Resonnering i undersøkende geometriundervisning. En kvalitativ casestudie av elevers resonnementer i undersøkende matematikkundervisning i emnet geometri

I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet resonnerer i et undersøkende undervisningsopplegg i geometri. Vår hensikt har vært å analysere elevenes tilnærming til oppgaven de møtte og identifisere geometriske tenkevaner i elevenes resonnementer. Bakgrunnen for...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Fallsen, Aleksander Pedersen, Fjørtoft, Mathias Vatnehol
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/18844
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18844
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18844 2023-05-15T18:35:00+02:00 Resonnering i undersøkende geometriundervisning. En kvalitativ casestudie av elevers resonnementer i undersøkende matematikkundervisning i emnet geometri Fallsen, Aleksander Pedersen Fjørtoft, Mathias Vatnehol 2020-05-15 https://hdl.handle.net/10037/18844 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/18844 openAccess Copyright 2020 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Undersøkende matematikkundervisning Utforskende matematikkundervisning Resonnering i undersøkende matematikkundervisning Resonnering Resonnering i geometri Geometri Geometriske tenkevaner Fagfornyelsen Inquiry based mathematics education Geometric habits of mind LRU-3903 Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:57:34Z I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet resonnerer i et undersøkende undervisningsopplegg i geometri. Vår hensikt har vært å analysere elevenes tilnærming til oppgaven de møtte og identifisere geometriske tenkevaner i elevenes resonnementer. Bakgrunnen for studien er resultatene fra TIMSS som viser at norske elever presterer dårligere enn elever fra andre land i temaet geometri. Videre er det en økende interesse for undersøkende matematikkundervisning, både på forskningsfeltet og på skolepolitisk nivå med den nye læreplanen, samt at undersøkende matematikkundervisning skal legge til rette for resonnering. Dermed virker det interessant å undersøke hvordan elever på mellomtrinnet resonnerer i et undersøkende undervisningsopplegg i temaet geometri. For å undersøke dette har vi gjennomført en kvalitativ casestudie hvor vi har observert og filmet én undervisningsøkt i 7.klasse ved en skole i Tromsø kommune. Undervisningsopplegget hadde en tydelig trefasestruktur, først med en iscenesettelsesfase, deretter en fase med elevenes selvstendige arbeid og undersøkelse, og til slutt en oppsummeringsfase for refleksjon og faglig læring. På bakgrunn av denne tydelige trefasestrukturen, og ulik grad av abstraksjonsnivå i fasene, var elevenes resonnement forskjellig underveis i undervisningsopplegget. Den kvalitative, tematiske analysen av datamaterialet førte til fire kategorier for elevenes tilnærming i møte med oppgaven: (1) Prøve og feile, (2) Systematisk tilnærming, (3) Eksempel som utgangspunkt og (4) Visuell forklaring. Videre analyserte vi resonnementene for å identifisere geometriske tenkevaner definert av Driscoll et.al. (2007). De geometriske tenkevanene er: balancing exploration and reflection, reasoning with relationships, generalizing geometric ideas og investigating invariants. Alle fire tenkevanene Driscoll et al. beskriver ble identifisert gjennom undervisningsopplegget, men i ulik grad og på forskjellige måter, og svarer på hva som kjennetegner resonnementene. Funnene vi har kommet fram til er gjeldende for vårt utvalg og prosjekt. Et naturlig steg videre vil likevel være å undersøke om dette er gjeldene for et større utvalg. Videre om det fremkommer flere strategier og andre trender med tanke på geometriske tenkevaner, og i andre undersøkende undervisningsopplegg i geometri. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Undersøkende matematikkundervisning
Utforskende matematikkundervisning
Resonnering i undersøkende matematikkundervisning
Resonnering
Resonnering i geometri
Geometri
Geometriske tenkevaner
Fagfornyelsen
Inquiry based mathematics education
Geometric habits of mind
LRU-3903
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Undersøkende matematikkundervisning
Utforskende matematikkundervisning
Resonnering i undersøkende matematikkundervisning
Resonnering
Resonnering i geometri
Geometri
Geometriske tenkevaner
Fagfornyelsen
