Kulturfeltet som inntak til integrering. En studie av kulturaktiviteters potensiale som integreringsarenaer.

I denne oppgaven har jeg utforsket kulturaktiviteters potensiale som integreringsarenaer, med utgangspunkt i et flerkulturelt barneteater og en ungdomsklubb i Tromsø. Jeg er opptatt av hvilke implikasjoner deltakelse i slike aktiviteter kan ha for integrering, og hva kulturfeltets metoder bidrar med...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vatne, Christine Andersen
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/19380
_version_ 1829300371809370112
author Vatne, Christine Andersen
author_facet Vatne, Christine Andersen
author_sort Vatne, Christine Andersen
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description I denne oppgaven har jeg utforsket kulturaktiviteters potensiale som integreringsarenaer, med utgangspunkt i et flerkulturelt barneteater og en ungdomsklubb i Tromsø. Jeg er opptatt av hvilke implikasjoner deltakelse i slike aktiviteter kan ha for integrering, og hva kulturfeltets metoder bidrar med og til i denne sammenhengen. I en tid der steder i verden stadig blir mer mangfoldige, er det viktig med kunnskap om hvordan vi kan leve godt sammen på tross av forskjeller og ulikhet. Å undersøke hvordan integrering kan «gjøres» på gode måter, ser jeg som en viktig del av det. Ambisjonen med denne studien er derfor å bidra til kunnskapsproduksjonen på migrasjonsforskningsfeltet. Kulturaktiviteters potensiale som integreringsarenaer har blitt utforsket gjennom intervjuer med deltakere i aktivitetene, ledere og andre involverte i dem, samt personer tilknyttet aktivitetene eller deltakerne. Jeg har også gjort feltarbeid i form av deltakende observasjon. Analysen er inspirert av perspektiver på integrering, samt innsikter fra «encounter»-begrepet og «empowerment»-begrepet. Studien viser at deltakelse i kulturaktiviteter har ført til krysskulturelle relasjoner, og «deltakerkompetanser» i form av kunnskaper om samfunnet, økt selvtillit, samt språk- og kulturferdigheter. En betingelse for disse utfallene ser ut til å være at kulturaktiviteten er planlagt og organisert. I aktivitetene jeg har studert står det sentralt å ikke skape segregerende skiller mellom deltakerne. Eksempelvis snakkes ikke eksplisitt integrering om, da det bidrar til å tydeliggjøre forskjeller. I stedet tilrettelegges det for å kunne være sammen, gjøre noe sammen og knytte bånd gjennom det. På tross av et varierende fokus på integrering mellom aktivitetene jeg har studert, har begge praksiser som kan sees som inkluderende. På ungdomsklubben kommer dette til utrykk gjennom et tydelig fokus på å være for alle, og i barneteatergruppa gjennom et fokus på å fremheve det som er likt mellom barna uavhengig av bakgrunn. Analysen peker ...
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19380
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/19380
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2020
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19380 2025-04-13T14:27:39+00:00 Kulturfeltet som inntak til integrering. En studie av kulturaktiviteters potensiale som integreringsarenaer. Vatne, Christine Andersen 2020-06-02 https://hdl.handle.net/10037/19380 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/19380 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Samfunnsplanlegging og kulturforståelse kulturfeltet integrering integreringsarena encounter empowerment VDP::Social science: 200::Sociology: 220 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 SPL-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z I denne oppgaven har jeg utforsket kulturaktiviteters potensiale som integreringsarenaer, med utgangspunkt i et flerkulturelt barneteater og en ungdomsklubb i Tromsø. Jeg er opptatt av hvilke implikasjoner deltakelse i slike aktiviteter kan ha for integrering, og hva kulturfeltets metoder bidrar med og til i denne sammenhengen. I en tid der steder i verden stadig blir mer mangfoldige, er det viktig med kunnskap om hvordan vi kan leve godt sammen på tross av forskjeller og ulikhet. Å undersøke hvordan integrering kan «gjøres» på gode måter, ser jeg som en viktig del av det. Ambisjonen med denne studien er derfor å bidra til kunnskapsproduksjonen på migrasjonsforskningsfeltet. Kulturaktiviteters potensiale som integreringsarenaer har blitt utforsket gjennom intervjuer med deltakere i aktivitetene, ledere og andre involverte i dem, samt personer tilknyttet aktivitetene eller deltakerne. Jeg har også gjort feltarbeid i form av deltakende observasjon. Analysen er inspirert av perspektiver på integrering, samt innsikter fra «encounter»-begrepet og «empowerment»-begrepet. Studien viser at deltakelse i kulturaktiviteter har ført til krysskulturelle relasjoner, og «deltakerkompetanser» i form av kunnskaper om samfunnet, økt selvtillit, samt språk- og kulturferdigheter. En betingelse for disse utfallene ser ut til å være at kulturaktiviteten er planlagt og organisert. I aktivitetene jeg har studert står det sentralt å ikke skape segregerende skiller mellom deltakerne. Eksempelvis snakkes ikke eksplisitt integrering om, da det bidrar til å tydeliggjøre forskjeller. I stedet tilrettelegges det for å kunne være sammen, gjøre noe sammen og knytte bånd gjennom det. På tross av et varierende fokus på integrering mellom aktivitetene jeg har studert, har begge praksiser som kan sees som inkluderende. På ungdomsklubben kommer dette til utrykk gjennom et tydelig fokus på å være for alle, og i barneteatergruppa gjennom et fokus på å fremheve det som er likt mellom barna uavhengig av bakgrunn. Analysen peker ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle Samfunnsplanlegging og kulturforståelse
kulturfeltet
integrering
integreringsarena
encounter
empowerment
VDP::Social science: 200::Sociology: 220
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220
SPL-3900
Vatne, Christine Andersen
Kulturfeltet som inntak til integrering. En studie av kulturaktiviteters potensiale som integreringsarenaer.
title Kulturfeltet som inntak til integrering. En studie av kulturaktiviteters potensiale som integreringsarenaer.
title_full Kulturfeltet som inntak til integrering. En studie av kulturaktiviteters potensiale som integreringsarenaer.
title_fullStr Kulturfeltet som inntak til integrering. En studie av kulturaktiviteters potensiale som integreringsarenaer.
title_full_unstemmed Kulturfeltet som inntak til integrering. En studie av kulturaktiviteters potensiale som integreringsarenaer.
title_short Kulturfeltet som inntak til integrering. En studie av kulturaktiviteters potensiale som integreringsarenaer.
title_sort kulturfeltet som inntak til integrering. en studie av kulturaktiviteters potensiale som integreringsarenaer.
topic Samfunnsplanlegging og kulturforståelse
kulturfeltet
integrering
integreringsarena
encounter
empowerment
VDP::Social science: 200::Sociology: 220
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220
SPL-3900
topic_facet Samfunnsplanlegging og kulturforståelse
kulturfeltet
integrering
integreringsarena
encounter
empowerment
VDP::Social science: 200::Sociology: 220
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220
SPL-3900
url https://hdl.handle.net/10037/19380