Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv.

Iver Jåks (1932-2007) har blitt betegnet som ”den største samiske kunstneren”, ”en brobygger”, ”veiviser” og ”den som innførte modernismen i samisk kunst”. Separatutstillingen Iver Jåks retrospektiv i Museet for samtidskunst (1998-99), tildelingen av Ridder av Sankt Olavs Orden og festskriftet Ofela...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tingvoll, Tone Kristine Thørring
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2008
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/1698
_version_ 1829298021034098688
author Tingvoll, Tone Kristine Thørring
author_facet Tingvoll, Tone Kristine Thørring
author_sort Tingvoll, Tone Kristine Thørring
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Iver Jåks (1932-2007) har blitt betegnet som ”den største samiske kunstneren”, ”en brobygger”, ”veiviser” og ”den som innførte modernismen i samisk kunst”. Separatutstillingen Iver Jåks retrospektiv i Museet for samtidskunst (1998-99), tildelingen av Ridder av Sankt Olavs Orden og festskriftet Ofelaš – Iver Jåks – Veiviseren (Universitetet i Tromsø 2002) er bare noen eksempler på en usedvanlig posisjonering av en norsk minoritetskunstner. Samisk eldre og nyere kultur synes å ha stått helt sentralt for Iver Jåks. Likeså hans egen identitet som same. Men det er en viktig forskjell mellom å ha en identitet, og å bli identifisert. Dette aktualiseres i andres oppfatninger av verkene og kunstneren. Med Jåks' sentrale posisjon, og med den kulturelle revitaliseringsprosessen som bakgrunn, er det lett å se hans kunst som sannhetsvitner om samisk kunst og kultur. Et kunstverk kan forstås som et tidsvitne, men ikke som å representere virkeligheten, verken til kunstneren, kulturen eller konteksten. I oppgaven anlegges det et postkolonialistisk perspektiv. Målet er å undersøke hvilken betydning spørsmål om identitet og kultur kan ha fått for Iver Jåks' kunst, samt hvilken betydning hans etniske tilhørighet kan ha fått for resepsjonen og formidlingen av den. De fleste verkene som undersøkes kan knyttes til 1990-tallet, og slik også postmodernistisk teori og kunstpraksis.
format Master Thesis
genre samisk
Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet samisk
Tromsø
Universitetet i Tromsø
geographic Kvi
Synes
Tromsø
geographic_facet Kvi
Synes
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1698
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399)
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/1698
op_rights openAccess
Copyright 2008 The Author(s)
publishDate 2008
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1698 2025-04-13T14:26:35+00:00 Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv. Tingvoll, Tone Kristine Thørring 2008-11-17 200296901 bytes 2073 bytes application/pdf text/plain https://hdl.handle.net/10037/1698 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/1698 openAccess Copyright 2008 The Author(s) VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Nyere tids kunsthistorie: 128 KVI-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Iver Jåks (1932-2007) har blitt betegnet som ”den største samiske kunstneren”, ”en brobygger”, ”veiviser” og ”den som innførte modernismen i samisk kunst”. Separatutstillingen Iver Jåks retrospektiv i Museet for samtidskunst (1998-99), tildelingen av Ridder av Sankt Olavs Orden og festskriftet Ofelaš – Iver Jåks – Veiviseren (Universitetet i Tromsø 2002) er bare noen eksempler på en usedvanlig posisjonering av en norsk minoritetskunstner. Samisk eldre og nyere kultur synes å ha stått helt sentralt for Iver Jåks. Likeså hans egen identitet som same. Men det er en viktig forskjell mellom å ha en identitet, og å bli identifisert. Dette aktualiseres i andres oppfatninger av verkene og kunstneren. Med Jåks' sentrale posisjon, og med den kulturelle revitaliseringsprosessen som bakgrunn, er det lett å se hans kunst som sannhetsvitner om samisk kunst og kultur. Et kunstverk kan forstås som et tidsvitne, men ikke som å representere virkeligheten, verken til kunstneren, kulturen eller konteksten. I oppgaven anlegges det et postkolonialistisk perspektiv. Målet er å undersøke hvilken betydning spørsmål om identitet og kultur kan ha fått for Iver Jåks' kunst, samt hvilken betydning hans etniske tilhørighet kan ha fått for resepsjonen og formidlingen av den. De fleste verkene som undersøkes kan knyttes til 1990-tallet, og slik også postmodernistisk teori og kunstpraksis. Master Thesis samisk Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Kvi ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø
spellingShingle VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Nyere tids kunsthistorie: 128
KVI-3900
Tingvoll, Tone Kristine Thørring
Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv.
title Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv.
title_full Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv.
title_fullStr Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv.
title_full_unstemmed Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv.
title_short Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv.
title_sort identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av iver jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv.
topic VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Nyere tids kunsthistorie: 128
KVI-3900
topic_facet VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Nyere tids kunsthistorie: 128
KVI-3900
url https://hdl.handle.net/10037/1698