Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?

Femårig masterutdanning for grunnskolelærere ble pilotert ved UiT Norges arktiske universitet fra 2010 og innført i Norge fra 2017. Utdanningen innebærer faglig fordypning i tre fag for lærere i 5.−10. trinn, eller fire fag for lærere i 1.−7. trinn. Masteroppgaven skal være profesjonsrettet, praksis...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Main Authors: Antonsen, Yngve, Jakhelln, Rachel Elise, Bjørndal, Kristin Emilie W
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Cappelen Damm Akademisk 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/19446
https://doi.org/10.23865/up.v14.2209
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19446
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19446 2023-05-15T15:25:09+02:00 Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen? Newly qualified teachers with subject specialization and master thesis – relevant to the school? Antonsen, Yngve Jakhelln, Rachel Elise Bjørndal, Kristin Emilie W 2020-09-07 https://hdl.handle.net/10037/19446 https://doi.org/10.23865/up.v14.2209 nob nob Cappelen Damm Akademisk Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis https://doi. org/10.23865/up.v14.2209 FRIDAID 1823128 https://doi.org/10.23865/up.v14.2209 2535-7697 https://hdl.handle.net/10037/19446 openAccess Copyright 2020 The Author(s) VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2020 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.23865/up.v14.2209 2021-06-25T17:57:43Z Femårig masterutdanning for grunnskolelærere ble pilotert ved UiT Norges arktiske universitet fra 2010 og innført i Norge fra 2017. Utdanningen innebærer faglig fordypning i tre fag for lærere i 5.−10. trinn, eller fire fag for lærere i 1.−7. trinn. Masteroppgaven skal være profesjonsrettet, praksisorientert og relevant for skolen. Denne kvalitative studien undersøker hvordan de to første kullene av grunnskolelærere med fullført masterutdanning fra UiT får anvendt sin faglige fordypning, og hvordan de erfarer relevansen av masteroppgaven etter ett år i yrket. Datamaterialet består av semistrukturerte intervjuer med 29 lærere, og som er tematisk analysert i NVivo 11. Resultatene viser at nyutdannede som i hovedsak underviser bare i fag med faglig fordypning eller et ekstra fag, arbeider i ungdomsskolen. Lærere som underviser i fag med faglig fordypning opplever mestring og motivasjon og bruker ulike didaktiske tilnærminger, spesielt i faget hvor de skrev sin fagdidaktiske masteroppgave. Lærere som underviser i fag uten faglig fordypning bruker tid og energi på å lære seg fagkunnskap og didaktikk, men erfarer utilstrekkelighet. Lærere i barneskolen underviser i opptil fire fag uten faglig fordypning. Masteroppgave og faglig fordypning i lærerutdanningen krever at både skoleledere, lærere og forskere er oppmerksomme på fordeling av undervisningsfag mellom lærere generelt og i barneskolen spesielt. A new five-year master’s program for primary and lower secondary school teachers was piloted at UiT The Arctic University of Norway in 2010, and was later implemented in Norway in 2017. The new program entails increased subject-specialization in three or four subjects for teachers, in addition to a profession- and practice-oriented master thesis. This study investigates how the first teachers graduating from the pilot at UiT utilize their subject-specialization, and how they experience the relevance of their thesis after one year in employment. Our data consists of thematically analyzed, semi-structured interviews with 29 teachers. Important findings are: Teachers that mainly teach their specialization subjects work in lower secondary school. The teachers experience mastery and motivation and use different didactical approaches when teaching subjects within their specialization, especially teachers who wrote a thesis with a didactical focus. Teachers in primary schools, however, teach up to three to four subjects without specialization. These teachers report having to put down substantial effort learning how to teach new subjects, as well as experiencing a need for didactical approaches. The master thesis and subject specialization in the new teacher education master’s program in Norway requires continued attention from school leaders, teachers and researchers with regards to subject organization. Article in Journal/Newspaper Arktis* Arctic University of Norway UiT The Arctic University of Norway University of Tromsø: Munin Open Research Archive Arctic Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Norway Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 14 2 103 121
