Mindre styring og mer autonomi? En studie av Kunnskapsdepartementets tildelingsbrev til universitet og høgskoler i Nord-Norge, i perioden 2006-2014

Temaet for denne oppgaven er balanseforholdet mellom behovet for statlig styring og autonomi i underliggende virksomhet. På den ene siden eksisterer et generelt ønske om å delegere oppgaver, myndighet og ansvar, men på den andre siden finnes det et markant behov for å sikre at de som blir tildelt st...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vangdal, Kari
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/16667
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/16667
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/16667 2023-05-15T17:24:06+02:00 Mindre styring og mer autonomi? En studie av Kunnskapsdepartementets tildelingsbrev til universitet og høgskoler i Nord-Norge, i perioden 2006-2014 Vangdal, Kari 2014-11-17 https://hdl.handle.net/10037/16667 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/16667 openAccess Copyright 2014 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 STV-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:56Z Temaet for denne oppgaven er balanseforholdet mellom behovet for statlig styring og autonomi i underliggende virksomhet. På den ene siden eksisterer et generelt ønske om å delegere oppgaver, myndighet og ansvar, men på den andre siden finnes det et markant behov for å sikre at de som blir tildelt større og mer omfattende autonomi faktisk er i stand til å innfri de krav som stilles til offentlige virksomheter. Denne oppgaven er en studie av Kunnskapsdepartementets tildelingsbrev til universitet og høgskoler i Nord-Norge, i perioden 2006 til 2014. Kvalitetsreformen for høyere utdanning (2003) medførte en omfattende omlegging av styringen på nasjonalt nivå og har gitt endrede rammer for styringen av den enkelte institusjon:Universitetene og høgskolene fikk delegert en rekke nye fullmakter og et større ansvar for styring og prioritering av egne ressurser. Dette skulle gi økt omstillingsevne og bedre handlingsrom for den enkelte institusjon til å tilpasse virksomheten til muligheter, utfordringer og behov som institusjonen og samfunnet har. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3906
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3906
Vangdal, Kari
Mindre styring og mer autonomi? En studie av Kunnskapsdepartementets tildelingsbrev til universitet og høgskoler i Nord-Norge, i perioden 2006-2014
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3906
description Temaet for denne oppgaven er balanseforholdet mellom behovet for statlig styring og autonomi i underliggende virksomhet. På den ene siden eksisterer et generelt ønske om å delegere oppgaver, myndighet og ansvar, men på den andre siden finnes det et markant behov for å sikre at de som blir tildelt større og mer omfattende autonomi faktisk er i stand til å innfri de krav som stilles til offentlige virksomheter. Denne oppgaven er en studie av Kunnskapsdepartementets tildelingsbrev til universitet og høgskoler i Nord-Norge, i perioden 2006 til 2014. Kvalitetsreformen for høyere utdanning (2003) medførte en omfattende omlegging av styringen på nasjonalt nivå og har gitt endrede rammer for styringen av den enkelte institusjon:Universitetene og høgskolene fikk delegert en rekke nye fullmakter og et større ansvar for styring og prioritering av egne ressurser. Dette skulle gi økt omstillingsevne og bedre handlingsrom for den enkelte institusjon til å tilpasse virksomheten til muligheter, utfordringer og behov som institusjonen og samfunnet har.
format Master Thesis
author Vangdal, Kari
author_facet Vangdal, Kari
author_sort Vangdal, Kari
title Mindre styring og mer autonomi? En studie av Kunnskapsdepartementets tildelingsbrev til universitet og høgskoler i Nord-Norge, i perioden 2006-2014
title_short Mindre styring og mer autonomi? En studie av Kunnskapsdepartementets tildelingsbrev til universitet og høgskoler i Nord-Norge, i perioden 2006-2014
title_full Mindre styring og mer autonomi? En studie av Kunnskapsdepartementets tildelingsbrev til universitet og høgskoler i Nord-Norge, i perioden 2006-2014
title_fullStr Mindre styring og mer autonomi? En studie av Kunnskapsdepartementets tildelingsbrev til universitet og høgskoler i Nord-Norge, i perioden 2006-2014
title_full_unstemmed Mindre styring og mer autonomi? En studie av Kunnskapsdepartementets tildelingsbrev til universitet og høgskoler i Nord-Norge, i perioden 2006-2014
title_sort mindre styring og mer autonomi? en studie av kunnskapsdepartementets tildelingsbrev til universitet og høgskoler i nord-norge, i perioden 2006-2014
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2014
url https://hdl.handle.net/10037/16667
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
geographic Finnes
geographic_facet Finnes
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_relation https://hdl.handle.net/10037/16667
op_rights openAccess
Copyright 2014 The Author(s)
_version_ 1766114946648637440