Kroppsøving: Et fag elevene både gleder og gruer seg til. En tverrsnittsundersøkelse av 6.trinnselever i Tromsø kommune.

Hensikt: Tema for masterstudien vår er elevers opplevelse til kroppsøvingsfaget på 6.årstrinn i Tromsø kommune. Hensikten har vært å undersøke hvilke årsaksfaktorer som påvirker elevenes opplevelser i kroppsøvingsfaget. Metode: Vi har benyttet kvantitativ metode og digitalt spørreskjema. Datainnsaml...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Johansen, Linda Hjemgård, Nilsen, Tor-Egil
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15707
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15707
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15707 2023-05-15T18:34:22+02:00 Kroppsøving: Et fag elevene både gleder og gruer seg til. En tverrsnittsundersøkelse av 6.trinnselever i Tromsø kommune. Johansen, Linda Hjemgård Nilsen, Tor-Egil 2019-05-15 https://hdl.handle.net/10037/15707 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15707 openAccess Copyright 2019 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Kroppsøving Opplevelse Selvoppfatning Trivsel Mestring Fysisk aktivitet LRU-3909 Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:40Z Hensikt: Tema for masterstudien vår er elevers opplevelse til kroppsøvingsfaget på 6.årstrinn i Tromsø kommune. Hensikten har vært å undersøke hvilke årsaksfaktorer som påvirker elevenes opplevelser i kroppsøvingsfaget. Metode: Vi har benyttet kvantitativ metode og digitalt spørreskjema. Datainnsamlingen ble gjennomført februar 2019 på 6.trinnselever (N=338) og tolv kroppsøvingslærere (N=12) på åtte skoler i Tromsø kommune Resultat: Resultatene viser at det er 83,7% av elevene som uttrykker at de er enig eller helt enig i at de liker kroppsøving. Det er 16,3% som svarer at de er usikker, uenig eller helt uenig i påstanden. Mange forskjellige aktiviteter i kroppsøvingstimene synes å være den største faktoren til at elevene synes det er moro med kroppsøving. Kroppsøvingslæreren ser ut til å være den viktigste signifikante andre for elevens opplevelse i kroppsøving. Funnene våre viser at det er 6,9% som gruer seg til kroppsøvingstimen. Elevene uttrykker at det å skifte i garderoben, det å måtte samarbeide med hvem som helst og at de opplever at de ikke er noe god som de viktigste faktorene til at de gruer seg. Det er flere jenter enn gutter som uttrykker at de gruer seg til kroppsøvingstimen. Teori: Spørreundersøkelsen er konstruert på bakgrunn av et teoretisk rammeverk som støtter seg til flere teoretikere. Skaalvik og Skaalvik (2018) sin definisjon av begrepet selvoppfatning er benyttet som utgangspunkt for å forstå elevenes opplevelse av faget. I tillegg har vi anvendt Albert Banduras (1997) mestringsteori, George Herbert Meads (1974) teori om det sosiale menneske og Urie Bronfenbrenners (2005) bioøkologiske teori. Dette teoretiske rammeverket er benyttet for å drøfte selvoppfatning i samspill med det sosiale miljøet rundt elevene. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Kroppsøving
Opplevelse
Selvoppfatning
Trivsel
Mestring
Fysisk aktivitet
LRU-3909
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Kroppsøving
Opplevelse
Selvoppfatning
Trivsel
Mestring
Fysisk aktivitet
LRU-3909
Johansen, Linda Hjemgård
Nilsen, Tor-Egil
Kroppsøving: Et fag elevene både gleder og gruer seg til. En tverrsnittsundersøkelse av 6.trinnselever i Tromsø kommune.
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Kroppsøving
Opplevelse
Selvoppfatning
Trivsel
Mestring
Fysisk aktivitet
LRU-3909
description Hensikt: Tema for masterstudien vår er elevers opplevelse til kroppsøvingsfaget på 6.årstrinn i Tromsø kommune. Hensikten har vært å undersøke hvilke årsaksfaktorer som påvirker elevenes opplevelser i kroppsøvingsfaget. Metode: Vi har benyttet kvantitativ metode og digitalt spørreskjema. Datainnsamlingen ble gjennomført februar 2019 på 6.trinnselever (N=338) og tolv kroppsøvingslærere (N=12) på åtte skoler i Tromsø kommune Resultat: Resultatene viser at det er 83,7% av elevene som uttrykker at de er enig eller helt enig i at de liker kroppsøving. Det er 16,3% som svarer at de er usikker, uenig eller helt uenig i påstanden. Mange forskjellige aktiviteter i kroppsøvingstimene synes å være den største faktoren til at elevene synes det er moro med kroppsøving. Kroppsøvingslæreren ser ut til å være den viktigste signifikante andre for elevens opplevelse i kroppsøving. Funnene våre viser at det er 6,9% som gruer seg til kroppsøvingstimen. Elevene uttrykker at det å skifte i garderoben, det å måtte samarbeide med hvem som helst og at de opplever at de ikke er noe god som de viktigste faktorene til at de gruer seg. Det er flere jenter enn gutter som uttrykker at de gruer seg til kroppsøvingstimen. Teori: Spørreundersøkelsen er konstruert på bakgrunn av et teoretisk rammeverk som støtter seg til flere teoretikere. Skaalvik og Skaalvik (2018) sin definisjon av begrepet selvoppfatning er benyttet som utgangspunkt for å forstå elevenes opplevelse av faget. I tillegg har vi anvendt Albert Banduras (1997) mestringsteori, George Herbert Meads (1974) teori om det sosiale menneske og Urie Bronfenbrenners (2005) bioøkologiske teori. Dette teoretiske rammeverket er benyttet for å drøfte selvoppfatning i samspill med det sosiale miljøet rundt elevene.
format Master Thesis
author Johansen, Linda Hjemgård
Nilsen, Tor-Egil
author_facet Johansen, Linda Hjemgård
Nilsen, Tor-Egil
author_sort Johansen, Linda Hjemgård
title Kroppsøving: Et fag elevene både gleder og gruer seg til. En tverrsnittsundersøkelse av 6.trinnselever i Tromsø kommune.
title_short Kroppsøving: Et fag elevene både gleder og gruer seg til. En tverrsnittsundersøkelse av 6.trinnselever i Tromsø kommune.
title_full Kroppsøving: Et fag elevene både gleder og gruer seg til. En tverrsnittsundersøkelse av 6.trinnselever i Tromsø kommune.
title_fullStr Kroppsøving: Et fag elevene både gleder og gruer seg til. En tverrsnittsundersøkelse av 6.trinnselever i Tromsø kommune.
title_full_unstemmed Kroppsøving: Et fag elevene både gleder og gruer seg til. En tverrsnittsundersøkelse av 6.trinnselever i Tromsø kommune.
title_sort kroppsøving: et fag elevene både gleder og gruer seg til. en tverrsnittsundersøkelse av 6.trinnselever i tromsø kommune.
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2019
url https://hdl.handle.net/10037/15707
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Faget
Synes
Tromsø
geographic_facet Faget
Synes
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/15707
op_rights openAccess
Copyright 2019 The Author(s)
_version_ 1766219082067083264