Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani

Store Norske Spitsbergen Grubekompani (heretter kalt Store Norske) er verdens nordligste og Norges eneste kullprodusent. I løpet av få år har Store Norske bygd opp verdens mest lønnsomme kullgruve og Europas mest effektive. Moderne gruvedrift stiller stadig større krav til kompetanse. En av Store No...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bergheim, Thelma
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2008
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/1537
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1537
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1537 2024-06-02T08:15:06+00:00 Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani Bergheim, Thelma 2008-06 714982 bytes 2065 bytes application/pdf text/plain https://hdl.handle.net/10037/1537 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/1537 URN:NBN:no-uit_munin_1324 openAccess Copyright 2008 The Author(s) kultur organisasjonskultur integrasjonsperspektivet differensieringsperspektivet fragmenteringsperspektivet kvalitativ Svalbard Store Norske Spitsbergen Kulkompani VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 STV-3903 Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:41:49Z Store Norske Spitsbergen Grubekompani (heretter kalt Store Norske) er verdens nordligste og Norges eneste kullprodusent. I løpet av få år har Store Norske bygd opp verdens mest lønnsomme kullgruve og Europas mest effektive. Moderne gruvedrift stiller stadig større krav til kompetanse. En av Store Norskes utfordringer knyttet til rekruttering av gruvebus er at svært få av disse har kompetanse eller erfaring fra underjordisk gruvedrift. Dette har selskapet tatt konsekvensen av, og Store Norske satser mye på utdanning og kompetanseheving blant sine ansatte, for øvrig i tråd med trenden i norsk arbeidsliv. Store Norske har lang tradisjon for utdanning og kompetanseutvikling innen hele bredden av fagområder i bedriften, og denne oppgaven har fokus på den kompetansesatsingen som er rettet mot gruvearbeiderne. Jeg ønsker å foreta en kulturanalyse med bakgrunn i gruvebusens fortolkning av selskapets kompetanse og kompetanseutvikling. Er den felles og delt eller varierer den med gruppetilhørighet? Hvilken betydning kan dette ha for anvendelsen av den kompetansen gruvebusen har ervervet seg? Med andre ord, har selskapets kulturelle trekk betydning for hvordan kompetansesatsingen fortolkes og anvendes? Med dette som begrunnelse har jeg valgt å studere Store Norskes kompetansesatsning i lys av Joanne Martins tre kulturperspektiver; integrasjon, differensiering og fragmentering, og på dette grunnlag prøve å fange opp kulturens komplekse karakter - som igjen kan ha betydning for tolkning av kompetansesatsing og muligheten for å ta nyervervet kompetanse i bruk. Master Thesis Svalbard Spitsbergen University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bygd ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) Svalbard
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic kultur
organisasjonskultur
integrasjonsperspektivet
differensieringsperspektivet
fragmenteringsperspektivet
kvalitativ
Svalbard
Store Norske Spitsbergen Kulkompani
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
STV-3903
spellingShingle kultur
organisasjonskultur
integrasjonsperspektivet
differensieringsperspektivet
fragmenteringsperspektivet
kvalitativ
Svalbard
Store Norske Spitsbergen Kulkompani
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
STV-3903
Bergheim, Thelma
Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani
topic_facet kultur
organisasjonskultur
integrasjonsperspektivet
differensieringsperspektivet
fragmenteringsperspektivet
kvalitativ
Svalbard
Store Norske Spitsbergen Kulkompani
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
STV-3903
description Store Norske Spitsbergen Grubekompani (heretter kalt Store Norske) er verdens nordligste og Norges eneste kullprodusent. I løpet av få år har Store Norske bygd opp verdens mest lønnsomme kullgruve og Europas mest effektive. Moderne gruvedrift stiller stadig større krav til kompetanse. En av Store Norskes utfordringer knyttet til rekruttering av gruvebus er at svært få av disse har kompetanse eller erfaring fra underjordisk gruvedrift. Dette har selskapet tatt konsekvensen av, og Store Norske satser mye på utdanning og kompetanseheving blant sine ansatte, for øvrig i tråd med trenden i norsk arbeidsliv. Store Norske har lang tradisjon for utdanning og kompetanseutvikling innen hele bredden av fagområder i bedriften, og denne oppgaven har fokus på den kompetansesatsingen som er rettet mot gruvearbeiderne. Jeg ønsker å foreta en kulturanalyse med bakgrunn i gruvebusens fortolkning av selskapets kompetanse og kompetanseutvikling. Er den felles og delt eller varierer den med gruppetilhørighet? Hvilken betydning kan dette ha for anvendelsen av den kompetansen gruvebusen har ervervet seg? Med andre ord, har selskapets kulturelle trekk betydning for hvordan kompetansesatsingen fortolkes og anvendes? Med dette som begrunnelse har jeg valgt å studere Store Norskes kompetansesatsning i lys av Joanne Martins tre kulturperspektiver; integrasjon, differensiering og fragmentering, og på dette grunnlag prøve å fange opp kulturens komplekse karakter - som igjen kan ha betydning for tolkning av kompetansesatsing og muligheten for å ta nyervervet kompetanse i bruk.
format Master Thesis
author Bergheim, Thelma
author_facet Bergheim, Thelma
author_sort Bergheim, Thelma
title Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani
title_short Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani
title_full Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani
title_fullStr Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani
title_full_unstemmed Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani
title_sort gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : store norske spitsbergen kulkompani
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2008
url https://hdl.handle.net/10037/1537
long_lat ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727)
geographic Bygd
Svalbard
geographic_facet Bygd
Svalbard
genre Svalbard
Spitsbergen
genre_facet Svalbard
Spitsbergen
op_relation https://hdl.handle.net/10037/1537
URN:NBN:no-uit_munin_1324
op_rights openAccess
Copyright 2008 The Author(s)
_version_ 1800739187829243904