Implementering av rutiner for å kartlegge og ivareta barn av psykisk syke pasienter: Praksisendringer i psykisk helsevern for voksne evaluert over tid.

Barn av psykisk syke foreldre er en gruppe med forhøyet risiko for selv å utvikle psykisk sykdom. For å kartlegge og ivareta barn som pårørende, har det blitt implementert to nye intervensjoner ved et sykehus i Nord-Norge. Denne studien er en del av en longitudinell studie, hvor formålet er å evalue...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Walstad, Anja Sletten, Nilssen, Miriam Adele
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15493
Description
Summary:Barn av psykisk syke foreldre er en gruppe med forhøyet risiko for selv å utvikle psykisk sykdom. For å kartlegge og ivareta barn som pårørende, har det blitt implementert to nye intervensjoner ved et sykehus i Nord-Norge. Denne studien er en del av en longitudinell studie, hvor formålet er å evaluere implementeringsprosessen over tid. Utvalget (N= 219 ved pre-test, N = 185 ved post-test og N = 108 ved oppfølgingstest) bestod av helsepersonell i psykisk helsevern ved det deltakende sykehuset. De besvarte nettbaserte spørreskjema om rutiner for kartlegging og familiesamtaler, i tillegg til kunnskap, forventninger og holdninger til å inkludere et barneperspektiv i klinisk praksis. Resultatene indikerte at de største endringene skjedde de tre første årene etter implementering, hvor ansatte rapporterte økt kartlegging av pasienters barn. Resultatene viste ingen endring i ansattes rapportering av kartlegging og rutiner for å støtte pasienters barn mellom post- og oppfølgingstest. Resultatene indikerte at sykehuset ikke har klart å implementere nye rutiner slik at alle barn av psykisk syke pasienter blir identifisert og ivaretatt, fem år etter lovendringen gjorde dette obligatorisk. Forslag til tiltak er blitt diskutert. Nøkkelord: barn av psykisk syke, implementering, psykisk helsevern for voksne, familiefokusert praksis