Bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg
"Årlig koster byggeskader samfunnet 17 milliarder, gjennom undersøkelser utført av SINTEF byggforsk er det konkludert med at 65-70 prosent av disse byggeskadene skyldes fukt (TU, 2017). Bygge skader som dette har resultert i at Plan og bygningsloven (PBL) og Direktoratet for byggkvalitet (DIBK)...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/15649 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15649 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15649 2023-05-15T17:10:10+02:00 Bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg Pettersen, Emil Pettersen, Bjørn Anders 2019-06-26 https://hdl.handle.net/10037/15649 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15649 openAccess Copyright 2019 The Author(s) VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530 VDP::Technology: 500::Building technology: 530 Bygningsfysikk Garasjeanlegg Kuldebro Kondens Relativ luftfuktighet Simulering THERM WUFI 2D SHO6261 Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:40Z "Årlig koster byggeskader samfunnet 17 milliarder, gjennom undersøkelser utført av SINTEF byggforsk er det konkludert med at 65-70 prosent av disse byggeskadene skyldes fukt (TU, 2017). Bygge skader som dette har resultert i at Plan og bygningsloven (PBL) og Direktoratet for byggkvalitet (DIBK) utarbeidet en ny forskrift som trådte i kraft pr. 1.1.2013 som ett tiltak på å redusere bygge skader. Tiltaket som ble vedtatt var utførelse av uavhengig kontroll på alle bygg som inngår i tiltaksklasse 2 og 3, i tillegg til klarere rammer på utførelse. Ett av fagfeltene som inngår i den uavhengige kontrollen er bygningsfysikk. Oppgavens fokusområde har vært relatert til bygningsfysiske utfordringer i kalde garasjeanlegg. Det er tatt utgangspunkt i Øvreveien terrasse på Bardufoss i Målselv kommune. Boligblokken er bygget av Consto og består av 4 etasjer med leiligheter og et uoppvarmet garasjeanlegg i underetasjen. Etter ønske fra Consto er det fokusert spesielt på bygningsdelen som binder sammen garasjeanlegget med leilighetene og uteområdet over garasjeanlegget. Detaljen er undersøkt for kuldebro- og kondensproblematikk. Det er utført målinger av strålingstap på overflater i garasjeanlegget, for å kartlegge plassering av måleutstyret. I tillegg er det utført visuelle observasjoner inne og ute som kan være relevant for det bygningsfysiske ved bygget. Data fra temperatur- og relativ luftfuktighets logging (temperatur- og RF logging) er senere benyttet i simuleringsprogrammene THERM og WUFI 2D. Simuleringene har til hensikt å vurdere ulike isolasjonslengder og plasseringer opp mot kuldebro og kondensfare. Perioden med logging av temperaturer og RF varte fra 07.03 til 27.03.2019, i måleperioden ble det målt temperaturer ned mot –30 °C, og temperaturer opp mot 8 °C. Måleresultatene viste seg å være verdifulle når effekten av væromslagene ble analysert i WUFI 2D, det ble totalt utført tre simuleringsvariasjoner: • THERM, stasjonær • WUFI 2D, stasjonær • WUFI 2D, transient Resultatene som fremkommer, viser at stasjonære simuleringer ikke er tilstrekkelige for en så kompleks konstruksjon som ble modellert i denne oppgaven. På grunn av lav overflatetemperatur i tilfarergulvet for samtlige isolasjonslengder, ble det foretatt en fuktteknisk analyse for dette området. Analysen som ble gjort under transiente forhold med værdata fra Bardufoss målestasjon indikerer at det er fare for kondensering i kritisk punkt, og dermed muggsoppfare. For å heve temperaturen gjennom konstruksjonen og i kritisk punkt, er det utarbeidet et nytt forslag til hvordan denne kuldebroen kan løses med 5 cm XPS mellom hulldekkene. Løsning vil bidra til å heve temperaturen i kritisk punkt, og dermed begrense kondensfaren i dette området." Master Thesis Målselv University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bardufoss ENVELOPE(18.539,18.539,69.056,69.056) Målselv ENVELOPE(18.615,18.615,69.124,69.124) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530 VDP::Technology: 500::Building technology: 530 Bygningsfysikk Garasjeanlegg Kuldebro Kondens Relativ luftfuktighet Simulering THERM WUFI 2D SHO6261 |
spellingShingle |
VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530 VDP::Technology: 500::Building technology: 530 Bygningsfysikk Garasjeanlegg Kuldebro Kondens Relativ luftfuktighet Simulering THERM WUFI 2D SHO6261 Pettersen, Emil Pettersen, Bjørn Anders Bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg |
topic_facet |
VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530 VDP::Technology: 500::Building technology: 530 Bygningsfysikk Garasjeanlegg Kuldebro Kondens Relativ luftfuktighet Simulering THERM WUFI 2D SHO6261 |
description |
"Årlig koster byggeskader samfunnet 17 milliarder, gjennom undersøkelser utført av SINTEF byggforsk er det konkludert med at 65-70 prosent av disse byggeskadene skyldes fukt (TU, 2017). Bygge skader som dette har resultert i at Plan og bygningsloven (PBL) og Direktoratet for byggkvalitet (DIBK) utarbeidet en ny forskrift som trådte i kraft pr. 1.1.2013 som ett tiltak på å redusere bygge skader. Tiltaket som ble vedtatt var utførelse av uavhengig kontroll på alle bygg som inngår i tiltaksklasse 2 og 3, i tillegg til klarere rammer på utførelse. Ett av fagfeltene som inngår i den uavhengige kontrollen er bygningsfysikk. Oppgavens fokusområde har vært relatert til bygningsfysiske utfordringer i kalde garasjeanlegg. Det er tatt utgangspunkt i Øvreveien terrasse på Bardufoss i Målselv kommune. Boligblokken er bygget av Consto og består av 4 etasjer med leiligheter og et uoppvarmet garasjeanlegg i underetasjen. Etter ønske fra Consto er det fokusert spesielt på bygningsdelen som binder sammen garasjeanlegget med leilighetene og uteområdet over garasjeanlegget. Detaljen er undersøkt for kuldebro- og kondensproblematikk. Det er utført målinger av strålingstap på overflater i garasjeanlegget, for å kartlegge plassering av måleutstyret. I tillegg er det utført visuelle observasjoner inne og ute som kan være relevant for det bygningsfysiske ved bygget. Data fra temperatur- og relativ luftfuktighets logging (temperatur- og RF logging) er senere benyttet i simuleringsprogrammene THERM og WUFI 2D. Simuleringene har til hensikt å vurdere ulike isolasjonslengder og plasseringer opp mot kuldebro og kondensfare. Perioden med logging av temperaturer og RF varte fra 07.03 til 27.03.2019, i måleperioden ble det målt temperaturer ned mot –30 °C, og temperaturer opp mot 8 °C. Måleresultatene viste seg å være verdifulle når effekten av væromslagene ble analysert i WUFI 2D, det ble totalt utført tre simuleringsvariasjoner: • THERM, stasjonær • WUFI 2D, stasjonær • WUFI 2D, transient Resultatene som fremkommer, viser at stasjonære simuleringer ikke er tilstrekkelige for en så kompleks konstruksjon som ble modellert i denne oppgaven. På grunn av lav overflatetemperatur i tilfarergulvet for samtlige isolasjonslengder, ble det foretatt en fuktteknisk analyse for dette området. Analysen som ble gjort under transiente forhold med værdata fra Bardufoss målestasjon indikerer at det er fare for kondensering i kritisk punkt, og dermed muggsoppfare. For å heve temperaturen gjennom konstruksjonen og i kritisk punkt, er det utarbeidet et nytt forslag til hvordan denne kuldebroen kan løses med 5 cm XPS mellom hulldekkene. Løsning vil bidra til å heve temperaturen i kritisk punkt, og dermed begrense kondensfaren i dette området." |
format |
Master Thesis |
author |
Pettersen, Emil Pettersen, Bjørn Anders |
author_facet |
Pettersen, Emil Pettersen, Bjørn Anders |
author_sort |
Pettersen, Emil |
title |
Bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg |
title_short |
Bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg |
title_full |
Bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg |
title_fullStr |
Bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg |
title_full_unstemmed |
Bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg |
title_sort |
bygningsfysiske utfordringer i forbindelse med kalde garasjeanlegg |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2019 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/15649 |
long_lat |
ENVELOPE(18.539,18.539,69.056,69.056) ENVELOPE(18.615,18.615,69.124,69.124) |
geographic |
Bardufoss Målselv |
geographic_facet |
Bardufoss Målselv |
genre |
Målselv |
genre_facet |
Målselv |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/15649 |
op_rights |
openAccess Copyright 2019 The Author(s) |
_version_ |
1766066610293964800 |