Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole

Denne oppgaven dreier seg om sammenslåingen av Tromsø Maritime skole (TMS) og Breivika videregående skole til Ishavsbyen videregående. Sammenslåingen omfatter foreløpig bare organisatoriske endringer, men skal også innebære geografisk samlokalisering når et nytt skolebygg står klart om tre til fem å...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Torblå, Eirin Anne Karlsen, Rydning, Wenche Margrethe
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15934
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15934
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15934 2023-05-15T18:34:34+02:00 Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole Torblå, Eirin Anne Karlsen Rydning, Wenche Margrethe 2019-05-31 https://hdl.handle.net/10037/15934 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15934 openAccess Copyright 2019 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Sammenslåing Ishavsbyen Prosjekt jerntrianglet prioriteringsmatrise prosjektsuksess BED-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:44Z Denne oppgaven dreier seg om sammenslåingen av Tromsø Maritime skole (TMS) og Breivika videregående skole til Ishavsbyen videregående. Sammenslåingen omfatter foreløpig bare organisatoriske endringer, men skal også innebære geografisk samlokalisering når et nytt skolebygg står klart om tre til fem år. Sammenslåingen foregår som et prosjekt parallelt med daglig drift. Vinklingen vi har valgt for oppgaven, er å se på om forutsetningene ligger til rette for at sammenslåingen skal kunne kalles vellykket. Vi valgte å fokusere forskningen vår på perioden fra 2013 til 2018. Som teoretisk grunnlag for drøftingen i denne oppgaven har vi valgt generell prosjektteori i tillegg til teori om prosjekters rammebetingelser, samt teori om prioritering og prosjektsuksess. I tillegg til problemstillingen har vi to forskningsspørsmål som tar for seg definisjonen av prosjektsuksess i to former, prosjektledelsessuksess og prosjektproduktsuksess. Dette handler om hvorvidt prosjektet lykkes i seg selv på den ene siden, og om prosjektet innfrir formålet det var etablert for på den andre siden. Vi har valgt å bruke kvalitativ metode med seks semi-strukturerte intervjuer hvor informantene vi valgte, har hatt sentrale lederposisjoner i prosjekt- eller basisorganisasjonen i hele eller deler av perioden vi har valgt å forske på. Informantenes rolle ga oss et bredt perspektiv fra det overordnede nivået og et godt innblikk i hvilke prioriteringer som har blitt gjort i denne perioden. Prosjektet ved Ishavsbyen er ikke ferdig i henhold til tidsplanen, og kostnadsrammen er allerede justert opp. Slik sett ser det ut til at prosjektet ikke vil oppfylle kravene til prosjektledelsessuksess. Basert på teori om økonomiplanlegging i prosjekter og prosjektstyringsteori mener vi likevel at forutsetningene for å oppnå prosjektledelsessuksess i noen grad er til stede. Prosjektproduktsuksess kan først måles en viss tid etter at prosjektet er avsluttet. Basert på våre funn, mener vi at forutsetningene i stor grad er til stede for å oppnå prosjekt-produktsuksess. Nøkkelord: prosjekt, sammenslåing, jerntrianglet, prioriteringsmatrise, prosjektsuksess, Ishavsbyen Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Breivika ENVELOPE(24.083,24.083,-70.250,-70.250) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Sammenslåing
Ishavsbyen
Prosjekt
jerntrianglet
prioriteringsmatrise
prosjektsuksess
BED-3906
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Sammenslåing
Ishavsbyen
Prosjekt
jerntrianglet
prioriteringsmatrise
prosjektsuksess
BED-3906
Torblå, Eirin Anne Karlsen
Rydning, Wenche Margrethe
Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Sammenslåing
Ishavsbyen
Prosjekt
jerntrianglet
prioriteringsmatrise
prosjektsuksess
BED-3906
description Denne oppgaven dreier seg om sammenslåingen av Tromsø Maritime skole (TMS) og Breivika videregående skole til Ishavsbyen videregående. Sammenslåingen omfatter foreløpig bare organisatoriske endringer, men skal også innebære geografisk samlokalisering når et nytt skolebygg står klart om tre til fem år. Sammenslåingen foregår som et prosjekt parallelt med daglig drift. Vinklingen vi har valgt for oppgaven, er å se på om forutsetningene ligger til rette for at sammenslåingen skal kunne kalles vellykket. Vi valgte å fokusere forskningen vår på perioden fra 2013 til 2018. Som teoretisk grunnlag for drøftingen i denne oppgaven har vi valgt generell prosjektteori i tillegg til teori om prosjekters rammebetingelser, samt teori om prioritering og prosjektsuksess. I tillegg til problemstillingen har vi to forskningsspørsmål som tar for seg definisjonen av prosjektsuksess i to former, prosjektledelsessuksess og prosjektproduktsuksess. Dette handler om hvorvidt prosjektet lykkes i seg selv på den ene siden, og om prosjektet innfrir formålet det var etablert for på den andre siden. Vi har valgt å bruke kvalitativ metode med seks semi-strukturerte intervjuer hvor informantene vi valgte, har hatt sentrale lederposisjoner i prosjekt- eller basisorganisasjonen i hele eller deler av perioden vi har valgt å forske på. Informantenes rolle ga oss et bredt perspektiv fra det overordnede nivået og et godt innblikk i hvilke prioriteringer som har blitt gjort i denne perioden. Prosjektet ved Ishavsbyen er ikke ferdig i henhold til tidsplanen, og kostnadsrammen er allerede justert opp. Slik sett ser det ut til at prosjektet ikke vil oppfylle kravene til prosjektledelsessuksess. Basert på teori om økonomiplanlegging i prosjekter og prosjektstyringsteori mener vi likevel at forutsetningene for å oppnå prosjektledelsessuksess i noen grad er til stede. Prosjektproduktsuksess kan først måles en viss tid etter at prosjektet er avsluttet. Basert på våre funn, mener vi at forutsetningene i stor grad er til stede for å oppnå prosjekt-produktsuksess. Nøkkelord: prosjekt, sammenslåing, jerntrianglet, prioriteringsmatrise, prosjektsuksess, Ishavsbyen
format Master Thesis
author Torblå, Eirin Anne Karlsen
Rydning, Wenche Margrethe
author_facet Torblå, Eirin Anne Karlsen
Rydning, Wenche Margrethe
author_sort Torblå, Eirin Anne Karlsen
title Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole
title_short Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole
title_full Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole
title_fullStr Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole
title_full_unstemmed Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole
title_sort sammenslåingen til ishavsbyen videregående skole: en suksess? en kvalitativ studie av sammenslåingen av breivika videregående skole og tromsø maritime skole
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2019
url https://hdl.handle.net/10037/15934
long_lat ENVELOPE(24.083,24.083,-70.250,-70.250)
geographic Breivika
Tromsø
geographic_facet Breivika
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/15934
op_rights openAccess
Copyright 2019 The Author(s)
_version_ 1766219376655073280