Bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg

"Årlig koster byggeskader samfunnet 17 milliarder, gjennom undersøkelser utført av SINTEF byggforsk er det konkludert med at 65-70 prosent av disse byggeskadene skyldes fukt (TU, 2017). Bygge skader som dette har resultert i at Plan og bygningsloven (PBL) og Direktoratet for byggkvalitet (DIBK)...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pettersen, Emil, Pettersen, Bjørn Anders
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15649
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15649
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15649 2023-05-15T17:10:10+02:00 Bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg Pettersen, Emil Pettersen, Bjørn Anders 2019-06-26 https://hdl.handle.net/10037/15649 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15649 openAccess Copyright 2019 The Author(s) VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530 VDP::Technology: 500::Building technology: 530 Bygningsfysikk Garasjeanlegg Kuldebro Kondens Relativ luftfuktighet Simulering THERM WUFI 2D SHO6261 Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:40Z "Årlig koster byggeskader samfunnet 17 milliarder, gjennom undersøkelser utført av SINTEF byggforsk er det konkludert med at 65-70 prosent av disse byggeskadene skyldes fukt (TU, 2017). Bygge skader som dette har resultert i at Plan og bygningsloven (PBL) og Direktoratet for byggkvalitet (DIBK) utarbeidet en ny forskrift som trådte i kraft pr. 1.1.2013 som ett tiltak på å redusere bygge skader. Tiltaket som ble vedtatt var utførelse av uavhengig kontroll på alle bygg som inngår i tiltaksklasse 2 og 3, i tillegg til klarere rammer på utførelse. Ett av fagfeltene som inngår i den uavhengige kontrollen er bygningsfysikk. Oppgavens fokusområde har vært relatert til bygningsfysiske utfordringer i kalde garasjeanlegg. Det er tatt utgangspunkt i Øvreveien terrasse på Bardufoss i Målselv kommune. Boligblokken er bygget av Consto og består av 4 etasjer med leiligheter og et uoppvarmet garasjeanlegg i underetasjen. Etter ønske fra Consto er det fokusert spesielt på bygningsdelen som binder sammen garasjeanlegget med leilighetene og uteområdet over garasjeanlegget. Detaljen er undersøkt for kuldebro- og kondensproblematikk. Det er utført målinger av strålingstap på overflater i garasjeanlegget, for å kartlegge plassering av måleutstyret. I tillegg er det utført visuelle observasjoner inne og ute som kan være relevant for det bygningsfysiske ved bygget. Data fra temperatur- og relativ luftfuktighets logging (temperatur- og RF logging) er senere benyttet i simuleringsprogrammene THERM og WUFI 2D. Simuleringene har til hensikt å vurdere ulike isolasjonslengder og plasseringer opp mot kuldebro og kondensfare. Perioden med logging av temperaturer og RF varte fra 07.03 til 27.03.2019, i måleperioden ble det målt temperaturer ned mot –30 °C, og temperaturer opp mot 8 °C. Måleresultatene viste seg å være verdifulle når effekten av væromslagene ble analysert i WUFI 2D, det ble totalt utført tre simuleringsvariasjoner: • THERM, stasjonær • WUFI 2D, stasjonær • WUFI 2D, transient Resultatene som fremkommer, viser at stasjonære simuleringer ikke er tilstrekkelige for en så kompleks konstruksjon som ble modellert i denne oppgaven. På grunn av lav overflatetemperatur i tilfarergulvet for samtlige isolasjonslengder, ble det foretatt en fuktteknisk analyse for dette området. Analysen som ble gjort under transiente forhold med værdata fra Bardufoss målestasjon indikerer at det er fare for kondensering i kritisk punkt, og dermed muggsoppfare. For å heve temperaturen gjennom konstruksjonen og i kritisk punkt, er det utarbeidet et nytt forslag til hvordan denne kuldebroen kan løses med 5 cm XPS mellom hulldekkene. Løsning vil bidra til å heve temperaturen i kritisk punkt, og dermed begrense kondensfaren i dette området." Master Thesis Målselv University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bardufoss ENVELOPE(18.539,18.539,69.056,69.056) Målselv ENVELOPE(18.615,18.615,69.124,69.124)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530
VDP::Technology: 500::Building technology: 530
Bygningsfysikk
Garasjeanlegg Kuldebro
Kondens
Relativ luftfuktighet
