Det attraktive stedet

Denne avhandlingen omhandler Placebranding av steder, nærmere bestemt Hammerfest. I avhandlingen tar jeg for meg spørsmålet om hvordan omdømmet til Hammerfest er i dag, om de har en ny og attraktiv identitet, i så fall hvilken, og hvilke implikasjoner fremstillingen kan ha for byens utvikling og vek...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Andersen, Benedicte
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2009
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2110
Description
Summary:Denne avhandlingen omhandler Placebranding av steder, nærmere bestemt Hammerfest. I avhandlingen tar jeg for meg spørsmålet om hvordan omdømmet til Hammerfest er i dag, om de har en ny og attraktiv identitet, i så fall hvilken, og hvilke implikasjoner fremstillingen kan ha for byens utvikling og vekst. Til å løse problemstillingen benyttes kvalitativ metode. Ved å analysere artiklene fra en nasjonal avis, en regional avis og en lokal avis har jeg løst problemstillingen. Teorien til grunn for oppgaven er placemarketing teorien, hvorav Anholdts The City Brand Index Hexagon er sentral.