Opplevelsen av organisasjonsidentiteten i Forsvarsbygg. Er det motsetninger mellom den formelle uttalte- og opplevelsen av identiteten blant ansatte ved hovedkontoret og i Indre Troms?

Denne masteroppgaven fokuser på begrepet organisatorisk identitet i Forsvarsbygg, og hvordan de ansatte opplever den vs den formelle uttalte identiteten til Forsvarsbygg er. Identitet dreier seg om hvem vi er og om hvordan vi grunnleggende definerer oss selv. Slik er det også ved organisasjonsidenti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Strømseth, Cathrin Amundsen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/18521
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18521
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18521 2023-05-15T17:24:10+02:00 Opplevelsen av organisasjonsidentiteten i Forsvarsbygg. Er det motsetninger mellom den formelle uttalte- og opplevelsen av identiteten blant ansatte ved hovedkontoret og i Indre Troms? Strømseth, Cathrin Amundsen 2019-06-11 https://hdl.handle.net/10037/18521 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/18521 openAccess Copyright 2019 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:57:31Z Denne masteroppgaven fokuser på begrepet organisatorisk identitet i Forsvarsbygg, og hvordan de ansatte opplever den vs den formelle uttalte identiteten til Forsvarsbygg er. Identitet dreier seg om hvem vi er og om hvordan vi grunnleggende definerer oss selv. Slik er det også ved organisasjonsidentitet, det dreier seg om oss og hvem vi er som organisasjon. Oppgaven tar utgangspunkt i Albert & Whettens artikkel fra 1985 hvor det hevdet at en organisasjons identitet må referere til distinkte, sentrale og vedvarende egenskaper ved organisasjonen. Oppgaven tar også utgangspunkt i hvordan organisasjonsidentitet er konseptuelt og empirisk knyttet opp mot andre konsepter, som kultur og image. Oppgaven baserer seg på en innholdsanalyse, hvor jeg har gjennomført en undersøkelse av Forsvarsbyggs identitet sett opp mot den opplevde identiteten til ansatte ved hhv. Hovedkontoret og i Indre Troms. Oppgavens problemstilling var: Hvordan er opplevelsen av organisasjonsidentiteten hos de ansatte i Forsvarsbygg ved hovedkontoret og hvordan er den i en mindre avdeling i Nord-Norge? Med tilhørende forskningsspørsmål: (1) Hvordan er den formelle identitetspåstanden til Forsvarsbyggs ledelse? (2) Hvordan er den opplevde identiteten til de ansatte versus den formelle, uttalte identiteten til Forsvarsbygg? Finnes det motsetninger? Min undersøkelse er basert på et kvalitativ design, herunder et dokumentstudie i tillegg til semistrukturelle dybdeintervjuer. Min analyse av Forsvarsbyggs kommuniserte identitet er basert på et dokumentstudie med utgangspunkt i Forsvarsbyggs hjemmeside og interne dokumenter publisert på intranett, mens analysene av den faktiske og den oppfattete identiteten er basert på intervjuer jeg har gjennomført med ansatte. Mine funn tyder på at det er en sammenheng mellom teoriene jeg har brukt som rammeverk for oppgaven. Der det er samsvar mellom identitetstypene, men jeg har også sett at organisasjonens formelle identitet fremstår som ulik fra den opplevde identiteten til de ansatte. Master Thesis Nord-Norge Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3906
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3906
Strømseth, Cathrin Amundsen
Opplevelsen av organisasjonsidentiteten i Forsvarsbygg. Er det motsetninger mellom den formelle uttalte- og opplevelsen av identiteten blant ansatte ved hovedkontoret og i Indre Troms?
