Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø.
Dette er en kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø, der målet har vært å finne ut om det er noen forskjeller i hvordan det jobbes med kompetanseutvikling i de ulike barnehagene i Tromsø basert på størrelse og om barnehagene er privat eller kommunal. Jeg har også undersøkt m...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/19173 |
_version_ | 1829300164663181312 |
---|---|
author | Sjåvik, Maria Øien |
author_facet | Sjåvik, Maria Øien |
author_sort | Sjåvik, Maria Øien |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Dette er en kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø, der målet har vært å finne ut om det er noen forskjeller i hvordan det jobbes med kompetanseutvikling i de ulike barnehagene i Tromsø basert på størrelse og om barnehagene er privat eller kommunal. Jeg har også undersøkt motivasjon og holdninger hos de ulike yrkesgruppene i barnehagene for å se om man kan finne noen forskjeller her i forhold til utviklingsarbeid. Studien er gjort med bakgrunn i utdanningsdirektoratets kompetansestrategi, med fokus på barnehagebasert kompetanseutvikling, for å se om myndighetenes økte fokus på kompetanse speiles i barnehagene. Om kompetanseutvikling er en følge av myndighetenes strategi eller barnehagesektorens tradisjon for utvikling er også noe jeg prøver å svare på gjennom denne oppgaven. Som metode har jeg brukt en spørreundersøkelse som er sendt til alle barnehagene i kommunen. Svarene fra undersøkelsen har så blitt satt opp i tabeller, histogrammer og stolpediagrammer der variablene har blitt krysset mot hverandre. For å analysere funnene fra undersøkelsen har jeg brukt litteratur om temaene kompetanse, kvalitet og læring i tillegg til perspektiver på barnehagen som organisasjon. Jeg har funnet ut at de barnehageansatte i Tromsø er opptatt av kompetanse, læring og utvikling, men at det samtidig finnes forskjeller i de ulike ansattgruppene i forhold til motivasjon, tidsbruk og hvordan de forholder seg til utviklingsarbeid. Kompetansestrategien til utdanningsdirektoratet er relativt lite kjent blant de ansatte i barnehagene i Tromsø. Dette tyder på at det ikke er kompetansestrategien som fører til at barnehagene i Tromsø jobber med kompetanseutvikling. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Finnes Krysset Tromsø |
geographic_facet | Finnes Krysset Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19173 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) ENVELOPE(15.117,15.117,68.911,68.911) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/19173 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2020 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19173 2025-04-13T14:27:32+00:00 Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø. Sjåvik, Maria Øien 2020-05-29 https://hdl.handle.net/10037/19173 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/19173 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 kompetanseutvikling Barnehage VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LPU-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Dette er en kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø, der målet har vært å finne ut om det er noen forskjeller i hvordan det jobbes med kompetanseutvikling i de ulike barnehagene i Tromsø basert på størrelse og om barnehagene er privat eller kommunal. Jeg har også undersøkt motivasjon og holdninger hos de ulike yrkesgruppene i barnehagene for å se om man kan finne noen forskjeller her i forhold til utviklingsarbeid. Studien er gjort med bakgrunn i utdanningsdirektoratets kompetansestrategi, med fokus på barnehagebasert kompetanseutvikling, for å se om myndighetenes økte fokus på kompetanse speiles i barnehagene. Om kompetanseutvikling er en følge av myndighetenes strategi eller barnehagesektorens tradisjon for utvikling er også noe jeg prøver å svare på gjennom denne oppgaven. Som metode har jeg brukt en spørreundersøkelse som er sendt til alle barnehagene i kommunen. Svarene fra undersøkelsen har så blitt satt opp i tabeller, histogrammer og stolpediagrammer der variablene har blitt krysset mot hverandre. For å analysere funnene fra undersøkelsen har jeg brukt litteratur om temaene kompetanse, kvalitet og læring i tillegg til perspektiver på barnehagen som organisasjon. Jeg har funnet ut at de barnehageansatte i Tromsø er opptatt av kompetanse, læring og utvikling, men at det samtidig finnes forskjeller i de ulike ansattgruppene i forhold til motivasjon, tidsbruk og hvordan de forholder seg til utviklingsarbeid. Kompetansestrategien til utdanningsdirektoratet er relativt lite kjent blant de ansatte i barnehagene i Tromsø. Dette tyder på at det ikke er kompetansestrategien som fører til at barnehagene i Tromsø jobber med kompetanseutvikling. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Krysset ENVELOPE(15.117,15.117,68.911,68.911) Tromsø |
spellingShingle | kompetanseutvikling Barnehage VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LPU-3900 Sjåvik, Maria Øien Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø. |
title | Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø. |
title_full | Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø. |
title_fullStr | Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø. |
title_full_unstemmed | Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø. |
title_short | Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø. |
title_sort | kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? en kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i tromsø. |
topic | kompetanseutvikling Barnehage VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LPU-3900 |
topic_facet | kompetanseutvikling Barnehage VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LPU-3900 |
url | https://hdl.handle.net/10037/19173 |