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
spellingShingle VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
Antonsen, Yngve
Jakhelln, Rachel Elise
Bjørndal, Kristin Emilie W
Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
topic_facet VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
description Femårig masterutdanning for grunnskolelærere ble pilotert ved UiT Norges arktiske universitet fra 2010 og innført i Norge fra 2017. Utdanningen innebærer faglig fordypning i tre fag for lærere i 5.−10. trinn, eller fire fag for lærere i 1.−7. trinn. Masteroppgaven skal være profesjonsrettet, praksisorientert og relevant for skolen. Denne kvalitative studien undersøker hvordan de to første kullene av grunnskolelærere med fullført masterutdanning fra UiT får anvendt sin faglige fordypning, og hvordan de erfarer relevansen av masteroppgaven etter ett år i yrket. Datamaterialet består av semistrukturerte intervjuer med 29 lærere, og som er tematisk analysert i NVivo 11. Resultatene viser at nyutdannede som i hovedsak underviser bare i fag med faglig fordypning eller et ekstra fag, arbeider i ungdomsskolen. Lærere som underviser i fag med faglig fordypning opplever mestring og motivasjon og bruker ulike didaktiske tilnærminger, spesielt i faget hvor de skrev sin fagdidaktiske masteroppgave. Lærere som underviser i fag uten faglig fordypning bruker tid og energi på å lære seg fagkunnskap og didaktikk, men erfarer utilstrekkelighet. Lærere i barneskolen underviser i opptil fire fag uten faglig fordypning. Masteroppgave og faglig fordypning i lærerutdanningen krever at både skoleledere, lærere og forskere er oppmerksomme på fordeling av undervisningsfag mellom lærere generelt og i barneskolen spesielt. A new five-year master’s program for primary and lower secondary school teachers was piloted at UiT The Arctic University of Norway in 2010, and was later implemented in Norway in 2017. The new program entails increased subject-specialization in three or four subjects for teachers, in addition to a profession- and practice-oriented master thesis. This study investigates how the first teachers graduating from the pilot at UiT utilize their subject-specialization, and how they experience the relevance of their thesis after one year in employment. Our data consists of thematically analyzed, semi-structured interviews with 29 teachers. Important findings are: Teachers that mainly teach their specialization subjects work in lower secondary school. The teachers experience mastery and motivation and use different didactical approaches when teaching subjects within their specialization, especially teachers who wrote a thesis with a didactical focus. Teachers in primary schools, however, teach up to three to four subjects without specialization. These teachers report having to put down substantial effort learning how to teach new subjects, as well as experiencing a need for didactical approaches. The master thesis and subject specialization in the new teacher education master’s program in Norway requires continued attention from school leaders, teachers and researchers with regards to subject organization.
format Article in Journal/Newspaper
author Antonsen, Yngve
Jakhelln, Rachel Elise
Bjørndal, Kristin Emilie W
author_facet Antonsen, Yngve
Jakhelln, Rachel Elise
Bjørndal, Kristin Emilie W
author_sort Antonsen, Yngve
title Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
title_short Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
title_full Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
title_fullStr Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
title_full_unstemmed Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
title_sort nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
publisher Cappelen Damm Akademisk
publishDate 2020
url https://hdl.handle.net/10037/19446
https://doi.org/10.23865/up.v14.2209
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
geographic Arctic
Faget
Norway
geographic_facet Arctic
Faget
Norway
genre Arktis*
Arctic University of Norway
UiT The Arctic University of Norway
genre_facet Arktis*
Arctic University of Norway
UiT The Arctic University of Norway
op_relation Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
https://doi. org/10.23865/up.v14.2209
FRIDAID 1823128
https://doi.org/10.23865/up.v14.2209
2535-7697
https://hdl.handle.net/10037/19446
op_rights openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
op_doi https://doi.org/10.23865/up.v14.2209
container_title Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
container_volume 14
container_issue 2
container_start_page 103
op_container_end_page 121
_version_ 1766355816068153344