Så fjernt det nære: Nasjonalmuseet og samisk kunst
I mesteparten av Nasjonalmuseets nærmere tohundreårige historie har samiske forhold spilt en fraværende rolle. I 2018 sendte museet ut en pressemelding om at «Nasjonalmuseet styrker samlingen av samisk kunst», noe som kan ses som uttrykk for en vending i museets samlingshistorie og representasjonspr...
Published in: | Kunst og Kultur |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetsforlaget
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/17067 https://doi.org/10.18261/issn.1504-3029-2019-03-04 |
Summary: | I mesteparten av Nasjonalmuseets nærmere tohundreårige historie har samiske forhold spilt en fraværende rolle. I 2018 sendte museet ut en pressemelding om at «Nasjonalmuseet styrker samlingen av samisk kunst», noe som kan ses som uttrykk for en vending i museets samlingshistorie og representasjonspraksis. Artikkelen forsøker å kontekstualisere utsagnene i pressemeldingen gjennom en undersøkelse av hvordan samisk kunst har blitt samlet og artikulert ved museet i et bredere perspektiv. This article takes as its starting point a recent press release from Norway’s National Art Museum: here the museum asserts a “strengthening of its collection of Sami art”. The article charts the assembling and articulation of Sami material in the museum and argues that Sami art doesn’t stand out as a special area of interest in a longer perspective. Nevertheless, the recent shift indicated by the statement may function to work reflexively upon the collection, and could make it emerge in a new light when the museum re-opens in 2020. |
---|