Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv.
Iver Jåks (1932-2007) har blitt betegnet som ”den største samiske kunstneren”, ”en brobygger”, ”veiviser” og ”den som innførte modernismen i samisk kunst”. Separatutstillingen Iver Jåks retrospektiv i Museet for samtidskunst (1998-99), tildelingen av Ridder av Sankt Olavs Orden og festskriftet Ofela...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/1698 |
_version_ | 1829298021034098688 |
---|---|
author | Tingvoll, Tone Kristine Thørring |
author_facet | Tingvoll, Tone Kristine Thørring |
author_sort | Tingvoll, Tone Kristine Thørring |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Iver Jåks (1932-2007) har blitt betegnet som ”den største samiske kunstneren”, ”en brobygger”, ”veiviser” og ”den som innførte modernismen i samisk kunst”. Separatutstillingen Iver Jåks retrospektiv i Museet for samtidskunst (1998-99), tildelingen av Ridder av Sankt Olavs Orden og festskriftet Ofelaš – Iver Jåks – Veiviseren (Universitetet i Tromsø 2002) er bare noen eksempler på en usedvanlig posisjonering av en norsk minoritetskunstner. Samisk eldre og nyere kultur synes å ha stått helt sentralt for Iver Jåks. Likeså hans egen identitet som same. Men det er en viktig forskjell mellom å ha en identitet, og å bli identifisert. Dette aktualiseres i andres oppfatninger av verkene og kunstneren. Med Jåks' sentrale posisjon, og med den kulturelle revitaliseringsprosessen som bakgrunn, er det lett å se hans kunst som sannhetsvitner om samisk kunst og kultur. Et kunstverk kan forstås som et tidsvitne, men ikke som å representere virkeligheten, verken til kunstneren, kulturen eller konteksten. I oppgaven anlegges det et postkolonialistisk perspektiv. Målet er å undersøke hvilken betydning spørsmål om identitet og kultur kan ha fått for Iver Jåks' kunst, samt hvilken betydning hans etniske tilhørighet kan ha fått for resepsjonen og formidlingen av den. De fleste verkene som undersøkes kan knyttes til 1990-tallet, og slik også postmodernistisk teori og kunstpraksis. |
format | Master Thesis |
genre | samisk Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet | samisk Tromsø Universitetet i Tromsø |
geographic | Kvi Synes Tromsø |
geographic_facet | Kvi Synes Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1698 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399) ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/1698 |
op_rights | openAccess Copyright 2008 The Author(s) |
publishDate | 2008 |
publisher | Universitetet i Tromsø |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1698 2025-04-13T14:26:35+00:00 Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv. Tingvoll, Tone Kristine Thørring 2008-11-17 200296901 bytes 2073 bytes application/pdf text/plain https://hdl.handle.net/10037/1698 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/1698 openAccess Copyright 2008 The Author(s) VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Nyere tids kunsthistorie: 128 KVI-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Iver Jåks (1932-2007) har blitt betegnet som ”den største samiske kunstneren”, ”en brobygger”, ”veiviser” og ”den som innførte modernismen i samisk kunst”. Separatutstillingen Iver Jåks retrospektiv i Museet for samtidskunst (1998-99), tildelingen av Ridder av Sankt Olavs Orden og festskriftet Ofelaš – Iver Jåks – Veiviseren (Universitetet i Tromsø 2002) er bare noen eksempler på en usedvanlig posisjonering av en norsk minoritetskunstner. Samisk eldre og nyere kultur synes å ha stått helt sentralt for Iver Jåks. Likeså hans egen identitet som same. Men det er en viktig forskjell mellom å ha en identitet, og å bli identifisert. Dette aktualiseres i andres oppfatninger av verkene og kunstneren. Med Jåks' sentrale posisjon, og med den kulturelle revitaliseringsprosessen som bakgrunn, er det lett å se hans kunst som sannhetsvitner om samisk kunst og kultur. Et kunstverk kan forstås som et tidsvitne, men ikke som å representere virkeligheten, verken til kunstneren, kulturen eller konteksten. I oppgaven anlegges det et postkolonialistisk perspektiv. Målet er å undersøke hvilken betydning spørsmål om identitet og kultur kan ha fått for Iver Jåks' kunst, samt hvilken betydning hans etniske tilhørighet kan ha fått for resepsjonen og formidlingen av den. De fleste verkene som undersøkes kan knyttes til 1990-tallet, og slik også postmodernistisk teori og kunstpraksis. Master Thesis samisk Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Kvi ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø |
spellingShingle | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Nyere tids kunsthistorie: 128 KVI-3900 Tingvoll, Tone Kristine Thørring Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv. |
title | Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv. |
title_full | Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv. |
title_fullStr | Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv. |
title_full_unstemmed | Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv. |
title_short | Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv. |
title_sort | identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av iver jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv. |
topic | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Nyere tids kunsthistorie: 128 KVI-3900 |
topic_facet | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Nyere tids kunsthistorie: 128 KVI-3900 |
url | https://hdl.handle.net/10037/1698 |