Simulering
THERM
WUFI 2D
SHO6261
spellingShingle VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530
VDP::Technology: 500::Building technology: 530
Bygningsfysikk
Garasjeanlegg Kuldebro
Kondens
Relativ luftfuktighet
Simulering
THERM
WUFI 2D
SHO6261
Pettersen, Emil
Pettersen, Bjørn Anders
Bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg
topic_facet VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530
VDP::Technology: 500::Building technology: 530
Bygningsfysikk
Garasjeanlegg Kuldebro
Kondens
Relativ luftfuktighet
Simulering
THERM
WUFI 2D
SHO6261
description "Årlig koster byggeskader samfunnet 17 milliarder, gjennom undersøkelser utført av SINTEF byggforsk er det konkludert med at 65-70 prosent av disse byggeskadene skyldes fukt (TU, 2017). Bygge skader som dette har resultert i at Plan og bygningsloven (PBL) og Direktoratet for byggkvalitet (DIBK) utarbeidet en ny forskrift som trådte i kraft pr. 1.1.2013 som ett tiltak på å redusere bygge skader. Tiltaket som ble vedtatt var utførelse av uavhengig kontroll på alle bygg som inngår i tiltaksklasse 2 og 3, i tillegg til klarere rammer på utførelse. Ett av fagfeltene som inngår i den uavhengige kontrollen er bygningsfysikk. Oppgavens fokusområde har vært relatert til bygningsfysiske utfordringer i kalde garasjeanlegg. Det er tatt utgangspunkt i Øvreveien terrasse på Bardufoss i Målselv kommune. Boligblokken er bygget av Consto og består av 4 etasjer med leiligheter og et uoppvarmet garasjeanlegg i underetasjen. Etter ønske fra Consto er det fokusert spesielt på bygningsdelen som binder sammen garasjeanlegget med leilighetene og uteområdet over garasjeanlegget. Detaljen er undersøkt for kuldebro- og kondensproblematikk. Det er utført målinger av strålingstap på overflater i garasjeanlegget, for å kartlegge plassering av måleutstyret. I tillegg er det utført visuelle observasjoner inne og ute som kan være relevant for det bygningsfysiske ved bygget. Data fra temperatur- og relativ luftfuktighets logging (temperatur- og RF logging) er senere benyttet i simuleringsprogrammene THERM og WUFI 2D. Simuleringene har til hensikt å vurdere ulike isolasjonslengder og plasseringer opp mot kuldebro og kondensfare. Perioden med logging av temperaturer og RF varte fra 07.03 til 27.03.2019, i måleperioden ble det målt temperaturer ned mot –30 °C, og temperaturer opp mot 8 °C. Måleresultatene viste seg å være verdifulle når effekten av væromslagene ble analysert i WUFI 2D, det ble totalt utført tre simuleringsvariasjoner: • THERM, stasjonær • WUFI 2D, stasjonær • WUFI 2D, transient Resultatene som fremkommer, viser at stasjonære simuleringer ikke er tilstrekkelige for en så kompleks konstruksjon som ble modellert i denne oppgaven. På grunn av lav overflatetemperatur i tilfarergulvet for samtlige isolasjonslengder, ble det foretatt en fuktteknisk analyse for dette området. Analysen som ble gjort under transiente forhold med værdata fra Bardufoss målestasjon indikerer at det er fare for kondensering i kritisk punkt, og dermed muggsoppfare. For å heve temperaturen gjennom konstruksjonen og i kritisk punkt, er det utarbeidet et nytt forslag til hvordan denne kuldebroen kan løses med 5 cm XPS mellom hulldekkene. Løsning vil bidra til å heve temperaturen i kritisk punkt, og dermed begrense kondensfaren i dette området."
format Master Thesis
author Pettersen, Emil
Pettersen, Bjørn Anders
author_facet Pettersen, Emil
Pettersen, Bjørn Anders
author_sort Pettersen, Emil
title Bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg
title_short Bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg
title_full Bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg
title_fullStr Bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg
title_full_unstemmed Bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg
title_sort bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2019
url https://hdl.handle.net/10037/15649
long_lat ENVELOPE(18.539,18.539,69.056,69.056)
ENVELOPE(18.615,18.615,69.124,69.124)
geographic Bardufoss
Målselv
geographic_facet Bardufoss
Målselv
genre Målselv
genre_facet Målselv
op_relation https://hdl.handle.net/10037/15649
op_rights openAccess
Copyright 2019 The Author(s)
_version_ 1766066610293964800