Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark

Avhandlingen består av seks artikler basert på studier fra sykepleierutdanning i Finnmark, og belyser ulike aspekter ved sykepleierutdanningens samfunnsoppdrag. Hensikten med artiklene er å bidra til økt kunnskap om urfolksperspektiv, utfordringer som stabilisering og rekruttering av sykepleiere til...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eriksen, Liss Trine
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT The Arctic University of Norway 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/20526
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20526
record_format openpolar
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
DOKTOR-003
spellingShingle VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
DOKTOR-003
Eriksen, Liss Trine
Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark
topic_facet VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
DOKTOR-003
description Avhandlingen består av seks artikler basert på studier fra sykepleierutdanning i Finnmark, og belyser ulike aspekter ved sykepleierutdanningens samfunnsoppdrag. Hensikten med artiklene er å bidra til økt kunnskap om urfolksperspektiv, utfordringer som stabilisering og rekruttering av sykepleiere til distriktene, samhandling mellom primær- og spesialisthelsetjeneste, samt pedagogiske tilnærminger i utdanningen som gir handlingskompetanse. Samtlige artikler er innenfor satsningsområdet ved UiT- Norges arktiske universitets strategi mot 2022. Artikkel 1 diskuterer hvordan desentralisert utdanning (DSU) kan være et verktøy for å forbedre helsetjenestene i rurale områder i den cirkumpolare regionen. Artikkel 2 vurderer hvordan DSU kan bidra til samfunnsoppdraget i rurale arktiske Norge. Tredje artikkel ser på hvordan universitetet kan imøtekomme kommunehelsetjenestens behov for sykepleiere med rural kompetanse. I fjerde artikkel evalueres dialogkonferanse som pedagogisk verktøy for å oppnå mer sammenheng mellom teori og praksis. Artikkel 5 utforsker utfordringer ved implementering av IKT i kommunehelsetjenesten i forbindelse med Samhandlingsreformen. Artikkel seks er en studie som belyser sykepleierutdanningene i Norges urfolksperspektiv. I perioden 1991-2014 ble det utdannet 191 sykepleiere ved DSU, og det er økende tendens til flere søkere utenfra Finnmark. Studiene viser at studenter på DSU ikke ville søkt på ordinær utdanning. Fleksibilitet i organisering av studiet var viktig for studenter i primærnæringer. Det er ikke forskjell på karakternivå og alder på DSU studenter sammenlignet med ordinære kull. DSU studenter fra Finnmark blir i Finnmark etter endt utdanning, de kjenner både kulturen og behovene til befolkningen i små kommuner. Støtte fra hjemkommunen var viktig for at studentene tok arbeid der etter endt utdanning. Sykepleiere udannet i DSU med over fem års erfaring savnet vektlegging av organisatorisk kompetanse i utdanningen. Fagplanene til sykepleierutdanningene i Norge viste at ingen hadde læringsutbytte på samisk kultur og språkforståelse. Urfolksperspektivet er på bakgrunn av dette tatt inn i ny felles rammeplan for helse- og sosialutdanninger.
format Doctoral or Postdoctoral Thesis
author Eriksen, Liss Trine
author_facet Eriksen, Liss Trine
author_sort Eriksen, Liss Trine
title Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark
title_short Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark
title_full Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark
title_fullStr Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark
title_full_unstemmed Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark
title_sort hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i finnmark
publisher UiT The Arctic University of Norway
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/10037/20526
genre Arctic
Arktis*
Circumpolar Health
Finnmark
International Journal of Circumpolar Health
samisk
Finnmark
genre_facet Arctic
Arktis*
Circumpolar Health
Finnmark
International Journal of Circumpolar Health
samisk
Finnmark
op_relation Paper 1: Nilsen, G., Huemer, J. & Eriksen, L. (2012). Bachelor studies for nurses organized in rural contexts – a tool for improving the health care services in circumpolar region? International Journal of Circumpolar Health, 71 (1). Also available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/20525 . Paper 2: Eriksen, L. & Huemer, J. (2019). The contribution of decentralized nurse educations to social responsibility in rural Arctic Norway. International Journal of Circumpolar Health, 78 (1), 1691706. Also available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/17095 . Paper 3: Huemer, J.& Eriksen, L. (2020). Utdanningens innretning i forhold til samfunnets behov. (Manuscript). Paper 4: Eriksen, L. & Huemer, J. (2013). Dialogkonferanse i klasserommet. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 97 , 4-16. Published version not available in Munin due to publisher’s restrictions. Also available at https://www.idunn.no/npt/2013/01/dialogkonferanse_i_klasserommet_-_bro_til_bedre_lring . Accepted manuscript version available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/14316 . Paper 5: Huemer, J. & Eriksen, L. (2017). Teknologi i Samhandlingsreformen. Utfordringer med implementering av informasjons- og kommunikasjonsteknologi i kommunehelsetjenesten. Nordisk sygeplejeforskning, 7 , 48-62. Also available at https://doi.org/10.18261/ISSN.1892-2686-2017-01-05 . Accepted manuscript version available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/12676 . Paper 6: Eriksen, L., Bongo, B. & Mehus, G. (2017). Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? Nordisk sygeplejeforskning, 7 (3), 239-249. Also available at https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 . Accepted manuscript version available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/12677 .
