Utfordringer på doktorgradsveien. Faktorer som kan forebygge eller øke stress hos doktorgradsstudenter

Av doktorgradsstudenter på norske universiteter, er det en fjerdedel som ikke fullfører innen normert tid. Det er lite forskning på hvorfor det er slik i Norge. Å øke gjennomstrømningen vil være nyttig for stipendiaten og har samfunnsøkonomisk gevinst. Denne studien har sett på faktorer som kan virk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Flægstad, Tarjei Koren, Nilsen, Hans Olaf
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/18984
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18984
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18984 2023-05-15T15:25:09+02:00 Utfordringer på doktorgradsveien. Faktorer som kan forebygge eller øke stress hos doktorgradsstudenter Flægstad, Tarjei Koren Nilsen, Hans Olaf 2018-08-01 https://hdl.handle.net/10037/18984 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/18984 openAccess Copyright 2018 The Author(s) VDP::Social science: 200::Psychology: 260 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 PSY-2901 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:57:34Z Av doktorgradsstudenter på norske universiteter, er det en fjerdedel som ikke fullfører innen normert tid. Det er lite forskning på hvorfor det er slik i Norge. Å øke gjennomstrømningen vil være nyttig for stipendiaten og har samfunnsøkonomisk gevinst. Denne studien har sett på faktorer som kan virke inn på engasjement og utbrenthet hos norske doktorgradsstudenter. Økt engasjement og mindre utbrenthet kan bidra til at flere fullfører innen normert tid og at færre hopper av doktorgraden. Først gjennomførte vi en kvalitativ studie hvor vi intervjuet 9 doktorgradsstudenter fra UiT Norges arktiske universitet. Vi spurte om hva de anså som stressfaktorer og ressurser i arbeidet deres. I tråd med internasjonal forskning opplevde studentene at sosial støtte fra veileder og forskningsgruppe var viktige ressurser. I tillegg var motivasjon og autonomi viktig for informantene våre. Jobb-familie-konflikt og liten tro på egen faglighet var stressorer i doktorgraden. Videre utførte vi en kvantitativ studie med et større utvalg fra til sammen fem universiteter (N = 256). For å finne krav og ressurser i arbeidet, benyttet vi jobbkrav-ressursmodellen. Våre funn var i tråd med modellen, som predikerer at høye krav gir mer utbrenthet, mens mye ressurser gir økt engasjement og mindre utbrenthet. De kvantitative resultatene bekreftet at sosial støtte og veiledning var viktige ressurser. Av krav var jobb-familie-konflikt fortsatt sentral, mens arbeidsintensitet framkom som en ny type krav. Et annet nytt funn, var at opplevd kompetanse delvis medierte effekten fra ressurser til engasjement, og den svekket i tillegg forholdet mellom krav og utbrenthet. Gjennom å styrke ressursene hos doktorgradsstudenter kan jobbengasjement øke og utbrenthet minske. Dette kan føre til økt produktivitet og mindre ønske om å slutte i jobben. Dette vil ha ekstra effekt hvis det også rettes fokus mot å styrke opplevd kompetanse hos stipendiaten. Disse tiltakene kan bidra til at flere fullfører doktorgraden innen normert tid og at færre dropper ut. Nøkkelord: norske doktorgradsstudenter, phd, jobbkrav-ressursmodellen, stress, utbrenthet, engasjement. Master Thesis Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Social science: 200::Psychology: 260
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260
PSY-2901
spellingShingle VDP::Social science: 200::Psychology: 260
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260
PSY-2901
Flægstad, Tarjei Koren
Nilsen, Hans Olaf
Utfordringer på doktorgradsveien. Faktorer som kan forebygge eller øke stress hos doktorgradsstudenter
topic_facet VDP::Social science: 200::Psychology: 260
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260
PSY-2901
description Av doktorgradsstudenter på norske universiteter, er det en fjerdedel som ikke fullfører innen normert tid. Det er lite forskning på hvorfor det er slik i Norge. Å øke gjennomstrømningen vil være nyttig for stipendiaten og har samfunnsøkonomisk gevinst. Denne studien har sett på faktorer som kan virke inn på engasjement og utbrenthet hos norske doktorgradsstudenter. Økt engasjement og mindre utbrenthet kan bidra til at flere fullfører innen normert tid og at færre hopper av doktorgraden. Først gjennomførte vi en kvalitativ studie hvor vi intervjuet 9 doktorgradsstudenter fra UiT Norges arktiske universitet. Vi spurte om hva de anså som stressfaktorer og ressurser i arbeidet deres. I tråd med internasjonal forskning opplevde studentene at sosial støtte fra veileder og forskningsgruppe var viktige ressurser. I tillegg var motivasjon og autonomi viktig for informantene våre. Jobb-familie-konflikt og liten tro på egen faglighet var stressorer i doktorgraden. Videre utførte vi en kvantitativ studie med et større utvalg fra til sammen fem universiteter (N = 256). For å finne krav og ressurser i arbeidet, benyttet vi jobbkrav-ressursmodellen. Våre funn var i tråd med modellen, som predikerer at høye krav gir mer utbrenthet, mens mye ressurser gir økt engasjement og mindre utbrenthet. De kvantitative resultatene bekreftet at sosial støtte og veiledning var viktige ressurser. Av krav var jobb-familie-konflikt fortsatt sentral, mens arbeidsintensitet framkom som en ny type krav. Et annet nytt funn, var at opplevd kompetanse delvis medierte effekten fra ressurser til engasjement, og den svekket i tillegg forholdet mellom krav og utbrenthet. Gjennom å styrke ressursene hos doktorgradsstudenter kan jobbengasjement øke og utbrenthet minske. Dette kan føre til økt produktivitet og mindre ønske om å slutte i jobben. Dette vil ha ekstra effekt hvis det også rettes fokus mot å styrke opplevd kompetanse hos stipendiaten. Disse tiltakene kan bidra til at flere fullfører doktorgraden innen normert tid og at færre dropper ut. Nøkkelord: norske doktorgradsstudenter, phd, jobbkrav-ressursmodellen, stress, utbrenthet, engasjement.
format Master Thesis
author Flægstad, Tarjei Koren
Nilsen, Hans Olaf
author_facet Flægstad, Tarjei Koren
Nilsen, Hans Olaf
author_sort Flægstad, Tarjei Koren
title Utfordringer på doktorgradsveien. Faktorer som kan forebygge eller øke stress hos doktorgradsstudenter
title_short Utfordringer på doktorgradsveien. Faktorer som kan forebygge eller øke stress hos doktorgradsstudenter
title_full Utfordringer på doktorgradsveien. Faktorer som kan forebygge eller øke stress hos doktorgradsstudenter
title_fullStr Utfordringer på doktorgradsveien. Faktorer som kan forebygge eller øke stress hos doktorgradsstudenter
title_full_unstemmed Utfordringer på doktorgradsveien. Faktorer som kan forebygge eller øke stress hos doktorgradsstudenter
title_sort utfordringer på doktorgradsveien. faktorer som kan forebygge eller øke stress hos doktorgradsstudenter
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2018
url https://hdl.handle.net/10037/18984
long_lat ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
geographic Føre
geographic_facet Føre
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_relation https://hdl.handle.net/10037/18984
op_rights openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
_version_ 1766355815246069760