Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani
Store Norske Spitsbergen Grubekompani (heretter kalt Store Norske) er verdens nordligste og Norges eneste kullprodusent. I løpet av få år har Store Norske bygd opp verdens mest lønnsomme kullgruve og Europas mest effektive. Moderne gruvedrift stiller stadig større krav til kompetanse. En av Store No...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/1537 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1537 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1537 2024-06-02T08:15:06+00:00 Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani Bergheim, Thelma 2008-06 714982 bytes 2065 bytes application/pdf text/plain https://hdl.handle.net/10037/1537 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/1537 URN:NBN:no-uit_munin_1324 openAccess Copyright 2008 The Author(s) kultur organisasjonskultur integrasjonsperspektivet differensieringsperspektivet fragmenteringsperspektivet kvalitativ Svalbard Store Norske Spitsbergen Kulkompani VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 STV-3903 Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:41:49Z Store Norske Spitsbergen Grubekompani (heretter kalt Store Norske) er verdens nordligste og Norges eneste kullprodusent. I løpet av få år har Store Norske bygd opp verdens mest lønnsomme kullgruve og Europas mest effektive. Moderne gruvedrift stiller stadig større krav til kompetanse. En av Store Norskes utfordringer knyttet til rekruttering av gruvebus er at svært få av disse har kompetanse eller erfaring fra underjordisk gruvedrift. Dette har selskapet tatt konsekvensen av, og Store Norske satser mye på utdanning og kompetanseheving blant sine ansatte, for øvrig i tråd med trenden i norsk arbeidsliv. Store Norske har lang tradisjon for utdanning og kompetanseutvikling innen hele bredden av fagområder i bedriften, og denne oppgaven har fokus på den kompetansesatsingen som er rettet mot gruvearbeiderne. Jeg ønsker å foreta en kulturanalyse med bakgrunn i gruvebusens fortolkning av selskapets kompetanse og kompetanseutvikling. Er den felles og delt eller varierer den med gruppetilhørighet? Hvilken betydning kan dette ha for anvendelsen av den kompetansen gruvebusen har ervervet seg? Med andre ord, har selskapets kulturelle trekk betydning for hvordan kompetansesatsingen fortolkes og anvendes? Med dette som begrunnelse har jeg valgt å studere Store Norskes kompetansesatsning i lys av Joanne Martins tre kulturperspektiver; integrasjon, differensiering og fragmentering, og på dette grunnlag prøve å fange opp kulturens komplekse karakter - som igjen kan ha betydning for tolkning av kompetansesatsing og muligheten for å ta nyervervet kompetanse i bruk. Master Thesis Svalbard Spitsbergen University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bygd ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) Svalbard |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
kultur organisasjonskultur integrasjonsperspektivet differensieringsperspektivet fragmenteringsperspektivet kvalitativ Svalbard Store Norske Spitsbergen Kulkompani VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 STV-3903 |
spellingShingle |
kultur organisasjonskultur integrasjonsperspektivet differensieringsperspektivet fragmenteringsperspektivet kvalitativ Svalbard Store Norske Spitsbergen Kulkompani VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 STV-3903 Bergheim, Thelma Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani |
topic_facet |
kultur organisasjonskultur integrasjonsperspektivet differensieringsperspektivet fragmenteringsperspektivet kvalitativ Svalbard Store Norske Spitsbergen Kulkompani VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 STV-3903 |
description |
Store Norske Spitsbergen Grubekompani (heretter kalt Store Norske) er verdens nordligste og Norges eneste kullprodusent. I løpet av få år har Store Norske bygd opp verdens mest lønnsomme kullgruve og Europas mest effektive. Moderne gruvedrift stiller stadig større krav til kompetanse. En av Store Norskes utfordringer knyttet til rekruttering av gruvebus er at svært få av disse har kompetanse eller erfaring fra underjordisk gruvedrift. Dette har selskapet tatt konsekvensen av, og Store Norske satser mye på utdanning og kompetanseheving blant sine ansatte, for øvrig i tråd med trenden i norsk arbeidsliv. Store Norske har lang tradisjon for utdanning og kompetanseutvikling innen hele bredden av fagområder i bedriften, og denne oppgaven har fokus på den kompetansesatsingen som er rettet mot gruvearbeiderne. Jeg ønsker å foreta en kulturanalyse med bakgrunn i gruvebusens fortolkning av selskapets kompetanse og kompetanseutvikling. Er den felles og delt eller varierer den med gruppetilhørighet? Hvilken betydning kan dette ha for anvendelsen av den kompetansen gruvebusen har ervervet seg? Med andre ord, har selskapets kulturelle trekk betydning for hvordan kompetansesatsingen fortolkes og anvendes? Med dette som begrunnelse har jeg valgt å studere Store Norskes kompetansesatsning i lys av Joanne Martins tre kulturperspektiver; integrasjon, differensiering og fragmentering, og på dette grunnlag prøve å fange opp kulturens komplekse karakter - som igjen kan ha betydning for tolkning av kompetansesatsing og muligheten for å ta nyervervet kompetanse i bruk. |
format |
Master Thesis |
author |
Bergheim, Thelma |
author_facet |
Bergheim, Thelma |
author_sort |
Bergheim, Thelma |
title |
Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani |
title_short |
Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani |
title_full |
Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani |
title_fullStr |
Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani |
title_full_unstemmed |
Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani |
title_sort |
gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : store norske spitsbergen kulkompani |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2008 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/1537 |
long_lat |
ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) |
geographic |
Bygd Svalbard |
geographic_facet |
Bygd Svalbard |
genre |
Svalbard Spitsbergen |
genre_facet |
Svalbard Spitsbergen |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/1537 URN:NBN:no-uit_munin_1324 |
op_rights |
openAccess Copyright 2008 The Author(s) |
_version_ |
1800739187829243904 |