Løsningsorientert veiledning i elevsamtaler. Hvordan opplever lærere og elever elevsamtaler basert på en løsningsbasert modell?

Sammendrag. Dette har vært en lang prosess som på mange måter startet rundt årtusenskiftet på Selnes skole i Tromsø, hvor rektor en dag kom til meg og spurte om jeg kunne være øvingslærer, som det het da, for fire studenter fra UiT. Dette var starten for min interesse for veiledning. Denne studien e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Grønnvoll, Knut Harald
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/19182
_version_ 1829300396404768768
author Grønnvoll, Knut Harald
author_facet Grønnvoll, Knut Harald
author_sort Grønnvoll, Knut Harald
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Sammendrag. Dette har vært en lang prosess som på mange måter startet rundt årtusenskiftet på Selnes skole i Tromsø, hvor rektor en dag kom til meg og spurte om jeg kunne være øvingslærer, som det het da, for fire studenter fra UiT. Dette var starten for min interesse for veiledning. Denne studien er del av et mer langsiktig utviklingsarbeid der siktemålet er å utvikle en løsningsfokusert modell for elevsamtaler. Hovedpoenget med var å finne ut hvordan elever og lærere opplever løsningsfokuserte veiledningssamtaler løsningsfokuserte veiledningssamtaler. Dette gjorde jeg gjennom å kurse tre av mine kolleger i bruken av denne veiledningsmetoden og la hver av dem prøve metoden på tre av sine kontaktelever gjennom et skoleår. Gjennom denne studien mener jeg å kunne bidra med kunnskap om hvordan løsningsbaserte samtaler har blitt opplevd og de mulige positive endringene disse samtalene har ført med seg, slik at flere elever og lærere kan oppleve hvordan dette verktøyet fungerer for dem. Min forskningsinteresse retter seg altså mot hvordan man kan benytte en veiledningsmetode som opprinnelig ble utviklet av Insoo Kim Berg i USA for bruk i kliniske miljø til å veilede elever i den norske grunnskolen. Denne veiledningsmetoden har blitt utviklet fra kliniske miljø til å kunne veilede voksne i andre sammenhenger, som studenter i praksis eller nye lærere. Elevsamtaler er obligatoriske i den norske skolen, noen av disse er pålagt av skoleledelsen mens andre er mer tilfeldig gjennomført gjennom skoleåret. Selv om disse samtalene er obligatoriske, legges det få føringer for hvordan samtalene skal gjennomføres. Med tanke på at forskning peker på at enkelte samtaleferdigheter bidrar til opplevd empati, bør det gjøres mer forskningsarbeid for å hjelpe den enkelte lærer til å kunne gjennomføre bedre samtaler med sine elever. Forskningsspørsmålet mitt skal rette seg mot hvordan veiledningsmetoder oppleves av både elever og lærere i samtaler mellom disse. Siden jeg har jobbet mest med løsningsorientert veiledning med elever, og har ...
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Selnes skole
Tromsø
geographic_facet Selnes skole
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19182
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(18.846,18.846,69.688,69.688)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/19182
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2020
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19182 2025-04-13T14:27:40+00:00 Løsningsorientert veiledning i elevsamtaler. Hvordan opplever lærere og elever elevsamtaler basert på en løsningsbasert modell? Grønnvoll, Knut Harald 2020-06-03 https://hdl.handle.net/10037/19182 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/19182 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Veiledning VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LPU-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Sammendrag. Dette har vært en lang prosess som på mange måter startet rundt årtusenskiftet på Selnes skole i Tromsø, hvor rektor en dag kom til meg og spurte om jeg kunne være øvingslærer, som det het da, for fire studenter fra UiT. Dette var starten for min interesse for veiledning. Denne studien er del av et mer langsiktig utviklingsarbeid der siktemålet er å utvikle en løsningsfokusert modell for elevsamtaler. Hovedpoenget med var å finne ut hvordan elever og lærere opplever løsningsfokuserte veiledningssamtaler løsningsfokuserte veiledningssamtaler. Dette gjorde jeg gjennom å kurse tre av mine kolleger i bruken av denne veiledningsmetoden og la hver av dem prøve metoden på tre av sine kontaktelever gjennom et skoleår. Gjennom denne studien mener jeg å kunne bidra med kunnskap om hvordan løsningsbaserte samtaler har blitt opplevd og de mulige positive endringene disse samtalene har ført med seg, slik at flere elever og lærere kan oppleve hvordan dette verktøyet fungerer for dem. Min forskningsinteresse retter seg altså mot hvordan man kan benytte en veiledningsmetode som opprinnelig ble utviklet av Insoo Kim Berg i USA for bruk i kliniske miljø til å veilede elever i den norske grunnskolen. Denne veiledningsmetoden har blitt utviklet fra kliniske miljø til å kunne veilede voksne i andre sammenhenger, som studenter i praksis eller nye lærere. Elevsamtaler er obligatoriske i den norske skolen, noen av disse er pålagt av skoleledelsen mens andre er mer tilfeldig gjennomført gjennom skoleåret. Selv om disse samtalene er obligatoriske, legges det få føringer for hvordan samtalene skal gjennomføres. Med tanke på at forskning peker på at enkelte samtaleferdigheter bidrar til opplevd empati, bør det gjøres mer forskningsarbeid for å hjelpe den enkelte lærer til å kunne gjennomføre bedre samtaler med sine elever. Forskningsspørsmålet mitt skal rette seg mot hvordan veiledningsmetoder oppleves av både elever og lærere i samtaler mellom disse. Siden jeg har jobbet mest med løsningsorientert veiledning med elever, og har ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Selnes skole ENVELOPE(18.846,18.846,69.688,69.688) Tromsø
spellingShingle Veiledning
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
LPU-3900
Grønnvoll, Knut Harald
Løsningsorientert veiledning i elevsamtaler. Hvordan opplever lærere og elever elevsamtaler basert på en løsningsbasert modell?
title Løsningsorientert veiledning i elevsamtaler. Hvordan opplever lærere og elever elevsamtaler basert på en løsningsbasert modell?
title_full Løsningsorientert veiledning i elevsamtaler. Hvordan opplever lærere og elever elevsamtaler basert på en løsningsbasert modell?
title_fullStr Løsningsorientert veiledning i elevsamtaler. Hvordan opplever lærere og elever elevsamtaler basert på en løsningsbasert modell?
title_full_unstemmed Løsningsorientert veiledning i elevsamtaler. Hvordan opplever lærere og elever elevsamtaler basert på en løsningsbasert modell?
title_short Løsningsorientert veiledning i elevsamtaler. Hvordan opplever lærere og elever elevsamtaler basert på en løsningsbasert modell?
title_sort løsningsorientert veiledning i elevsamtaler. hvordan opplever lærere og elever elevsamtaler basert på en løsningsbasert modell?
topic Veiledning
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
LPU-3900
topic_facet Veiledning
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
LPU-3900
url https://hdl.handle.net/10037/19182