Inquiry based mathematics education
Geometric habits of mind
LRU-3903
Fallsen, Aleksander Pedersen
Fjørtoft, Mathias Vatnehol
Resonnering i undersøkende geometriundervisning. En kvalitativ casestudie av elevers resonnementer i undersøkende matematikkundervisning i emnet geometri
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Undersøkende matematikkundervisning
Utforskende matematikkundervisning
Resonnering i undersøkende matematikkundervisning
Resonnering
Resonnering i geometri
Geometri
Geometriske tenkevaner
Fagfornyelsen
Inquiry based mathematics education
Geometric habits of mind
LRU-3903
description I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet resonnerer i et undersøkende undervisningsopplegg i geometri. Vår hensikt har vært å analysere elevenes tilnærming til oppgaven de møtte og identifisere geometriske tenkevaner i elevenes resonnementer. Bakgrunnen for studien er resultatene fra TIMSS som viser at norske elever presterer dårligere enn elever fra andre land i temaet geometri. Videre er det en økende interesse for undersøkende matematikkundervisning, både på forskningsfeltet og på skolepolitisk nivå med den nye læreplanen, samt at undersøkende matematikkundervisning skal legge til rette for resonnering. Dermed virker det interessant å undersøke hvordan elever på mellomtrinnet resonnerer i et undersøkende undervisningsopplegg i temaet geometri. For å undersøke dette har vi gjennomført en kvalitativ casestudie hvor vi har observert og filmet én undervisningsøkt i 7.klasse ved en skole i Tromsø kommune. Undervisningsopplegget hadde en tydelig trefasestruktur, først med en iscenesettelsesfase, deretter en fase med elevenes selvstendige arbeid og undersøkelse, og til slutt en oppsummeringsfase for refleksjon og faglig læring. På bakgrunn av denne tydelige trefasestrukturen, og ulik grad av abstraksjonsnivå i fasene, var elevenes resonnement forskjellig underveis i undervisningsopplegget. Den kvalitative, tematiske analysen av datamaterialet førte til fire kategorier for elevenes tilnærming i møte med oppgaven: (1) Prøve og feile, (2) Systematisk tilnærming, (3) Eksempel som utgangspunkt og (4) Visuell forklaring. Videre analyserte vi resonnementene for å identifisere geometriske tenkevaner definert av Driscoll et.al. (2007). De geometriske tenkevanene er: balancing exploration and reflection, reasoning with relationships, generalizing geometric ideas og investigating invariants. Alle fire tenkevanene Driscoll et al. beskriver ble identifisert gjennom undervisningsopplegget, men i ulik grad og på forskjellige måter, og svarer på hva som kjennetegner resonnementene. Funnene vi har kommet fram til er gjeldende for vårt utvalg og prosjekt. Et naturlig steg videre vil likevel være å undersøke om dette er gjeldene for et større utvalg. Videre om det fremkommer flere strategier og andre trender med tanke på geometriske tenkevaner, og i andre undersøkende undervisningsopplegg i geometri.
format Master Thesis
author Fallsen, Aleksander Pedersen
Fjørtoft, Mathias Vatnehol
author_facet Fallsen, Aleksander Pedersen
Fjørtoft, Mathias Vatnehol
author_sort Fallsen, Aleksander Pedersen
title Resonnering i undersøkende geometriundervisning. En kvalitativ casestudie av elevers resonnementer i undersøkende matematikkundervisning i emnet geometri
title_short Resonnering i undersøkende geometriundervisning. En kvalitativ casestudie av elevers resonnementer i undersøkende matematikkundervisning i emnet geometri
title_full Resonnering i undersøkende geometriundervisning. En kvalitativ casestudie av elevers resonnementer i undersøkende matematikkundervisning i emnet geometri
title_fullStr Resonnering i undersøkende geometriundervisning. En kvalitativ casestudie av elevers resonnementer i undersøkende matematikkundervisning i emnet geometri
title_full_unstemmed Resonnering i undersøkende geometriundervisning. En kvalitativ casestudie av elevers resonnementer i undersøkende matematikkundervisning i emnet geometri
title_sort resonnering i undersøkende geometriundervisning. en kvalitativ casestudie av elevers resonnementer i undersøkende matematikkundervisning i emnet geometri
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2020
url https://hdl.handle.net/10037/18844
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/18844
op_rights openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
_version_ 1766220064125616128