Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel

Denne oppgaven har til hensikt å kartlegge hvilke faktorer som kan forklare intensjonen til å handle på internett. Dette innebærer spørsmål omkring hvordan forbrukerne vurderer de ulike egenskapene og konsekvensene ved e-handel, hvilke av disse egenskapene og konsekvensene som er viktige, hvilke som...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nordahl, Håvard
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2009
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2116
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2116
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2116 2024-06-02T08:15:20+00:00 Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel Nordahl, Håvard 2009-06-05 1606404 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/2116 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/2116 URN:NBN:no-uit_munin_1867 openAccess Copyright 2009 The Author(s) Markedsføring VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 BED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2009 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:41:49Z Denne oppgaven har til hensikt å kartlegge hvilke faktorer som kan forklare intensjonen til å handle på internett. Dette innebærer spørsmål omkring hvordan forbrukerne vurderer de ulike egenskapene og konsekvensene ved e-handel, hvilke av disse egenskapene og konsekvensene som er viktige, hvilke som er motiver og hvilke som sees på som barrierer for å handle på internett. Det teoretiske utgangspunktet for mitt arbeid er hentet fra holdningsteori, mer presist den anerkjente og ofte benyttede ”teorien om planlagt adferd” (Ajzen, 1985). Teorien om planlagt adferd kan utover å tjene som et teoretisk rammeverk, i tillegg fremstå som et strategisk verktøy i markedsføringsøyemed. Dette kan gjøres ved å se på hvilke faktorer som i størst grad påvirker intensjonskomponenten, for så å dra slutninger i retning av markedsstrategi. Imidlertid har jeg valgt å utvide det teoretiske rammeverket til også å omhandle risikomomenter knyttet til e-handel i analysemodellen. De empiriske undersøkelsene av denne teorien er uført som en webbasert spørreskjemaundersøkelse blant studenter ved Universitetet i Tromsø. Til sammen 1589 valide responser ble brukt i analysen. Faktor-, reliabilitets- og frekvensanalyse ble innledningsvis benyttet til å utføre statistiske undersøkelser av dataene fra undersøkelsen. På bakgrunn av disse analysene ble den teoretiske modellen og analysemodellen testet ved hjelp av ulike teknikker innenfor regresjon. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic Markedsføring
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
BED-3901
spellingShingle Markedsføring
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
BED-3901
Nordahl, Håvard
Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel
topic_facet Markedsføring
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
BED-3901
description Denne oppgaven har til hensikt å kartlegge hvilke faktorer som kan forklare intensjonen til å handle på internett. Dette innebærer spørsmål omkring hvordan forbrukerne vurderer de ulike egenskapene og konsekvensene ved e-handel, hvilke av disse egenskapene og konsekvensene som er viktige, hvilke som er motiver og hvilke som sees på som barrierer for å handle på internett. Det teoretiske utgangspunktet for mitt arbeid er hentet fra holdningsteori, mer presist den anerkjente og ofte benyttede ”teorien om planlagt adferd” (Ajzen, 1985). Teorien om planlagt adferd kan utover å tjene som et teoretisk rammeverk, i tillegg fremstå som et strategisk verktøy i markedsføringsøyemed. Dette kan gjøres ved å se på hvilke faktorer som i størst grad påvirker intensjonskomponenten, for så å dra slutninger i retning av markedsstrategi. Imidlertid har jeg valgt å utvide det teoretiske rammeverket til også å omhandle risikomomenter knyttet til e-handel i analysemodellen. De empiriske undersøkelsene av denne teorien er uført som en webbasert spørreskjemaundersøkelse blant studenter ved Universitetet i Tromsø. Til sammen 1589 valide responser ble brukt i analysen. Faktor-, reliabilitets- og frekvensanalyse ble innledningsvis benyttet til å utføre statistiske undersøkelser av dataene fra undersøkelsen. På bakgrunn av disse analysene ble den teoretiske modellen og analysemodellen testet ved hjelp av ulike teknikker innenfor regresjon.
format Master Thesis
author Nordahl, Håvard
author_facet Nordahl, Håvard
author_sort Nordahl, Håvard
title Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel
title_short Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel
title_full Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel
title_fullStr Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel
title_full_unstemmed Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel
title_sort anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2009
url https://hdl.handle.net/10037/2116
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/2116
URN:NBN:no-uit_munin_1867
op_rights openAccess
Copyright 2009 The Author(s)
_version_ 1800739481379143680