Mindre styring og mer autonomi? En studie av Kunnskapsdepartementets tildelingsbrev til universitet og høgskoler i Nord-Norge, i perioden 2006-2014

Temaet for denne oppgaven er balanseforholdet mellom behovet for statlig styring og autonomi i underliggende virksomhet. På den ene siden eksisterer et generelt ønske om å delegere oppgaver, myndighet og ansvar, men på den andre siden finnes det et markant behov for å sikre at de som blir tildelt st...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vangdal, Kari
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/16667
Description
Summary:Temaet for denne oppgaven er balanseforholdet mellom behovet for statlig styring og autonomi i underliggende virksomhet. På den ene siden eksisterer et generelt ønske om å delegere oppgaver, myndighet og ansvar, men på den andre siden finnes det et markant behov for å sikre at de som blir tildelt større og mer omfattende autonomi faktisk er i stand til å innfri de krav som stilles til offentlige virksomheter. Denne oppgaven er en studie av Kunnskapsdepartementets tildelingsbrev til universitet og høgskoler i Nord-Norge, i perioden 2006 til 2014. Kvalitetsreformen for høyere utdanning (2003) medførte en omfattende omlegging av styringen på nasjonalt nivå og har gitt endrede rammer for styringen av den enkelte institusjon:Universitetene og høgskolene fikk delegert en rekke nye fullmakter og et større ansvar for styring og prioritering av egne ressurser. Dette skulle gi økt omstillingsevne og bedre handlingsrom for den enkelte institusjon til å tilpasse virksomheten til muligheter, utfordringer og behov som institusjonen og samfunnet har.