"Så det går jo litt på en måte som hånd i hanske". En kasusstudie om underveisvurdering i et skriveforløp.

Denne masteroppgaven tar for seg tematikken vurdering for læring, med særlig vekt på den formative vurderingen og en lærers vurderingspraksis i norskfaget. Opplæringsloven (2006, § 3-2) slår fast at formålet med vurdering i fag er å fremme læring både underveis og ved avslutning av opplæringen i fag...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mjøs, Siw Anita, Rognmo, Ingeborg Jørgensen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/18852
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18852
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18852 2023-05-15T16:13:46+02:00 "Så det går jo litt på en måte som hånd i hanske". En kasusstudie om underveisvurdering i et skriveforløp. Mjøs, Siw Anita Rognmo, Ingeborg Jørgensen 2020-05-27 https://hdl.handle.net/10037/18852 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/18852 openAccess Copyright 2020 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Vurdering for læring Underveisvurdering LRU-3904 Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:57:34Z Denne masteroppgaven tar for seg tematikken vurdering for læring, med særlig vekt på den formative vurderingen og en lærers vurderingspraksis i norskfaget. Opplæringsloven (2006, § 3-2) slår fast at formålet med vurdering i fag er å fremme læring både underveis og ved avslutning av opplæringen i faget. Tidligere forskning viser at vurdering i form av karaktersetting har liten effekt på videre læring, mens tilbakemeldinger som gir informasjon om hvordan eleven kan utvikle seg, fører til et større læringsutbytte. Denne studien undersøker hva en norsklærers tilbakemelding på et utvalg elevtekster inneholder, og hvordan det arbeides videre med disse for at de skal bidra til læring. Vi har valgt å anvende kasusstudie hvor vi har undersøkt en lærers vurderingspraksis fra en ungdomsskole i Troms og Finnmark. Studien baserer seg på innsamling av 36 elevtekster der det er foretatt en dokumentanalyse av en lærers tilbakemeldinger, og deretter et forskningsintervju som baserer seg på blant annet hva vi så i dokumentanalysen, og informantens forståelse av sentrale begreper innenfor vurdering. Funnene viser at norsklæreren fremmer en forståelse for underveisvurdering som i stor grad samsvarer med foreliggende teori. Denne skolen praktiserer prosessorientert skrivepedagogikk i nesten alt av skrivearbeid i norskfaget. Det er derfor lagt til rette for at det skal gis underveisvurdering og bearbeidelse av disse før siste innlevering. Innholdet i tilbakemeldingene i den formative vurderingen viser at læreren skriver læringsfremmende tilbakemeldinger på oppgavenivå, mens i den summative vurderingen skriver hun i større grad tilbakemeldinger på prosessnivå og personnivå. Dette funnet ligger i tråd med eksisterende teori om effektive tilbakemeldinger. I forskningsintervjuet forteller læreren at de er flinke til å jobbe med tilbakemeldingene isolert i de ulike skriveoppgavene, men at de kan bli flinkere på å overføre tilbakemeldingene fra den summative vurderingen til andre skriveoppgaver. En annen interessant oppdagelse har vært «tid og sted», i hvilken grad tid på året har av betydning for de ulike prioriteringene i vurderingsarbeidet til læreren. Her ser vi at hun vektlegger ulike ting i vurderingen avhengig av hvor i skoleåret vurderingsarbeidet har funnet sted. Nøkkelord: vurdering for læring, formativ vurdering, summativ vurdering, tilbakemelding og prosessorientert skrivepedagogikk Master Thesis Finnmark Finnmark Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Troms og Finnmark ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Vurdering for læring
Underveisvurdering
LRU-3904
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Vurdering for læring
Underveisvurdering
LRU-3904
Mjøs, Siw Anita
Rognmo, Ingeborg Jørgensen
"Så det går jo litt på en måte som hånd i hanske". En kasusstudie om underveisvurdering i et skriveforløp.
