Dybdelæring – begrepet, forståelse og implikasjoner for praksis. Teoretiske idealer i møte med praktiske utfordringer

Dybdelæringsbegrepet forstås, tolkes, beskrives og defineres forskjellig, noe som kan bidra til ulik forståelse av meningsinnholdet i begrepet. Jeg har tatt utgangspunkt i Marton og Säljö (1976) og Biggs (1984) studier og beskrivelser av dybdelæringens forutsetninger, i tillegg til styringsdokumente...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Takøy, Camilla
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/18968
_version_ 1829308195849371648
author Takøy, Camilla
author_facet Takøy, Camilla
author_sort Takøy, Camilla
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Dybdelæringsbegrepet forstås, tolkes, beskrives og defineres forskjellig, noe som kan bidra til ulik forståelse av meningsinnholdet i begrepet. Jeg har tatt utgangspunkt i Marton og Säljö (1976) og Biggs (1984) studier og beskrivelser av dybdelæringens forutsetninger, i tillegg til styringsdokumentene som bidro til hvordan dybdelæringsbegrepet blir beskrevet, definert og anvendt i læreplanverket. Jeg så etter hva styringsdokumentene beskriver som forutsetningene til dybdelæring og om forutsetningene for dybdelæring har endret seg fra 1976-2019. I denne studien undersøkte jeg ni ungdomsskolelærere i Troms og Finnmark sin forståelse av innholdet i dybdelæring. Jeg var ute etter hvordan forståelsen av dybdelæring forholder seg til den praktiske og erfaringsnære forståelsen av gjennomføring av undervisningen. Jeg så spesifikt etter endringer i praksisforståelsen av dybdelæring, representert i de ulike delene av lærerens arbeidsprosess. Funnen viser at det kan være utfordrende å tilrettelegge for dybdelæring. Innføring av innholdet i dybdelæring krever endringer i aller delene av lærernes arbeidsprosess. Planlegging, utføring og vurdering av undervisning endres blant annet ved at elevens rolle blir mer sentral og lærerne må samarbeide mer enn tidligere. Forholdet mellom elevstyrt og lærerstyrt undervisning og om og når samarbeid er mulig, gir noen forutsetninger som kan være krevende å praktisere under dagens strukturelle rammer. Endringer gjort i det semantiske meningsinnholdet i dybdelæring og hvordan dybdelæring er blitt integrert i læreplan av Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet, kan bidra å gjøre enkelte deler av innføringen av innholdet i dybdelæring vanskeligere.
format Master Thesis
genre Finnmark
Finnmark
Troms
genre_facet Finnmark
Finnmark
Troms
geographic Funnen
Troms og Finnmark
geographic_facet Funnen
Troms og Finnmark
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18968
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(6.917,6.917,62.928,62.928)
ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/18968
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2020
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18968 2025-04-13T14:18:42+00:00 Dybdelæring – begrepet, forståelse og implikasjoner for praksis. Teoretiske idealer i møte med praktiske utfordringer Takøy, Camilla 2020-06-02 https://hdl.handle.net/10037/18968 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/18968 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Dybdelæring Fagfornyelsen Intervju Lærerpraksis Hermeneutikk Metakognisjon Pedagogikk Lærernes arbeidsprosess VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 PED-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Dybdelæringsbegrepet forstås, tolkes, beskrives og defineres forskjellig, noe som kan bidra til ulik forståelse av meningsinnholdet i begrepet. Jeg har tatt utgangspunkt i Marton og Säljö (1976) og Biggs (1984) studier og beskrivelser av dybdelæringens forutsetninger, i tillegg til styringsdokumentene som bidro til hvordan dybdelæringsbegrepet blir beskrevet, definert og anvendt i læreplanverket. Jeg så etter hva styringsdokumentene beskriver som forutsetningene til dybdelæring og om forutsetningene for dybdelæring har endret seg fra 1976-2019. I denne studien undersøkte jeg ni ungdomsskolelærere i Troms og Finnmark sin forståelse av innholdet i dybdelæring. Jeg var ute etter hvordan forståelsen av dybdelæring forholder seg til den praktiske og erfaringsnære forståelsen av gjennomføring av undervisningen. Jeg så spesifikt etter endringer i praksisforståelsen av dybdelæring, representert i de ulike delene av lærerens arbeidsprosess. Funnen viser at det kan være utfordrende å tilrettelegge for dybdelæring. Innføring av innholdet i dybdelæring krever endringer i aller delene av lærernes arbeidsprosess. Planlegging, utføring og vurdering av undervisning endres blant annet ved at elevens rolle blir mer sentral og lærerne må samarbeide mer enn tidligere. Forholdet mellom elevstyrt og lærerstyrt undervisning og om og når samarbeid er mulig, gir noen forutsetninger som kan være krevende å praktisere under dagens strukturelle rammer. Endringer gjort i det semantiske meningsinnholdet i dybdelæring og hvordan dybdelæring er blitt integrert i læreplan av Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet, kan bidra å gjøre enkelte deler av innføringen av innholdet i dybdelæring vanskeligere. Master Thesis Finnmark Finnmark Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive Funnen ENVELOPE(6.917,6.917,62.928,62.928) Troms og Finnmark ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724)
spellingShingle Dybdelæring
Fagfornyelsen
Intervju
Lærerpraksis
Hermeneutikk
Metakognisjon
Pedagogikk
Lærernes arbeidsprosess
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
PED-3900
Takøy, Camilla
Dybdelæring – begrepet, forståelse og implikasjoner for praksis. Teoretiske idealer i møte med praktiske utfordringer
title Dybdelæring – begrepet, forståelse og implikasjoner for praksis. Teoretiske idealer i møte med praktiske utfordringer
title_full Dybdelæring – begrepet, forståelse og implikasjoner for praksis. Teoretiske idealer i møte med praktiske utfordringer
title_fullStr Dybdelæring – begrepet, forståelse og implikasjoner for praksis. Teoretiske idealer i møte med praktiske utfordringer
title_full_unstemmed Dybdelæring – begrepet, forståelse og implikasjoner for praksis. Teoretiske idealer i møte med praktiske utfordringer
title_short Dybdelæring – begrepet, forståelse og implikasjoner for praksis. Teoretiske idealer i møte med praktiske utfordringer
title_sort dybdelæring – begrepet, forståelse og implikasjoner for praksis. teoretiske idealer i møte med praktiske utfordringer
topic Dybdelæring
Fagfornyelsen
Intervju
Lærerpraksis
Hermeneutikk
Metakognisjon
Pedagogikk
Lærernes arbeidsprosess
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
PED-3900
topic_facet Dybdelæring
Fagfornyelsen
Intervju
Lærerpraksis
Hermeneutikk
Metakognisjon
Pedagogikk
Lærernes arbeidsprosess
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
PED-3900
url https://hdl.handle.net/10037/18968