Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole
Denne oppgaven dreier seg om sammenslåingen av Tromsø Maritime skole (TMS) og Breivika videregående skole til Ishavsbyen videregående. Sammenslåingen omfatter foreløpig bare organisatoriske endringer, men skal også innebære geografisk samlokalisering når et nytt skolebygg står klart om tre til fem å...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/15934 |
_version_ | 1829300302566653952 |
---|---|
author | Torblå, Eirin Anne Karlsen Rydning, Wenche Margrethe |
author_facet | Torblå, Eirin Anne Karlsen Rydning, Wenche Margrethe |
author_sort | Torblå, Eirin Anne Karlsen |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne oppgaven dreier seg om sammenslåingen av Tromsø Maritime skole (TMS) og Breivika videregående skole til Ishavsbyen videregående. Sammenslåingen omfatter foreløpig bare organisatoriske endringer, men skal også innebære geografisk samlokalisering når et nytt skolebygg står klart om tre til fem år. Sammenslåingen foregår som et prosjekt parallelt med daglig drift. Vinklingen vi har valgt for oppgaven, er å se på om forutsetningene ligger til rette for at sammenslåingen skal kunne kalles vellykket. Vi valgte å fokusere forskningen vår på perioden fra 2013 til 2018. Som teoretisk grunnlag for drøftingen i denne oppgaven har vi valgt generell prosjektteori i tillegg til teori om prosjekters rammebetingelser, samt teori om prioritering og prosjektsuksess. I tillegg til problemstillingen har vi to forskningsspørsmål som tar for seg definisjonen av prosjektsuksess i to former, prosjektledelsessuksess og prosjektproduktsuksess. Dette handler om hvorvidt prosjektet lykkes i seg selv på den ene siden, og om prosjektet innfrir formålet det var etablert for på den andre siden. Vi har valgt å bruke kvalitativ metode med seks semi-strukturerte intervjuer hvor informantene vi valgte, har hatt sentrale lederposisjoner i prosjekt- eller basisorganisasjonen i hele eller deler av perioden vi har valgt å forske på. Informantenes rolle ga oss et bredt perspektiv fra det overordnede nivået og et godt innblikk i hvilke prioriteringer som har blitt gjort i denne perioden. Prosjektet ved Ishavsbyen er ikke ferdig i henhold til tidsplanen, og kostnadsrammen er allerede justert opp. Slik sett ser det ut til at prosjektet ikke vil oppfylle kravene til prosjektledelsessuksess. Basert på teori om økonomiplanlegging i prosjekter og prosjektstyringsteori mener vi likevel at forutsetningene for å oppnå prosjektledelsessuksess i noen grad er til stede. Prosjektproduktsuksess kan først måles en viss tid etter at prosjektet er avsluttet. Basert på våre funn, mener vi at forutsetningene i stor grad er til stede for å oppnå ... |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Breivika Tromsø |
geographic_facet | Breivika Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15934 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(24.083,24.083,-70.250,-70.250) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/15934 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2019 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15934 2025-04-13T14:27:37+00:00 Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole Torblå, Eirin Anne Karlsen Rydning, Wenche Margrethe 2019-05-31 https://hdl.handle.net/10037/15934 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15934 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Sammenslåing Ishavsbyen Prosjekt jerntrianglet prioriteringsmatrise prosjektsuksess BED-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne oppgaven dreier seg om sammenslåingen av Tromsø Maritime skole (TMS) og Breivika videregående skole til Ishavsbyen videregående. Sammenslåingen omfatter foreløpig bare organisatoriske endringer, men skal også innebære geografisk samlokalisering når et nytt skolebygg står klart om tre til fem år. Sammenslåingen foregår som et prosjekt parallelt med daglig drift. Vinklingen vi har valgt for oppgaven, er å se på om forutsetningene ligger til rette for at sammenslåingen skal kunne kalles vellykket. Vi valgte å fokusere forskningen vår på perioden fra 2013 til 2018. Som teoretisk grunnlag for drøftingen i denne oppgaven har vi valgt generell prosjektteori i tillegg til teori om prosjekters rammebetingelser, samt teori om prioritering og prosjektsuksess. I tillegg til problemstillingen har vi to forskningsspørsmål som tar for seg definisjonen av prosjektsuksess i to former, prosjektledelsessuksess og prosjektproduktsuksess. Dette handler om hvorvidt prosjektet lykkes i seg selv på den ene siden, og om prosjektet innfrir formålet det var etablert for på den andre siden. Vi har valgt å bruke kvalitativ metode med seks semi-strukturerte intervjuer hvor informantene vi valgte, har hatt sentrale lederposisjoner i prosjekt- eller basisorganisasjonen i hele eller deler av perioden vi har valgt å forske på. Informantenes rolle ga oss et bredt perspektiv fra det overordnede nivået og et godt innblikk i hvilke prioriteringer som har blitt gjort i denne perioden. Prosjektet ved Ishavsbyen er ikke ferdig i henhold til tidsplanen, og kostnadsrammen er allerede justert opp. Slik sett ser det ut til at prosjektet ikke vil oppfylle kravene til prosjektledelsessuksess. Basert på teori om økonomiplanlegging i prosjekter og prosjektstyringsteori mener vi likevel at forutsetningene for å oppnå prosjektledelsessuksess i noen grad er til stede. Prosjektproduktsuksess kan først måles en viss tid etter at prosjektet er avsluttet. Basert på våre funn, mener vi at forutsetningene i stor grad er til stede for å oppnå ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Breivika ENVELOPE(24.083,24.083,-70.250,-70.250) Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Sammenslåing Ishavsbyen Prosjekt jerntrianglet prioriteringsmatrise prosjektsuksess BED-3906 Torblå, Eirin Anne Karlsen Rydning, Wenche Margrethe Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole |
title | Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole |
title_full | Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole |
title_fullStr | Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole |
title_full_unstemmed | Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole |
title_short | Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole |
title_sort | sammenslåingen til ishavsbyen videregående skole: en suksess? en kvalitativ studie av sammenslåingen av breivika videregående skole og tromsø maritime skole |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Sammenslåing Ishavsbyen Prosjekt jerntrianglet prioriteringsmatrise prosjektsuksess BED-3906 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Sammenslåing Ishavsbyen Prosjekt jerntrianglet prioriteringsmatrise prosjektsuksess BED-3906 |
url | https://hdl.handle.net/10037/15934 |