Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel
Denne oppgaven har til hensikt å kartlegge hvilke faktorer som kan forklare intensjonen til å handle på internett. Dette innebærer spørsmål omkring hvordan forbrukerne vurderer de ulike egenskapene og konsekvensene ved e-handel, hvilke av disse egenskapene og konsekvensene som er viktige, hvilke som...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/2116 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2116 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/2116 2024-06-02T08:15:20+00:00 Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel Nordahl, Håvard 2009-06-05 1606404 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/2116 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/2116 URN:NBN:no-uit_munin_1867 openAccess Copyright 2009 The Author(s) Markedsføring VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 BED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2009 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:41:49Z Denne oppgaven har til hensikt å kartlegge hvilke faktorer som kan forklare intensjonen til å handle på internett. Dette innebærer spørsmål omkring hvordan forbrukerne vurderer de ulike egenskapene og konsekvensene ved e-handel, hvilke av disse egenskapene og konsekvensene som er viktige, hvilke som er motiver og hvilke som sees på som barrierer for å handle på internett. Det teoretiske utgangspunktet for mitt arbeid er hentet fra holdningsteori, mer presist den anerkjente og ofte benyttede ”teorien om planlagt adferd” (Ajzen, 1985). Teorien om planlagt adferd kan utover å tjene som et teoretisk rammeverk, i tillegg fremstå som et strategisk verktøy i markedsføringsøyemed. Dette kan gjøres ved å se på hvilke faktorer som i størst grad påvirker intensjonskomponenten, for så å dra slutninger i retning av markedsstrategi. Imidlertid har jeg valgt å utvide det teoretiske rammeverket til også å omhandle risikomomenter knyttet til e-handel i analysemodellen. De empiriske undersøkelsene av denne teorien er uført som en webbasert spørreskjemaundersøkelse blant studenter ved Universitetet i Tromsø. Til sammen 1589 valide responser ble brukt i analysen. Faktor-, reliabilitets- og frekvensanalyse ble innledningsvis benyttet til å utføre statistiske undersøkelser av dataene fra undersøkelsen. På bakgrunn av disse analysene ble den teoretiske modellen og analysemodellen testet ved hjelp av ulike teknikker innenfor regresjon. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Markedsføring VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 BED-3901 |
spellingShingle |
Markedsføring VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 BED-3901 Nordahl, Håvard Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel |
topic_facet |
Markedsføring VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 BED-3901 |
description |
Denne oppgaven har til hensikt å kartlegge hvilke faktorer som kan forklare intensjonen til å handle på internett. Dette innebærer spørsmål omkring hvordan forbrukerne vurderer de ulike egenskapene og konsekvensene ved e-handel, hvilke av disse egenskapene og konsekvensene som er viktige, hvilke som er motiver og hvilke som sees på som barrierer for å handle på internett. Det teoretiske utgangspunktet for mitt arbeid er hentet fra holdningsteori, mer presist den anerkjente og ofte benyttede ”teorien om planlagt adferd” (Ajzen, 1985). Teorien om planlagt adferd kan utover å tjene som et teoretisk rammeverk, i tillegg fremstå som et strategisk verktøy i markedsføringsøyemed. Dette kan gjøres ved å se på hvilke faktorer som i størst grad påvirker intensjonskomponenten, for så å dra slutninger i retning av markedsstrategi. Imidlertid har jeg valgt å utvide det teoretiske rammeverket til også å omhandle risikomomenter knyttet til e-handel i analysemodellen. De empiriske undersøkelsene av denne teorien er uført som en webbasert spørreskjemaundersøkelse blant studenter ved Universitetet i Tromsø. Til sammen 1589 valide responser ble brukt i analysen. Faktor-, reliabilitets- og frekvensanalyse ble innledningsvis benyttet til å utføre statistiske undersøkelser av dataene fra undersøkelsen. På bakgrunn av disse analysene ble den teoretiske modellen og analysemodellen testet ved hjelp av ulike teknikker innenfor regresjon. |
format |
Master Thesis |
author |
Nordahl, Håvard |
author_facet |
Nordahl, Håvard |
author_sort |
Nordahl, Håvard |
title |
Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel |
title_short |
Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel |
title_full |
Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel |
title_fullStr |
Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel |
title_full_unstemmed |
Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel |
title_sort |
anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2009 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/2116 |
geographic |
Tromsø |
geographic_facet |
Tromsø |
genre |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/2116 URN:NBN:no-uit_munin_1867 |
op_rights |
openAccess Copyright 2009 The Author(s) |
_version_ |
1800739481379143680 |