Å fjernledes - er det å klare seg selv? En casestudie ved UiT Norges arktiske universitet

Formålet med studien har vært å få belyst hvordan fjernledede ansatte opplever tillit, støtte og oppfølging knyttet til sin leder. Undersøkelsen er gjort som en kvalitativ casestudie ved UiT Norges arktiske universitet, hvor jeg har intervjuet administrativt ansatte som arbeider på en annen campus e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jansen, Torun
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15682
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15682
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15682 2023-05-15T15:25:09+02:00 Å fjernledes - er det å klare seg selv? En casestudie ved UiT Norges arktiske universitet Jansen, Torun 2019-05-15 https://hdl.handle.net/10037/15682 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15682 openAccess Copyright 2019 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 Fjernledelse Avstandsledelse Lederstøtte Tillit Tilhørighet Medarbeiderorientering Selvstendiggjøring Medarbeidersamtaler STV-3909 Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:40Z Formålet med studien har vært å få belyst hvordan fjernledede ansatte opplever tillit, støtte og oppfølging knyttet til sin leder. Undersøkelsen er gjort som en kvalitativ casestudie ved UiT Norges arktiske universitet, hvor jeg har intervjuet administrativt ansatte som arbeider på en annen campus enn sin leder og majoriteten av sitt fagfellesskap. Funnene som fremkommer av undersøkelsen er sammenlignet med den noe begrensede teorien som finnes om fenomenet fjernledelse og med funn fra studier om fjernledelse gjort i andre organisasjoner. Noen sentrale funn fra studien kan oppsummeres slik:  Fysisk avstand gjør det vanskeligere å utvikle relasjonell tillit  Fysisk avstand gjør god kommunikasjon vanskeligere, og medarbeiderorientering og tilgjengelighet bør derfor støttes ved utstrakt bruk av digitale kommunikasjonskanaler og regelmessige besøk på den fjernlededes lokasjon.  Endringer i lederstruktur kan føre til endringer av innholdet i lederrollen  Fysisk avstand kan føre til at den enkelte medarbeider får mindre behov for sin leder og dermed blir mer selvgående.  Det er viktig å utvikle en kultur hvor den fjernledede føler tilhørighet og ikke føler seg alene og glemt. Master Thesis Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
Fjernledelse
Avstandsledelse
Lederstøtte
Tillit
Tilhørighet
Medarbeiderorientering
Selvstendiggjøring
Medarbeidersamtaler
STV-3909
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
Fjernledelse
Avstandsledelse
Lederstøtte
Tillit
Tilhørighet
Medarbeiderorientering
Selvstendiggjøring
Medarbeidersamtaler
STV-3909
Jansen, Torun
Å fjernledes - er det å klare seg selv? En casestudie ved UiT Norges arktiske universitet
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
Fjernledelse
Avstandsledelse
Lederstøtte
Tillit
Tilhørighet
Medarbeiderorientering
Selvstendiggjøring
Medarbeidersamtaler
STV-3909
description Formålet med studien har vært å få belyst hvordan fjernledede ansatte opplever tillit, støtte og oppfølging knyttet til sin leder. Undersøkelsen er gjort som en kvalitativ casestudie ved UiT Norges arktiske universitet, hvor jeg har intervjuet administrativt ansatte som arbeider på en annen campus enn sin leder og majoriteten av sitt fagfellesskap. Funnene som fremkommer av undersøkelsen er sammenlignet med den noe begrensede teorien som finnes om fenomenet fjernledelse og med funn fra studier om fjernledelse gjort i andre organisasjoner. Noen sentrale funn fra studien kan oppsummeres slik:  Fysisk avstand gjør det vanskeligere å utvikle relasjonell tillit  Fysisk avstand gjør god kommunikasjon vanskeligere, og medarbeiderorientering og tilgjengelighet bør derfor støttes ved utstrakt bruk av digitale kommunikasjonskanaler og regelmessige besøk på den fjernlededes lokasjon.  Endringer i lederstruktur kan føre til endringer av innholdet i lederrollen  Fysisk avstand kan føre til at den enkelte medarbeider får mindre behov for sin leder og dermed blir mer selvgående.  Det er viktig å utvikle en kultur hvor den fjernledede føler tilhørighet og ikke føler seg alene og glemt.
format Master Thesis
author Jansen, Torun
author_facet Jansen, Torun
author_sort Jansen, Torun
title Å fjernledes - er det å klare seg selv? En casestudie ved UiT Norges arktiske universitet
title_short Å fjernledes - er det å klare seg selv? En casestudie ved UiT Norges arktiske universitet
title_full Å fjernledes - er det å klare seg selv? En casestudie ved UiT Norges arktiske universitet
title_fullStr Å fjernledes - er det å klare seg selv? En casestudie ved UiT Norges arktiske universitet
title_full_unstemmed Å fjernledes - er det å klare seg selv? En casestudie ved UiT Norges arktiske universitet
title_sort å fjernledes - er det å klare seg selv? en casestudie ved uit norges arktiske universitet
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2019
url https://hdl.handle.net/10037/15682
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
geographic Finnes
Føre
geographic_facet Finnes
Føre
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_relation https://hdl.handle.net/10037/15682
op_rights openAccess
Copyright 2019 The Author(s)
_version_ 1766355812904599552