«Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
De nye femårige grunnskolelærerutdanningene i Norge skal utdanne lærere med økt fag- og forskningskunnskap. Disse lærerne skal kunne tilpasse opplæringen til den enkelte elev og integrere spesialundervisning i grunnskolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan erfarer nyutdannede grunnskolelærere...
Published in: | Acta Didactica Norden |
---|---|
Main Authors: | , , , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Bokmål |
Published: |
Acta Didactica Norden
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/18473 https://doi.org/10.5617/adno.7918 |
_version_ | 1829305832128380928 |
---|---|
author | Antonsen, Yngve Maxwell, Gregor Bjørndal, Kristin Emilie W Jakhelln, Rachel Elise |
author_facet | Antonsen, Yngve Maxwell, Gregor Bjørndal, Kristin Emilie W Jakhelln, Rachel Elise |
author_sort | Antonsen, Yngve |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
container_issue | 2 |
container_title | Acta Didactica Norden |
container_volume | 14 |
description | De nye femårige grunnskolelærerutdanningene i Norge skal utdanne lærere med økt fag- og forskningskunnskap. Disse lærerne skal kunne tilpasse opplæringen til den enkelte elev og integrere spesialundervisning i grunnskolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan erfarer nyutdannede grunnskolelærere at den formelle lærerkompetansen fra en integrert femårig grunnskolelærerutdanning samsvarer med deres behov for kunnskap om tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i yrkesstarten? Studien er basert på kvalitative intervjuer med 43 nyutdannede lærere fra de tre første grunnskolelærerkullene med femårig integrert masterutdanning både for skolens trinn 1–7 og 5–10 fra UiT Norges arktiske universitet. Undersøkelsen inngår i det longitudinelle forskningsprosjektet «Relevant masterutdanning for grunnskolelærere». Analysen av data er basert på en temasentrert analysestrategi i NVivo 12. Resultatene viser at de nyutdannede lærerne opplevde utfordringer med å tilpasse opplæringen for en sammensatt elevgruppe, og spesielt for elever med behov for særskilt tilrettelegging. De nyutdannede lærerne erfarte at de manglet kunnskap og ferdigheter til å arbeide med atferdsproblemer og bestemte diagnosegrupper. De manglet også kunnskap om hvordan det eksterne spesialpedagogiske støtteapparatet fungerer, og hvordan og når de skal melde inn tiltak. De nyutdannede tilegner seg spesialpedagogisk kompetanse ved å teste ut egne ideer, eller de bygger på råd fra kolleger. Enkelte deltar på kurs eller veiledning fra PPT, BUP eller andre aktører om temaer som individuelle opplæringsplaner eller diagnoser. Den erfaringsbaserte læringstilnærmingen styrker etablert og kritisert tenkning om spesialpedagogikk og viderefører et system som ikke fungerer (Nordahl et al., 2018). Nyutdannede lærere trenger mer kunnskap om inkluderende pedagogikk og relasjonell tenkning i utdanningen. The new Norwegian five-year primary and lower secondary school teacher education prepares teachers with increased subject-specific and research-based knowledge. These new ... |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | Arktis* |
genre_facet | Arktis* |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18473 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_doi | https://doi.org/10.5617/adno.7918 |
op_relation | Acta Didactica Norge https://journals.uio.no/adnorden/article/view/7918 FRIDAID 1785290 http://dx.doi.org/10.5617/adno.7918 https://hdl.handle.net/10037/18473 |
op_rights | openAccess Copyright 2020 Acta Didactica Norden |
publishDate | 2020 |
publisher | Acta Didactica Norden |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18473 2025-04-13T14:15:28+00:00 «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse Antonsen, Yngve Maxwell, Gregor Bjørndal, Kristin Emilie W Jakhelln, Rachel Elise 2020-05-13 https://hdl.handle.net/10037/18473 https://doi.org/10.5617/adno.7918 nob nob Acta Didactica Norden Acta Didactica Norge https://journals.uio.no/adnorden/article/view/7918 FRIDAID 1785290 http://dx.doi.org/10.5617/adno.7918 https://hdl.handle.net/10037/18473 openAccess Copyright 2020 Acta Didactica Norden VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2020 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.5617/adno.7918 2025-03-14T05:17:57Z De nye femårige grunnskolelærerutdanningene i Norge skal utdanne lærere med økt fag- og forskningskunnskap. Disse lærerne skal kunne tilpasse opplæringen til den enkelte elev og integrere spesialundervisning i grunnskolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan erfarer nyutdannede grunnskolelærere at den formelle lærerkompetansen fra en integrert femårig grunnskolelærerutdanning samsvarer med deres behov for kunnskap om tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i yrkesstarten? Studien er basert på kvalitative intervjuer med 43 nyutdannede lærere fra de tre første grunnskolelærerkullene med femårig integrert masterutdanning både for skolens trinn 1–7 og 5–10 fra UiT Norges arktiske universitet. Undersøkelsen inngår i det longitudinelle forskningsprosjektet «Relevant masterutdanning for grunnskolelærere». Analysen av data er basert på en temasentrert analysestrategi i NVivo 12. Resultatene viser at de nyutdannede lærerne opplevde utfordringer med å tilpasse opplæringen for en sammensatt elevgruppe, og spesielt for elever med behov for særskilt tilrettelegging. De nyutdannede lærerne erfarte at de manglet kunnskap og ferdigheter til å arbeide med atferdsproblemer og bestemte diagnosegrupper. De manglet også kunnskap om hvordan det eksterne spesialpedagogiske støtteapparatet fungerer, og hvordan og når de skal melde inn tiltak. De nyutdannede tilegner seg spesialpedagogisk kompetanse ved å teste ut egne ideer, eller de bygger på råd fra kolleger. Enkelte deltar på kurs eller veiledning fra PPT, BUP eller andre aktører om temaer som individuelle opplæringsplaner eller diagnoser. Den erfaringsbaserte læringstilnærmingen styrker etablert og kritisert tenkning om spesialpedagogikk og viderefører et system som ikke fungerer (Nordahl et al., 2018). Nyutdannede lærere trenger mer kunnskap om inkluderende pedagogikk og relasjonell tenkning i utdanningen. The new Norwegian five-year primary and lower secondary school teacher education prepares teachers with increased subject-specific and research-based knowledge. These new ... Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Acta Didactica Norden 14 2 |
spellingShingle | VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Antonsen, Yngve Maxwell, Gregor Bjørndal, Kristin Emilie W Jakhelln, Rachel Elise «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse |
title | «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse |
title_full | «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse |
title_fullStr | «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse |
title_full_unstemmed | «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse |
title_short | «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse |
title_sort | «det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse |
topic | VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
topic_facet | VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
url | https://hdl.handle.net/10037/18473 https://doi.org/10.5617/adno.7918 |