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Vurdering for læring
Underveisvurdering
LRU-3904
description Denne masteroppgaven tar for seg tematikken vurdering for læring, med særlig vekt på den formative vurderingen og en lærers vurderingspraksis i norskfaget. Opplæringsloven (2006, § 3-2) slår fast at formålet med vurdering i fag er å fremme læring både underveis og ved avslutning av opplæringen i faget. Tidligere forskning viser at vurdering i form av karaktersetting har liten effekt på videre læring, mens tilbakemeldinger som gir informasjon om hvordan eleven kan utvikle seg, fører til et større læringsutbytte. Denne studien undersøker hva en norsklærers tilbakemelding på et utvalg elevtekster inneholder, og hvordan det arbeides videre med disse for at de skal bidra til læring. Vi har valgt å anvende kasusstudie hvor vi har undersøkt en lærers vurderingspraksis fra en ungdomsskole i Troms og Finnmark. Studien baserer seg på innsamling av 36 elevtekster der det er foretatt en dokumentanalyse av en lærers tilbakemeldinger, og deretter et forskningsintervju som baserer seg på blant annet hva vi så i dokumentanalysen, og informantens forståelse av sentrale begreper innenfor vurdering. Funnene viser at norsklæreren fremmer en forståelse for underveisvurdering som i stor grad samsvarer med foreliggende teori. Denne skolen praktiserer prosessorientert skrivepedagogikk i nesten alt av skrivearbeid i norskfaget. Det er derfor lagt til rette for at det skal gis underveisvurdering og bearbeidelse av disse før siste innlevering. Innholdet i tilbakemeldingene i den formative vurderingen viser at læreren skriver læringsfremmende tilbakemeldinger på oppgavenivå, mens i den summative vurderingen skriver hun i større grad tilbakemeldinger på prosessnivå og personnivå. Dette funnet ligger i tråd med eksisterende teori om effektive tilbakemeldinger. I forskningsintervjuet forteller læreren at de er flinke til å jobbe med tilbakemeldingene isolert i de ulike skriveoppgavene, men at de kan bli flinkere på å overføre tilbakemeldingene fra den summative vurderingen til andre skriveoppgaver. En annen interessant oppdagelse har vært «tid og sted», i hvilken grad tid på året har av betydning for de ulike prioriteringene i vurderingsarbeidet til læreren. Her ser vi at hun vektlegger ulike ting i vurderingen avhengig av hvor i skoleåret vurderingsarbeidet har funnet sted. Nøkkelord: vurdering for læring, formativ vurdering, summativ vurdering, tilbakemelding og prosessorientert skrivepedagogikk
format Master Thesis
author Mjøs, Siw Anita
Rognmo, Ingeborg Jørgensen
author_facet Mjøs, Siw Anita
Rognmo, Ingeborg Jørgensen
author_sort Mjøs, Siw Anita
title "Så det går jo litt på en måte som hånd i hanske". En kasusstudie om underveisvurdering i et skriveforløp.
title_short "Så det går jo litt på en måte som hånd i hanske". En kasusstudie om underveisvurdering i et skriveforløp.
title_full "Så det går jo litt på en måte som hånd i hanske". En kasusstudie om underveisvurdering i et skriveforløp.
title_fullStr "Så det går jo litt på en måte som hånd i hanske". En kasusstudie om underveisvurdering i et skriveforløp.
title_full_unstemmed "Så det går jo litt på en måte som hånd i hanske". En kasusstudie om underveisvurdering i et skriveforløp.
title_sort "så det går jo litt på en måte som hånd i hanske". en kasusstudie om underveisvurdering i et skriveforløp.
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2020
url https://hdl.handle.net/10037/18852
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724)
geographic Faget
Troms og Finnmark
geographic_facet Faget
Troms og Finnmark
genre Finnmark
Finnmark
Troms
genre_facet Finnmark
Finnmark
Troms
op_relation https://hdl.handle.net/10037/18852
op_rights openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
_version_ 1765999622897008640