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3906
description Denne masteroppgaven fokuser på begrepet organisatorisk identitet i Forsvarsbygg, og hvordan de ansatte opplever den vs den formelle uttalte identiteten til Forsvarsbygg er. Identitet dreier seg om hvem vi er og om hvordan vi grunnleggende definerer oss selv. Slik er det også ved organisasjonsidentitet, det dreier seg om oss og hvem vi er som organisasjon. Oppgaven tar utgangspunkt i Albert & Whettens artikkel fra 1985 hvor det hevdet at en organisasjons identitet må referere til distinkte, sentrale og vedvarende egenskaper ved organisasjonen. Oppgaven tar også utgangspunkt i hvordan organisasjonsidentitet er konseptuelt og empirisk knyttet opp mot andre konsepter, som kultur og image. Oppgaven baserer seg på en innholdsanalyse, hvor jeg har gjennomført en undersøkelse av Forsvarsbyggs identitet sett opp mot den opplevde identiteten til ansatte ved hhv. Hovedkontoret og i Indre Troms. Oppgavens problemstilling var: Hvordan er opplevelsen av organisasjonsidentiteten hos de ansatte i Forsvarsbygg ved hovedkontoret og hvordan er den i en mindre avdeling i Nord-Norge? Med tilhørende forskningsspørsmål: (1) Hvordan er den formelle identitetspåstanden til Forsvarsbyggs ledelse? (2) Hvordan er den opplevde identiteten til de ansatte versus den formelle, uttalte identiteten til Forsvarsbygg? Finnes det motsetninger? Min undersøkelse er basert på et kvalitativ design, herunder et dokumentstudie i tillegg til semistrukturelle dybdeintervjuer. Min analyse av Forsvarsbyggs kommuniserte identitet er basert på et dokumentstudie med utgangspunkt i Forsvarsbyggs hjemmeside og interne dokumenter publisert på intranett, mens analysene av den faktiske og den oppfattete identiteten er basert på intervjuer jeg har gjennomført med ansatte. Mine funn tyder på at det er en sammenheng mellom teoriene jeg har brukt som rammeverk for oppgaven. Der det er samsvar mellom identitetstypene, men jeg har også sett at organisasjonens formelle identitet fremstår som ulik fra den opplevde identiteten til de ansatte.
format Master Thesis
author Strømseth, Cathrin Amundsen
author_facet Strømseth, Cathrin Amundsen
author_sort Strømseth, Cathrin Amundsen
title Opplevelsen av organisasjonsidentiteten i Forsvarsbygg. Er det motsetninger mellom den formelle uttalte- og opplevelsen av identiteten blant ansatte ved hovedkontoret og i Indre Troms?
title_short Opplevelsen av organisasjonsidentiteten i Forsvarsbygg. Er det motsetninger mellom den formelle uttalte- og opplevelsen av identiteten blant ansatte ved hovedkontoret og i Indre Troms?
title_full Opplevelsen av organisasjonsidentiteten i Forsvarsbygg. Er det motsetninger mellom den formelle uttalte- og opplevelsen av identiteten blant ansatte ved hovedkontoret og i Indre Troms?
title_fullStr Opplevelsen av organisasjonsidentiteten i Forsvarsbygg. Er det motsetninger mellom den formelle uttalte- og opplevelsen av identiteten blant ansatte ved hovedkontoret og i Indre Troms?
title_full_unstemmed Opplevelsen av organisasjonsidentiteten i Forsvarsbygg. Er det motsetninger mellom den formelle uttalte- og opplevelsen av identiteten blant ansatte ved hovedkontoret og i Indre Troms?
title_sort opplevelsen av organisasjonsidentiteten i forsvarsbygg. er det motsetninger mellom den formelle uttalte- og opplevelsen av identiteten blant ansatte ved hovedkontoret og i indre troms?
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2019
url https://hdl.handle.net/10037/18521
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
geographic Finnes
geographic_facet Finnes
genre Nord-Norge
Troms
genre_facet Nord-Norge
Troms
op_relation https://hdl.handle.net/10037/18521
op_rights openAccess
Copyright 2019 The Author(s)
_version_ 1766115060316372992