Hvordan jobber ledere og medarbeidere i Fagrent med å oppnå økt jobbnærvær? En casestudie om nærværsarbeid

De seneste årene er det blitt rettet mer fokus på nærvær fremfor sykefravær, og dette var noe vi ønsket å undersøke nærmere. Temaet for oppgaven er derfor nærværsarbeid. Vi har inngått et samarbeid med Tromsø kommunes renholdsoperatør, Fagrent, som har et pågående arbeid med nærvær. Fra Fagrent star...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Larsen, Ida, Sjølingstad Olsen, Rebecca
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/19413
_version_ 1829300371662569472
author Larsen, Ida
Sjølingstad Olsen, Rebecca
author_facet Larsen, Ida
Sjølingstad Olsen, Rebecca
author_sort Larsen, Ida
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description De seneste årene er det blitt rettet mer fokus på nærvær fremfor sykefravær, og dette var noe vi ønsket å undersøke nærmere. Temaet for oppgaven er derfor nærværsarbeid. Vi har inngått et samarbeid med Tromsø kommunes renholdsoperatør, Fagrent, som har et pågående arbeid med nærvær. Fra Fagrent startet nærværsarbeidet i 2016 har de redusert sykefraværet drastisk, der nærvær og deltakelse blir beskrevet som faktorer bak suksessen. Hensikten med studien er å få økt innsikt i hva et nærværsarbeid innebærer og hvordan et nærværsarbeid kan gjennomføres i en spesifikk kontekst. Vår studie har et tilleggsbidrag der vi belyser endringsprosessen i tilknytning til nærværsarbeidet. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan jobber ledere og medarbeidere i Fagrent med å oppnå økt jobbnærvær? For å konkretisere problemstillingen har vi valgt å utforme tre forskningsspørsmål. Tanken er at summen av disse vil gi et klart bilde av hvordan ledere og medarbeidere jobber med å oppnå økt jobbnærvær. Problemstillingen svares ut gjennom en kvalitativ casestudie, der Fagrents nærværsarbeid blir utforsket. Vi har intervjuet både ledere og renholdere for å belyse temaet fra de ulike nivåene i Fagrent. I tillegg har vi supplert med data fra dokumentanalyser. For å svare på problemstillingen har vi benyttet teori knyttet til nærvær, Steers og Rhodes fraværsmodell (1978), psykososiale arbeidsmiljøfaktorer og to hovedteorier om hvordan en designer endringsprosesser. Gjennom analysen kartla vi at de fleste renholderne hadde lite kjennskap til nærværsbegrepet, men de hadde kjennskap til Fagrents arbeid om å redusere sykefraværet. På bakgrunn av dette antok vi at det i hovedsak var ledelsen som benyttet seg av nærværsbegrepet. Gjennom innsyn i endringsprosessen var dette noe vi fikk bekreftet, da det i hovedsak var ledelsen som hadde jobbet med nærværsarbeidet. Endringsprosessen har vært toppstyrt, men ledelsen har klart å få de ansatte til å føle seg inkludert gjennom deres myke fokus i nærværsarbeidet. Nærværsarbeidet viste også overraskende ...
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Bak
Tromsø
geographic_facet Bak
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19413
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/19413
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2020
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19413 2025-04-13T14:27:39+00:00 Hvordan jobber ledere og medarbeidere i Fagrent med å oppnå økt jobbnærvær? En casestudie om nærværsarbeid Larsen, Ida Sjølingstad Olsen, Rebecca 2020-05-28 https://hdl.handle.net/10037/19413 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/19413 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z De seneste årene er det blitt rettet mer fokus på nærvær fremfor sykefravær, og dette var noe vi ønsket å undersøke nærmere. Temaet for oppgaven er derfor nærværsarbeid. Vi har inngått et samarbeid med Tromsø kommunes renholdsoperatør, Fagrent, som har et pågående arbeid med nærvær. Fra Fagrent startet nærværsarbeidet i 2016 har de redusert sykefraværet drastisk, der nærvær og deltakelse blir beskrevet som faktorer bak suksessen. Hensikten med studien er å få økt innsikt i hva et nærværsarbeid innebærer og hvordan et nærværsarbeid kan gjennomføres i en spesifikk kontekst. Vår studie har et tilleggsbidrag der vi belyser endringsprosessen i tilknytning til nærværsarbeidet. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan jobber ledere og medarbeidere i Fagrent med å oppnå økt jobbnærvær? For å konkretisere problemstillingen har vi valgt å utforme tre forskningsspørsmål. Tanken er at summen av disse vil gi et klart bilde av hvordan ledere og medarbeidere jobber med å oppnå økt jobbnærvær. Problemstillingen svares ut gjennom en kvalitativ casestudie, der Fagrents nærværsarbeid blir utforsket. Vi har intervjuet både ledere og renholdere for å belyse temaet fra de ulike nivåene i Fagrent. I tillegg har vi supplert med data fra dokumentanalyser. For å svare på problemstillingen har vi benyttet teori knyttet til nærvær, Steers og Rhodes fraværsmodell (1978), psykososiale arbeidsmiljøfaktorer og to hovedteorier om hvordan en designer endringsprosesser. Gjennom analysen kartla vi at de fleste renholderne hadde lite kjennskap til nærværsbegrepet, men de hadde kjennskap til Fagrents arbeid om å redusere sykefraværet. På bakgrunn av dette antok vi at det i hovedsak var ledelsen som benyttet seg av nærværsbegrepet. Gjennom innsyn i endringsprosessen var dette noe vi fikk bekreftet, da det i hovedsak var ledelsen som hadde jobbet med nærværsarbeidet. Endringsprosessen har vært toppstyrt, men ledelsen har klart å få de ansatte til å føle seg inkludert gjennom deres myke fokus i nærværsarbeidet. Nærværsarbeidet viste også overraskende ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
Larsen, Ida
Sjølingstad Olsen, Rebecca
Hvordan jobber ledere og medarbeidere i Fagrent med å oppnå økt jobbnærvær? En casestudie om nærværsarbeid
title Hvordan jobber ledere og medarbeidere i Fagrent med å oppnå økt jobbnærvær? En casestudie om nærværsarbeid
title_full Hvordan jobber ledere og medarbeidere i Fagrent med å oppnå økt jobbnærvær? En casestudie om nærværsarbeid
title_fullStr Hvordan jobber ledere og medarbeidere i Fagrent med å oppnå økt jobbnærvær? En casestudie om nærværsarbeid
title_full_unstemmed Hvordan jobber ledere og medarbeidere i Fagrent med å oppnå økt jobbnærvær? En casestudie om nærværsarbeid
title_short Hvordan jobber ledere og medarbeidere i Fagrent med å oppnå økt jobbnærvær? En casestudie om nærværsarbeid
title_sort hvordan jobber ledere og medarbeidere i fagrent med å oppnå økt jobbnærvær? en casestudie om nærværsarbeid
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
url https://hdl.handle.net/10037/19413