Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark
Avhandlingen består av seks artikler basert på studier fra sykepleierutdanning i Finnmark, og belyser ulike aspekter ved sykepleierutdanningens samfunnsoppdrag. Hensikten med artiklene er å bidra til økt kunnskap om urfolksperspektiv, utfordringer som stabilisering og rekruttering av sykepleiere til...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Doctoral or Postdoctoral Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT The Arctic University of Norway
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/20526 |
_version_ | 1829303582162157568 |
---|---|
author | Eriksen, Liss Trine |
author_facet | Eriksen, Liss Trine |
author_sort | Eriksen, Liss Trine |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Avhandlingen består av seks artikler basert på studier fra sykepleierutdanning i Finnmark, og belyser ulike aspekter ved sykepleierutdanningens samfunnsoppdrag. Hensikten med artiklene er å bidra til økt kunnskap om urfolksperspektiv, utfordringer som stabilisering og rekruttering av sykepleiere til distriktene, samhandling mellom primær- og spesialisthelsetjeneste, samt pedagogiske tilnærminger i utdanningen som gir handlingskompetanse. Samtlige artikler er innenfor satsningsområdet ved UiT- Norges arktiske universitets strategi mot 2022. Artikkel 1 diskuterer hvordan desentralisert utdanning (DSU) kan være et verktøy for å forbedre helsetjenestene i rurale områder i den cirkumpolare regionen. Artikkel 2 vurderer hvordan DSU kan bidra til samfunnsoppdraget i rurale arktiske Norge. Tredje artikkel ser på hvordan universitetet kan imøtekomme kommunehelsetjenestens behov for sykepleiere med rural kompetanse. I fjerde artikkel evalueres dialogkonferanse som pedagogisk verktøy for å oppnå mer sammenheng mellom teori og praksis. Artikkel 5 utforsker utfordringer ved implementering av IKT i kommunehelsetjenesten i forbindelse med Samhandlingsreformen. Artikkel seks er en studie som belyser sykepleierutdanningene i Norges urfolksperspektiv. I perioden 1991-2014 ble det utdannet 191 sykepleiere ved DSU, og det er økende tendens til flere søkere utenfra Finnmark. Studiene viser at studenter på DSU ikke ville søkt på ordinær utdanning. Fleksibilitet i organisering av studiet var viktig for studenter i primærnæringer. Det er ikke forskjell på karakternivå og alder på DSU studenter sammenlignet med ordinære kull. DSU studenter fra Finnmark blir i Finnmark etter endt utdanning, de kjenner både kulturen og behovene til befolkningen i små kommuner. Støtte fra hjemkommunen var viktig for at studentene tok arbeid der etter endt utdanning. Sykepleiere udannet i DSU med over fem års erfaring savnet vektlegging av organisatorisk kompetanse i utdanningen. Fagplanene til sykepleierutdanningene i Norge viste at ingen hadde ... |
format | Doctoral or Postdoctoral Thesis |
genre | Arctic Arktis* Circumpolar Health Finnmark International Journal of Circumpolar Health Finnmark |
genre_facet | Arctic Arktis* Circumpolar Health Finnmark International Journal of Circumpolar Health Finnmark |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20526 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | Paper 1: Nilsen, G., Huemer, J. & Eriksen, L. (2012). Bachelor studies for nurses organized in rural contexts – a tool for improving the health care services in circumpolar region? International Journal of Circumpolar Health, 71 (1). Also available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/20525 . Paper 2: Eriksen, L. & Huemer, J. (2019). The contribution of decentralized nurse educations to social responsibility in rural Arctic Norway. International Journal of Circumpolar Health, 78 (1), 1691706. Also available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/17095 . Paper 3: Huemer, J.& Eriksen, L. (2020). Utdanningens innretning i forhold til samfunnets behov. (Manuscript). Paper 4: Eriksen, L. & Huemer, J. (2013). Dialogkonferanse i klasserommet. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 97 , 4-16. Published version not available in Munin due to publisher’s restrictions. Also available at https://www.idunn.no/npt/2013/01/dialogkonferanse_i_klasserommet_-_bro_til_bedre_lring . Accepted manuscript version available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/14316 . Paper 5: Huemer, J. & Eriksen, L. (2017). Teknologi i Samhandlingsreformen. Utfordringer med implementering av informasjons- og kommunikasjonsteknologi i kommunehelsetjenesten. Nordisk sygeplejeforskning, 7 , 48-62. Also available at https://doi.org/10.18261/ISSN.1892-2686-2017-01-05 . Accepted manuscript version available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/12676 . Paper 6: Eriksen, L., Bongo, B. & Mehus, G. (2017). Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? Nordisk sygeplejeforskning, 7 (3), 239-249. Also available at https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 . Accepted manuscript version available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/12677 . https://hdl.handle.net/10037/20526 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2021 |
