
kundetilfredshet
Volvo
effektivitet
DEAmatrise
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
DEA
kundetilfredshet
Volvo
effektivitet
DEAmatrise
Angeltvedt, Halvor
Prestasjonsmåling av Volvoforhandlerne i Norge. En DEA analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
DEA
kundetilfredshet
Volvo
effektivitet
DEAmatrise
description I denne oppgaven analyseres ytelsen til Volvo forhandlerne i Norge for årene 2002, 2003 og 2004 ved hjelp av DEA metoden. Ytelsen måles i kundetilfredshet og finansiell prestasjon. I tillegg søkes det å belyse noen viktige spørsmål. Hva forklarer spredningen i kundetilfredshet? Er det en sammenheng mellom kundetilfredshet og finansiell prestasjon? Og hvilke forhandlere bør brukes som benchmark for ineffektive bedrifter? Datamaterialet som ligger til grunn i oppgaven er todelt. De kvalitative tallene er hentet fra Volvos eget kundetilfredshetsprogram ”Costumer for Life” (CfL). Mens de finansielle tallene er hentet fra Brønnøysundregisteret. Resultatene fra analysen forteller at de forhandlerne som scorer best på kundetilfredshet er relativt små, ligger utenfor storbyene og forhandler kun Volvo og Renault. Videre viser det seg at det ikke er statistisk sammenheng mellom kundetilfredshet og finansiell prestasjon. Tallene for 2004 forteller at forhandleren som scorer best på kundetilfredshet ligger i Østfold, mens bedriften som scorer best på finansiell prestasjon holder til i Sør Troms og Nordland. Totalt sett i forhold til både kundetilfredshet og finansiell prestasjon er det forhandleren på Kongsberg som er best og bør brukes som benchmark. Optimale benchmark finnes ved hjelp av en DEA matrise.
format Master Thesis
author Angeltvedt, Halvor
author_facet Angeltvedt, Halvor
author_sort Angeltvedt, Halvor
title Prestasjonsmåling av Volvoforhandlerne i Norge. En DEA analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon
title_short Prestasjonsmåling av Volvoforhandlerne i Norge. En DEA analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon
title_full Prestasjonsmåling av Volvoforhandlerne i Norge. En DEA analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon
title_fullStr Prestasjonsmåling av Volvoforhandlerne i Norge. En DEA analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon
title_full_unstemmed Prestasjonsmåling av Volvoforhandlerne i Norge. En DEA analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon
title_sort prestasjonsmåling av volvoforhandlerne i norge. en dea analyse basert på kundetilfredshet og finansiell prestasjon
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2006
url https://hdl.handle.net/10037/212
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(19.082,19.082,69.123,69.123)
geographic Finnes
Kongsberg
geographic_facet Finnes
Kongsberg
genre Nordland
Nordland
Nordland
Troms
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
Troms
op_relation https://hdl.handle.net/10037/212
URN:NBN:no-uit_munin_94
op_rights openAccess
Copyright 2006 The Author(s)
_version_ 1800756776034893824