«Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse

De nye femårige grunnskolelærerutdanningene i Norge skal utdanne lærere med økt fag- og forskningskunnskap. Disse lærerne skal kunne tilpasse opplæringen til den enkelte elev og integrere spesialundervisning i grunnskolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan erfarer nyutdannede grunnskolelærere...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Acta Didactica Norden
Main Authors: Antonsen, Yngve, Maxwell, Gregor, Bjørndal, Kristin Emilie W, Jakhelln, Rachel Elise
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Bokmål
Published: Acta Didactica Norden 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/18473
https://doi.org/10.5617/adno.7918
_version_ 1829305832128380928
author Antonsen, Yngve
Maxwell, Gregor
Bjørndal, Kristin Emilie W
Jakhelln, Rachel Elise
author_facet Antonsen, Yngve
Maxwell, Gregor
Bjørndal, Kristin Emilie W
Jakhelln, Rachel Elise
author_sort Antonsen, Yngve
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
container_issue 2
container_title Acta Didactica Norden
container_volume 14
description De nye femårige grunnskolelærerutdanningene i Norge skal utdanne lærere med økt fag- og forskningskunnskap. Disse lærerne skal kunne tilpasse opplæringen til den enkelte elev og integrere spesialundervisning i grunnskolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan erfarer nyutdannede grunnskolelærere at den formelle lærerkompetansen fra en integrert femårig grunnskolelærerutdanning samsvarer med deres behov for kunnskap om tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i yrkesstarten? Studien er basert på kvalitative intervjuer med 43 nyutdannede lærere fra de tre første grunnskolelærerkullene med femårig integrert masterutdanning både for skolens trinn 1–7 og 5–10 fra UiT Norges arktiske universitet. Undersøkelsen inngår i det longitudinelle forskningsprosjektet «Relevant masterutdanning for grunnskolelærere». Analysen av data er basert på en temasentrert analysestrategi i NVivo 12. Resultatene viser at de nyutdannede lærerne opplevde utfordringer med å tilpasse opplæringen for en sammensatt elevgruppe, og spesielt for elever med behov for særskilt tilrettelegging. De nyutdannede lærerne erfarte at de manglet kunnskap og ferdigheter til å arbeide med atferdsproblemer og bestemte diagnosegrupper. De manglet også kunnskap om hvordan det eksterne spesialpedagogiske støtteapparatet fungerer, og hvordan og når de skal melde inn tiltak. De nyutdannede tilegner seg spesialpedagogisk kompetanse ved å teste ut egne ideer, eller de bygger på råd fra kolleger. Enkelte deltar på kurs eller veiledning fra PPT, BUP eller andre aktører om temaer som individuelle opplæringsplaner eller diagnoser. Den erfaringsbaserte læringstilnærmingen styrker etablert og kritisert tenkning om spesialpedagogikk og viderefører et system som ikke fungerer (Nordahl et al., 2018). Nyutdannede lærere trenger mer kunnskap om inkluderende pedagogikk og relasjonell tenkning i utdanningen. The new Norwegian five-year primary and lower secondary school teacher education prepares teachers with increased subject-specific and research-based knowledge. These new ...
format Article in Journal/Newspaper
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18473
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_doi https://doi.org/10.5617/adno.7918
op_relation Acta Didactica Norge
https://journals.uio.no/adnorden/article/view/7918
FRIDAID 1785290
http://dx.doi.org/10.5617/adno.7918
https://hdl.handle.net/10037/18473
op_rights openAccess
Copyright 2020 Acta Didactica Norden
publishDate 2020
publisher Acta Didactica Norden
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18473 2025-04-13T14:15:28+00:00 «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse Antonsen, Yngve Maxwell, Gregor Bjørndal, Kristin Emilie W Jakhelln, Rachel Elise 2020-05-13 https://hdl.handle.net/10037/18473 https://doi.org/10.5617/adno.7918 nob nob Acta Didactica Norden Acta Didactica Norge https://journals.uio.no/adnorden/article/view/7918 FRIDAID 1785290 http://dx.doi.org/10.5617/adno.7918 https://hdl.handle.net/10037/18473 openAccess Copyright 2020 Acta Didactica Norden VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2020 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.5617/adno.7918 2025-03-14T05:17:57Z De nye femårige grunnskolelærerutdanningene i Norge skal utdanne lærere med økt fag- og forskningskunnskap. Disse lærerne skal kunne tilpasse opplæringen til den enkelte elev og integrere spesialundervisning i grunnskolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan erfarer nyutdannede grunnskolelærere at den formelle lærerkompetansen fra en integrert femårig grunnskolelærerutdanning samsvarer med deres behov for kunnskap om tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i yrkesstarten? Studien er basert på kvalitative intervjuer med 43 nyutdannede lærere fra de tre første grunnskolelærerkullene med femårig integrert masterutdanning både for skolens trinn 1–7 og 5–10 fra UiT Norges arktiske universitet. Undersøkelsen inngår i det longitudinelle forskningsprosjektet «Relevant masterutdanning for grunnskolelærere». Analysen av data er basert på en temasentrert analysestrategi i NVivo 12. Resultatene viser at de nyutdannede lærerne opplevde utfordringer med å tilpasse opplæringen for en sammensatt elevgruppe, og spesielt for elever med behov for særskilt tilrettelegging. De nyutdannede lærerne erfarte at de manglet kunnskap og ferdigheter til å arbeide med atferdsproblemer og bestemte diagnosegrupper. De manglet også kunnskap om hvordan det eksterne spesialpedagogiske støtteapparatet fungerer, og hvordan og når de skal melde inn tiltak. De nyutdannede tilegner seg spesialpedagogisk kompetanse ved å teste ut egne ideer, eller de bygger på råd fra kolleger. Enkelte deltar på kurs eller veiledning fra PPT, BUP eller andre aktører om temaer som individuelle opplæringsplaner eller diagnoser. Den erfaringsbaserte læringstilnærmingen styrker etablert og kritisert tenkning om spesialpedagogikk og viderefører et system som ikke fungerer (Nordahl et al., 2018). Nyutdannede lærere trenger mer kunnskap om inkluderende pedagogikk og relasjonell tenkning i utdanningen. The new Norwegian five-year primary and lower secondary school teacher education prepares teachers with increased subject-specific and research-based knowledge. These new ... Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Acta Didactica Norden 14 2
spellingShingle VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
Antonsen, Yngve
Maxwell, Gregor
Bjørndal, Kristin Emilie W
Jakhelln, Rachel Elise
«Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
title «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
title_full «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
title_fullStr «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
title_full_unstemmed «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
title_short «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
title_sort «det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
topic VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
topic_facet VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
url https://hdl.handle.net/10037/18473
https://doi.org/10.5617/adno.7918