Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø.

Dette er en kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø, der målet har vært å finne ut om det er noen forskjeller i hvordan det jobbes med kompetanseutvikling i de ulike barnehagene i Tromsø basert på størrelse og om barnehagene er privat eller kommunal. Jeg har også undersøkt m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sjåvik, Maria Øien
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/19173
_version_ 1829300164663181312
author Sjåvik, Maria Øien
author_facet Sjåvik, Maria Øien
author_sort Sjåvik, Maria Øien
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Dette er en kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø, der målet har vært å finne ut om det er noen forskjeller i hvordan det jobbes med kompetanseutvikling i de ulike barnehagene i Tromsø basert på størrelse og om barnehagene er privat eller kommunal. Jeg har også undersøkt motivasjon og holdninger hos de ulike yrkesgruppene i barnehagene for å se om man kan finne noen forskjeller her i forhold til utviklingsarbeid. Studien er gjort med bakgrunn i utdanningsdirektoratets kompetansestrategi, med fokus på barnehagebasert kompetanseutvikling, for å se om myndighetenes økte fokus på kompetanse speiles i barnehagene. Om kompetanseutvikling er en følge av myndighetenes strategi eller barnehagesektorens tradisjon for utvikling er også noe jeg prøver å svare på gjennom denne oppgaven. Som metode har jeg brukt en spørreundersøkelse som er sendt til alle barnehagene i kommunen. Svarene fra undersøkelsen har så blitt satt opp i tabeller, histogrammer og stolpediagrammer der variablene har blitt krysset mot hverandre. For å analysere funnene fra undersøkelsen har jeg brukt litteratur om temaene kompetanse, kvalitet og læring i tillegg til perspektiver på barnehagen som organisasjon. Jeg har funnet ut at de barnehageansatte i Tromsø er opptatt av kompetanse, læring og utvikling, men at det samtidig finnes forskjeller i de ulike ansattgruppene i forhold til motivasjon, tidsbruk og hvordan de forholder seg til utviklingsarbeid. Kompetansestrategien til utdanningsdirektoratet er relativt lite kjent blant de ansatte i barnehagene i Tromsø. Dette tyder på at det ikke er kompetansestrategien som fører til at barnehagene i Tromsø jobber med kompetanseutvikling.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Finnes
Krysset
Tromsø
geographic_facet Finnes
Krysset
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19173
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(15.117,15.117,68.911,68.911)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/19173
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2020
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19173 2025-04-13T14:27:32+00:00 Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø. Sjåvik, Maria Øien 2020-05-29 https://hdl.handle.net/10037/19173 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/19173 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 kompetanseutvikling Barnehage VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LPU-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Dette er en kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø, der målet har vært å finne ut om det er noen forskjeller i hvordan det jobbes med kompetanseutvikling i de ulike barnehagene i Tromsø basert på størrelse og om barnehagene er privat eller kommunal. Jeg har også undersøkt motivasjon og holdninger hos de ulike yrkesgruppene i barnehagene for å se om man kan finne noen forskjeller her i forhold til utviklingsarbeid. Studien er gjort med bakgrunn i utdanningsdirektoratets kompetansestrategi, med fokus på barnehagebasert kompetanseutvikling, for å se om myndighetenes økte fokus på kompetanse speiles i barnehagene. Om kompetanseutvikling er en følge av myndighetenes strategi eller barnehagesektorens tradisjon for utvikling er også noe jeg prøver å svare på gjennom denne oppgaven. Som metode har jeg brukt en spørreundersøkelse som er sendt til alle barnehagene i kommunen. Svarene fra undersøkelsen har så blitt satt opp i tabeller, histogrammer og stolpediagrammer der variablene har blitt krysset mot hverandre. For å analysere funnene fra undersøkelsen har jeg brukt litteratur om temaene kompetanse, kvalitet og læring i tillegg til perspektiver på barnehagen som organisasjon. Jeg har funnet ut at de barnehageansatte i Tromsø er opptatt av kompetanse, læring og utvikling, men at det samtidig finnes forskjeller i de ulike ansattgruppene i forhold til motivasjon, tidsbruk og hvordan de forholder seg til utviklingsarbeid. Kompetansestrategien til utdanningsdirektoratet er relativt lite kjent blant de ansatte i barnehagene i Tromsø. Dette tyder på at det ikke er kompetansestrategien som fører til at barnehagene i Tromsø jobber med kompetanseutvikling. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Krysset ENVELOPE(15.117,15.117,68.911,68.911) Tromsø
spellingShingle kompetanseutvikling
Barnehage
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
LPU-3900
Sjåvik, Maria Øien
Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø.
title Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø.
title_full Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø.
title_fullStr Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø.
title_full_unstemmed Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø.
title_short Kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? En kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i Tromsø.
title_sort kompetanseutvikling - alle skal med, men blir de det? en kvantitativ studie om kompetanseutvikling i barnehagene i tromsø.
topic kompetanseutvikling
Barnehage
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
LPU-3900
topic_facet kompetanseutvikling
Barnehage
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
LPU-3900
url https://hdl.handle.net/10037/19173