publisher | UiT The Arctic University of Norway |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20526 2025-04-13T14:12:14+00:00 Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark Eriksen, Liss Trine 2021-03-12 https://hdl.handle.net/10037/20526 nob nob UiT The Arctic University of Norway UiT Norges arktiske universitet Paper 1: Nilsen, G., Huemer, J. & Eriksen, L. (2012). Bachelor studies for nurses organized in rural contexts – a tool for improving the health care services in circumpolar region? International Journal of Circumpolar Health, 71 (1). Also available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/20525 . Paper 2: Eriksen, L. & Huemer, J. (2019). The contribution of decentralized nurse educations to social responsibility in rural Arctic Norway. International Journal of Circumpolar Health, 78 (1), 1691706. Also available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/17095 . Paper 3: Huemer, J.& Eriksen, L. (2020). Utdanningens innretning i forhold til samfunnets behov. (Manuscript). Paper 4: Eriksen, L. & Huemer, J. (2013). Dialogkonferanse i klasserommet. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 97 , 4-16. Published version not available in Munin due to publisher’s restrictions. Also available at https://www.idunn.no/npt/2013/01/dialogkonferanse_i_klasserommet_-_bro_til_bedre_lring . Accepted manuscript version available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/14316 . Paper 5: Huemer, J. & Eriksen, L. (2017). Teknologi i Samhandlingsreformen. Utfordringer med implementering av informasjons- og kommunikasjonsteknologi i kommunehelsetjenesten. Nordisk sygeplejeforskning, 7 , 48-62. Also available at https://doi.org/10.18261/ISSN.1892-2686-2017-01-05 . Accepted manuscript version available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/12676 . Paper 6: Eriksen, L., Bongo, B. & Mehus, G. (2017). Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? Nordisk sygeplejeforskning, 7 (3), 239-249. Also available at https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 . Accepted manuscript version available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/12677 . https://hdl.handle.net/10037/20526 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2021 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2021 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Avhandlingen består av seks artikler basert på studier fra sykepleierutdanning i Finnmark, og belyser ulike aspekter ved sykepleierutdanningens samfunnsoppdrag. Hensikten med artiklene er å bidra til økt kunnskap om urfolksperspektiv, utfordringer som stabilisering og rekruttering av sykepleiere til distriktene, samhandling mellom primær- og spesialisthelsetjeneste, samt pedagogiske tilnærminger i utdanningen som gir handlingskompetanse. Samtlige artikler er innenfor satsningsområdet ved UiT- Norges arktiske universitets strategi mot 2022. Artikkel 1 diskuterer hvordan desentralisert utdanning (DSU) kan være et verktøy for å forbedre helsetjenestene i rurale områder i den cirkumpolare regionen. Artikkel 2 vurderer hvordan DSU kan bidra til samfunnsoppdraget i rurale arktiske Norge. Tredje artikkel ser på hvordan universitetet kan imøtekomme kommunehelsetjenestens behov for sykepleiere med rural kompetanse. I fjerde artikkel evalueres dialogkonferanse som pedagogisk verktøy for å oppnå mer sammenheng mellom teori og praksis. Artikkel 5 utforsker utfordringer ved implementering av IKT i kommunehelsetjenesten i forbindelse med Samhandlingsreformen. Artikkel seks er en studie som belyser sykepleierutdanningene i Norges urfolksperspektiv. I perioden 1991-2014 ble det utdannet 191 sykepleiere ved DSU, og det er økende tendens til flere søkere utenfra Finnmark. Studiene viser at studenter på DSU ikke ville søkt på ordinær utdanning. Fleksibilitet i organisering av studiet var viktig for studenter i primærnæringer. Det er ikke forskjell på karakternivå og alder på DSU studenter sammenlignet med ordinære kull. DSU studenter fra Finnmark blir i Finnmark etter endt utdanning, de kjenner både kulturen og behovene til befolkningen i små kommuner. Støtte fra hjemkommunen var viktig for at studentene tok arbeid der etter endt utdanning. Sykepleiere udannet i DSU med over fem års erfaring savnet vektlegging av organisatorisk kompetanse i utdanningen. Fagplanene til sykepleierutdanningene i Norge viste at ingen hadde ... Doctoral or Postdoctoral Thesis Arctic Arktis* Circumpolar Health Finnmark International Journal of Circumpolar Health Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
spellingShingle | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 Eriksen, Liss Trine Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark |
title | Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark |
title_full | Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark |
title_fullStr | Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark |
title_full_unstemmed | Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark |
title_short | Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark |
title_sort | hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i finnmark |
topic | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 |
topic_facet | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 |
url | https://hdl.handle.net/10037/20526 |