Summary: | Turisme er en av de raskest voksende næringene globalt, og har også økt kraftig i Norge. I Nord-Norge har opplevelsesturisme i form av turistfiske blitt en utstrakt næringsvirksomhet langs kysten. Denne næringsformen har potensiale for å bidra med lokalt forankret verdiskapning i små kystsamfunn. I mange småsamfunn har næringsformen skapt arbeidsplasser og verdiskapning. Likevel har også useriøse aktører etablert seg rundt i distriktene, og det er påvist lovbrudd, manglende sikkerhetsfokus og uregistrert profittering basert på fisken som fellesressurs. For å undersøke om det er en forvaltningsutvikling rundt næringen, og hvilke perspektiver som kommer med, anvendes følgende problemstilling: Hvilke muligheter, utfordringer og problemer identifiserer de ulike aktørene i nettverket rundt havfisketurisme, og på hvilken måte vil dette inngå i samstyring av forvaltningsutvikling? For å få et overblikk over muligheter og problemer som identifiseres på lokalt nivå, har jeg intervjuet talspersoner fra kommunene Torsken, Skjervøy, Hasvik, Måsøy og Nordkapp. I den perioden jeg har hatt mitt feltarbeid, har det vært arrangert dialogverksted som arena for næring, kommune og myndigheter til å møtes. Det har også vært gjennomført tverretatlige kontroller ved turistfiskevirksomheter i kommuner. Resultatet av disse ulike arbeidsformene, har vært et styrket kunnskapsgrunnlag for utvikling av forvaltningsmekanismer For å få en helhetlig forståelse av feltet, har jeg startet med et vidt institusjonsbegrep som inngang til å forstå den lokale konteksten. Gjennom anvendelse av «thick description» og todeling av embeddednessbegrepet, viser jeg viktigheten av lokal forankring. Videre anvender jeg Granovetters svake bånd-teori og nettverksteori for å illustrere dannelsen av nettverk for samstyring av håndtering og forvaltning av næringen. I siste analysekapittel bygger jeg på de foregående perspektivene, og legger til samstyringsteori for å vise hvilke prosesser som er iverksatt underveis i mitt prosjekt. Oppgaven konkluderer med at det ...
|