Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse?

Elevgjennomføring har lenge vært et sentralt og tilbakevendende tema innenfor videregående skole. Og betydningen av lederskap for ansattes individuelle utvikling, elevresultater og organisasjonsutvikling har blitt et viktigere moment i skoleforskning. Distribuert ledelse er en lederskapsmodell som h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Arnesen, Siri Marie
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/17178
_version_ 1829308156738535424
author Arnesen, Siri Marie
author_facet Arnesen, Siri Marie
author_sort Arnesen, Siri Marie
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Elevgjennomføring har lenge vært et sentralt og tilbakevendende tema innenfor videregående skole. Og betydningen av lederskap for ansattes individuelle utvikling, elevresultater og organisasjonsutvikling har blitt et viktigere moment i skoleforskning. Distribuert ledelse er en lederskapsmodell som har fått stadig større oppmerksomhet fordi den kan bidra til mer effektive skoler med gode elevresultater. To utvalgte videregående skoler i Finnmark er undersøkt med hensyn til i hvilken grad de er preget av distribuert ledelse. Jeg har fokusert på de tre utvalgte områdene skolestruktur, pedagogisk utviklingsarbeid og kollektiv ansvarlighet. Funn viser at skolene i ulik grad har organisert skolestruktur i form av interne ressursfunksjoner, klasselærermøter og overganger før og etter videregående skole. Systematisk evaluering av elevresultater, utviklingsarbeid-møter og videreutdanning er ikke like godt tilrettelagt av skolelederne ved de to skolene, dette kan ha påvirket utbyttet av det pedagogiske utviklingsarbeidet. Felles forankring, elevsyn og ekstrarolleadferd er implementert på litt ulike måter, ved to av de videregående skolene i Finnmark. Elementer av distribuert ledelse og kollektiv ansvarlighet kan ha bidratt til økt elevgjennomføring i Finnmark.
format Master Thesis
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/17178
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/17178
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2019 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2019
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/17178 2025-04-13T14:18:39+00:00 Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse? Arnesen, Siri Marie 2019-10-31 https://hdl.handle.net/10037/17178 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/17178 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 skoleledelse distribuert ledelse frafall STV-3909 Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Elevgjennomføring har lenge vært et sentralt og tilbakevendende tema innenfor videregående skole. Og betydningen av lederskap for ansattes individuelle utvikling, elevresultater og organisasjonsutvikling har blitt et viktigere moment i skoleforskning. Distribuert ledelse er en lederskapsmodell som har fått stadig større oppmerksomhet fordi den kan bidra til mer effektive skoler med gode elevresultater. To utvalgte videregående skoler i Finnmark er undersøkt med hensyn til i hvilken grad de er preget av distribuert ledelse. Jeg har fokusert på de tre utvalgte områdene skolestruktur, pedagogisk utviklingsarbeid og kollektiv ansvarlighet. Funn viser at skolene i ulik grad har organisert skolestruktur i form av interne ressursfunksjoner, klasselærermøter og overganger før og etter videregående skole. Systematisk evaluering av elevresultater, utviklingsarbeid-møter og videreutdanning er ikke like godt tilrettelagt av skolelederne ved de to skolene, dette kan ha påvirket utbyttet av det pedagogiske utviklingsarbeidet. Felles forankring, elevsyn og ekstrarolleadferd er implementert på litt ulike måter, ved to av de videregående skolene i Finnmark. Elementer av distribuert ledelse og kollektiv ansvarlighet kan ha bidratt til økt elevgjennomføring i Finnmark. Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
skoleledelse
distribuert ledelse
frafall
STV-3909
Arnesen, Siri Marie
Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse?
title Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse?
title_full Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse?
title_fullStr Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse?
title_full_unstemmed Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse?
title_short Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse?
title_sort effektive videregående skoler og distribuert lederskap. kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse?
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
skoleledelse
distribuert ledelse
frafall
STV-3909
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
skoleledelse
distribuert ledelse
frafall
STV-3909
url https://hdl.handle.net/10037/17178