Hvilke ressurser kan små fiskeindustribedrifter mobilisere for å sikre seg råstoff? – En studie av relasjon mellom fiskefartøy og fiskeindustrien.

I Tromsø kommune finnes et mangfold av små fiskeindustribedrifter som befinner seg i en industri preget av stor konkurranse og begrensede ressurser. I tillegg er det stor usikkerhet rundt tilgang på råstoff noe som legger press på fiskeindustribedriftene. I denne næringen er det derfor essensielt å...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Gamst, Jørgen, Jenssen, Steinar
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT The Arctic University of Norway 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/16800
Description
Summary:I Tromsø kommune finnes et mangfold av små fiskeindustribedrifter som befinner seg i en industri preget av stor konkurranse og begrensede ressurser. I tillegg er det stor usikkerhet rundt tilgang på råstoff noe som legger press på fiskeindustribedriftene. I denne næringen er det derfor essensielt å kunne mobilisere de riktige ressursene for å gjøre seg attraktiv for fiskefartøyene slik at denne usikkerheten minimeres. I denne oppgaven har fokuset vært å se på hvilke ressurser som kan mobiliseres av små fiskeindustribedrifter for å gjøre seg attraktive for fartøyene. Utgangspunktet var to velkjente teoriretninger innenfor strategifaget som ble benyttet for å belyse problemstillingen. Studien benyttet seg av en kvalitativ forskningsmetode med et hensiktsmessig utvalg fra både fiskeindustrien og fiskefartøyene. I studien presenterer vi de avgjørende faktorer for hvor fiskerne velger å lande fisken samt hvilke egenskaper som kjennetegner fiskeindustribedrifter som favoriseres. Det kom frem at små fiskeindustribedrifter bør mobilisere sine immaterielle ressurser for å gjøre seg attraktive for fartøyene, og at relasjoner mellom fartøy og mottak blir trukket frem som viktig. Det ble også undersøkt hvilke taktiske og strategiske valg fiskeindustribedrifter tar for å tiltrekke seg fartøy. Det viste seg at de strategiske valgene omhandlet tilrettelegging for fartøy, mens de taktiske valgene omhandler bedømming av kvalitet og kommunikasjon med flåten.