Dagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i Tromsø

Målet med denne studien var å få en forståelse for hva som driver kunder i Tromsø til å handle dagligvarer. Mer konkret gikk vår problemstilling ut på å identifisere motiver og følelser for dagligvareshopping, for deretter å bruke disse i en segmenteringsanalyse av dagligvarekunder. Studien tok utga...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nilsen, Fredrik Stellander, Wien, Anders Hauge
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2008
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/1558
_version_ 1829300187772747776
author Nilsen, Fredrik Stellander
Wien, Anders Hauge
author_facet Nilsen, Fredrik Stellander
Wien, Anders Hauge
author_sort Nilsen, Fredrik Stellander
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Målet med denne studien var å få en forståelse for hva som driver kunder i Tromsø til å handle dagligvarer. Mer konkret gikk vår problemstilling ut på å identifisere motiver og følelser for dagligvareshopping, for deretter å bruke disse i en segmenteringsanalyse av dagligvarekunder. Studien tok utgangspunkt i sentrale motivasjonsteorier innen shopping. I et forsøk på å utvide den eksisterende teorien inkluderte vi følelser og stressreaksjoner i analysen av shoppingmotiver. I tillegg ble butikkattributter, shoppingtid, demografi, holdninger til butikk, og butikkvalg inkludert i studien, med den hensikt å beskrive kundesegmentene. Den praktiske undersøkelsen bygger på en survey av dagligvarekunder i Tromsø. Shoppingmotivene som ble funnet var: hedonistisk, rolle, verdi, bekvemmelig, funksjonelt og produktorientert. Resultat av segmenteringsanalysen viser at det eksisterer fire segmenter av dagligvarekunder: Apatiske bekvemmelighetskunder, moderate kunder, funksjonelle opplevelseskunder og totalopplevelseskunder. De to første segmentene ser på dagligvareshopping som en plikt, mens de to siste føler det kan være en fornøyelse. Våre funn vil kunne bidra til utvikling av markedsstrategier innen dagligvarebransjen.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1558
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/1558
op_rights openAccess
Copyright 2008 The Author(s)
publishDate 2008
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1558 2025-04-13T14:27:32+00:00 Dagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i Tromsø Nilsen, Fredrik Stellander Wien, Anders Hauge 2008-06-05 861007 bytes 2075 bytes application/pdf text/plain https://hdl.handle.net/10037/1558 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/1558 openAccess Copyright 2008 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 Shopping dagligvarer motivasjon hedonistisk funksjonell segmentering BED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Målet med denne studien var å få en forståelse for hva som driver kunder i Tromsø til å handle dagligvarer. Mer konkret gikk vår problemstilling ut på å identifisere motiver og følelser for dagligvareshopping, for deretter å bruke disse i en segmenteringsanalyse av dagligvarekunder. Studien tok utgangspunkt i sentrale motivasjonsteorier innen shopping. I et forsøk på å utvide den eksisterende teorien inkluderte vi følelser og stressreaksjoner i analysen av shoppingmotiver. I tillegg ble butikkattributter, shoppingtid, demografi, holdninger til butikk, og butikkvalg inkludert i studien, med den hensikt å beskrive kundesegmentene. Den praktiske undersøkelsen bygger på en survey av dagligvarekunder i Tromsø. Shoppingmotivene som ble funnet var: hedonistisk, rolle, verdi, bekvemmelig, funksjonelt og produktorientert. Resultat av segmenteringsanalysen viser at det eksisterer fire segmenter av dagligvarekunder: Apatiske bekvemmelighetskunder, moderate kunder, funksjonelle opplevelseskunder og totalopplevelseskunder. De to første segmentene ser på dagligvareshopping som en plikt, mens de to siste føler det kan være en fornøyelse. Våre funn vil kunne bidra til utvikling av markedsstrategier innen dagligvarebransjen. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
Shopping
dagligvarer
motivasjon
hedonistisk
funksjonell
segmentering
BED-3901
Nilsen, Fredrik Stellander
Wien, Anders Hauge
Dagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i Tromsø
title Dagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i Tromsø
title_full Dagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i Tromsø
title_fullStr Dagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i Tromsø
title_full_unstemmed Dagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i Tromsø
title_short Dagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i Tromsø
title_sort dagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i tromsø
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
Shopping
dagligvarer
motivasjon
hedonistisk
funksjonell
segmentering
BED-3901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
Shopping
dagligvarer
motivasjon
hedonistisk
funksjonell
segmentering
BED-3901
url https://hdl.handle.net/10037/1558