https://hdl.handle.net/10037/20526
op_rights openAccess
Copyright 2021 The Author(s)
_version_ 1766302406265536512
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20526 2023-05-15T14:28:14+02:00 Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark Eriksen, Liss Trine 2021-03-12 https://hdl.handle.net/10037/20526 nob nob UiT The Arctic University of Norway UiT Norges arktiske universitet Paper 1: Nilsen, G., Huemer, J. & Eriksen, L. (2012). Bachelor studies for nurses organized in rural contexts – a tool for improving the health care services in circumpolar region? International Journal of Circumpolar Health, 71 (1). Also available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/20525 . Paper 2: Eriksen, L. & Huemer, J. (2019). The contribution of decentralized nurse educations to social responsibility in rural Arctic Norway. International Journal of Circumpolar Health, 78 (1), 1691706. Also available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/17095 . Paper 3: Huemer, J.& Eriksen, L. (2020). Utdanningens innretning i forhold til samfunnets behov. (Manuscript). Paper 4: Eriksen, L. & Huemer, J. (2013). Dialogkonferanse i klasserommet. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 97 , 4-16. Published version not available in Munin due to publisher’s restrictions. Also available at https://www.idunn.no/npt/2013/01/dialogkonferanse_i_klasserommet_-_bro_til_bedre_lring . Accepted manuscript version available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/14316 . Paper 5: Huemer, J. & Eriksen, L. (2017). Teknologi i Samhandlingsreformen. Utfordringer med implementering av informasjons- og kommunikasjonsteknologi i kommunehelsetjenesten. Nordisk sygeplejeforskning, 7 , 48-62. Also available at https://doi.org/10.18261/ISSN.1892-2686-2017-01-05 . Accepted manuscript version available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/12676 . Paper 6: Eriksen, L., Bongo, B. & Mehus, G. (2017). Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? Nordisk sygeplejeforskning, 7 (3), 239-249. Also available at https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 . Accepted manuscript version available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/12677 . https://hdl.handle.net/10037/20526 openAccess Copyright 2021 The Author(s) VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 DOKTOR-003 Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2021 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:58:02Z Avhandlingen består av seks artikler basert på studier fra sykepleierutdanning i Finnmark, og belyser ulike aspekter ved sykepleierutdanningens samfunnsoppdrag. Hensikten med artiklene er å bidra til økt kunnskap om urfolksperspektiv, utfordringer som stabilisering og rekruttering av sykepleiere til distriktene, samhandling mellom primær- og spesialisthelsetjeneste, samt pedagogiske tilnærminger i utdanningen som gir handlingskompetanse. Samtlige artikler er innenfor satsningsområdet ved UiT- Norges arktiske universitets strategi mot 2022. Artikkel 1 diskuterer hvordan desentralisert utdanning (DSU) kan være et verktøy for å forbedre helsetjenestene i rurale områder i den cirkumpolare regionen. Artikkel 2 vurderer hvordan DSU kan bidra til samfunnsoppdraget i rurale arktiske Norge. Tredje artikkel ser på hvordan universitetet kan imøtekomme kommunehelsetjenestens behov for sykepleiere med rural kompetanse. I fjerde artikkel evalueres dialogkonferanse som pedagogisk verktøy for å oppnå mer sammenheng mellom teori og praksis. Artikkel 5 utforsker utfordringer ved implementering av IKT i kommunehelsetjenesten i forbindelse med Samhandlingsreformen. Artikkel seks er en studie som belyser sykepleierutdanningene i Norges urfolksperspektiv. I perioden 1991-2014 ble det utdannet 191 sykepleiere ved DSU, og det er økende tendens til flere søkere utenfra Finnmark. Studiene viser at studenter på DSU ikke ville søkt på ordinær utdanning. Fleksibilitet i organisering av studiet var viktig for studenter i primærnæringer. Det er ikke forskjell på karakternivå og alder på DSU studenter sammenlignet med ordinære kull. DSU studenter fra Finnmark blir i Finnmark etter endt utdanning, de kjenner både kulturen og behovene til befolkningen i små kommuner. Støtte fra hjemkommunen var viktig for at studentene tok arbeid der etter endt utdanning. Sykepleiere udannet i DSU med over fem års erfaring savnet vektlegging av organisatorisk kompetanse i utdanningen. Fagplanene til sykepleierutdanningene i Norge viste at ingen hadde læringsutbytte på samisk kultur og språkforståelse. Urfolksperspektivet er på bakgrunn av dette tatt inn i ny felles rammeplan for helse- og sosialutdanninger. Doctoral or Postdoctoral Thesis Arctic Arktis* Circumpolar Health Finnmark International Journal of Circumpolar Health samisk Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive