Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse?
Elevgjennomføring har lenge vært et sentralt og tilbakevendende tema innenfor videregående skole. Og betydningen av lederskap for ansattes individuelle utvikling, elevresultater og organisasjonsutvikling har blitt et viktigere moment i skoleforskning. Distribuert ledelse er en lederskapsmodell som h...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/17178 |
_version_ | 1829308156738535424 |
---|---|
author | Arnesen, Siri Marie |
author_facet | Arnesen, Siri Marie |
author_sort | Arnesen, Siri Marie |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Elevgjennomføring har lenge vært et sentralt og tilbakevendende tema innenfor videregående skole. Og betydningen av lederskap for ansattes individuelle utvikling, elevresultater og organisasjonsutvikling har blitt et viktigere moment i skoleforskning. Distribuert ledelse er en lederskapsmodell som har fått stadig større oppmerksomhet fordi den kan bidra til mer effektive skoler med gode elevresultater. To utvalgte videregående skoler i Finnmark er undersøkt med hensyn til i hvilken grad de er preget av distribuert ledelse. Jeg har fokusert på de tre utvalgte områdene skolestruktur, pedagogisk utviklingsarbeid og kollektiv ansvarlighet. Funn viser at skolene i ulik grad har organisert skolestruktur i form av interne ressursfunksjoner, klasselærermøter og overganger før og etter videregående skole. Systematisk evaluering av elevresultater, utviklingsarbeid-møter og videreutdanning er ikke like godt tilrettelagt av skolelederne ved de to skolene, dette kan ha påvirket utbyttet av det pedagogiske utviklingsarbeidet. Felles forankring, elevsyn og ekstrarolleadferd er implementert på litt ulike måter, ved to av de videregående skolene i Finnmark. Elementer av distribuert ledelse og kollektiv ansvarlighet kan ha bidratt til økt elevgjennomføring i Finnmark. |
format | Master Thesis |
genre | Finnmark Finnmark |
genre_facet | Finnmark Finnmark |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/17178 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/17178 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2019 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/17178 2025-04-13T14:18:39+00:00 Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse? Arnesen, Siri Marie 2019-10-31 https://hdl.handle.net/10037/17178 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/17178 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 skoleledelse distribuert ledelse frafall STV-3909 Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Elevgjennomføring har lenge vært et sentralt og tilbakevendende tema innenfor videregående skole. Og betydningen av lederskap for ansattes individuelle utvikling, elevresultater og organisasjonsutvikling har blitt et viktigere moment i skoleforskning. Distribuert ledelse er en lederskapsmodell som har fått stadig større oppmerksomhet fordi den kan bidra til mer effektive skoler med gode elevresultater. To utvalgte videregående skoler i Finnmark er undersøkt med hensyn til i hvilken grad de er preget av distribuert ledelse. Jeg har fokusert på de tre utvalgte områdene skolestruktur, pedagogisk utviklingsarbeid og kollektiv ansvarlighet. Funn viser at skolene i ulik grad har organisert skolestruktur i form av interne ressursfunksjoner, klasselærermøter og overganger før og etter videregående skole. Systematisk evaluering av elevresultater, utviklingsarbeid-møter og videreutdanning er ikke like godt tilrettelagt av skolelederne ved de to skolene, dette kan ha påvirket utbyttet av det pedagogiske utviklingsarbeidet. Felles forankring, elevsyn og ekstrarolleadferd er implementert på litt ulike måter, ved to av de videregående skolene i Finnmark. Elementer av distribuert ledelse og kollektiv ansvarlighet kan ha bidratt til økt elevgjennomføring i Finnmark. Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 skoleledelse distribuert ledelse frafall STV-3909 Arnesen, Siri Marie Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse? |
title | Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse? |
title_full | Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse? |
title_fullStr | Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse? |
title_full_unstemmed | Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse? |
title_short | Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse? |
title_sort | effektive videregående skoler og distribuert lederskap. kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse? |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 skoleledelse distribuert ledelse frafall STV-3909 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 skoleledelse distribuert ledelse frafall STV-3909 |
url | https://hdl.handle.net/10037/17178 |