Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie

Denne avhandlingen er skrevet som en del av masterprogrammet i spesialpedagogikk ved Universitet i Tromsø. Den omhandler barnehagens utøvelse av relasjonskompetanse og dens betydning for å fremme barnehagebarns evner til selvregulering. Avhandlingen er utformet som en litteraturstudie og tar i bruk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Dahlkvist, Lene
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15369
_version_ 1829300377165496320
author Dahlkvist, Lene
author_facet Dahlkvist, Lene
author_sort Dahlkvist, Lene
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne avhandlingen er skrevet som en del av masterprogrammet i spesialpedagogikk ved Universitet i Tromsø. Den omhandler barnehagens utøvelse av relasjonskompetanse og dens betydning for å fremme barnehagebarns evner til selvregulering. Avhandlingen er utformet som en litteraturstudie og tar i bruk avanserte søk i utvalgte databaser for å fremskaffe aktuell empiri. Søket resulterte i funn av to vitenskapelige artikler som er nøye gjennomgått for å besvare problemstillingen; hvilken betydning har relasjonskompetanse for å fremme barnehagebarns evner til selvregulering? For å besvare problemstillingen er det utformet tre forskningsspørsmål som omhandler 1) hva forskning sier om utvikling av selvreguleringsferdigheter hos barnehagebarn, 2) hva forskning viser om relasjonskompetansens betydning i møte med barnehagebarn og 3) hvilke krav stiller lovverk til relasjonskompetanse knyttet til pedagogisk arbeid i barnehagen? Funnene viser at utvikling av selvregulering bygger på et medfødt biologisk fundament, som står i interaksjon med sine omgivelser, og videre at relasjonskompetanse er svært viktig for barns utvikling av denne ferdigheten. Det kan særlig trekkes frem en sterk korrelasjon mellom barns evner til selvregulering og senere skolefaglige prestasjoner. Det fremkommer at barnehagen som pedagogisk arena har en betydningsfull posisjon gjennom å tilby kompetente relasjoner. Det gis videre grunnlag for å hevde at voksnes utøvelse av relasjonskompetanse i barnehagen er viktig for barns utvikling av selvregulering, og da i særlig grad for barn som strever med dette. En viktig betraktning er at Barnehageloven og Rammeplanen synes å ha en implisitt forventning til relasjonskompetanse. Samtidig foreligger ingen eksplisitte krav til personlig refleksjon, noe som viser seg å være en sentral faktor i en profesjonell relasjonsutøvelse. Oppsummert viser avhandlingen at relasjonskompetanse i barnehagen er betydningsfull for å fremme barnehagebarns utvikling av selvregulering gjennom å 1) være en viktig sekundær ...
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Synes
Tromsø
geographic_facet Synes
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15369
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/15369
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2018
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15369 2025-04-13T14:27:39+00:00 Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie Dahlkvist, Lene 2018-11-04 https://hdl.handle.net/10037/15369 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15369 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne avhandlingen er skrevet som en del av masterprogrammet i spesialpedagogikk ved Universitet i Tromsø. Den omhandler barnehagens utøvelse av relasjonskompetanse og dens betydning for å fremme barnehagebarns evner til selvregulering. Avhandlingen er utformet som en litteraturstudie og tar i bruk avanserte søk i utvalgte databaser for å fremskaffe aktuell empiri. Søket resulterte i funn av to vitenskapelige artikler som er nøye gjennomgått for å besvare problemstillingen; hvilken betydning har relasjonskompetanse for å fremme barnehagebarns evner til selvregulering? For å besvare problemstillingen er det utformet tre forskningsspørsmål som omhandler 1) hva forskning sier om utvikling av selvreguleringsferdigheter hos barnehagebarn, 2) hva forskning viser om relasjonskompetansens betydning i møte med barnehagebarn og 3) hvilke krav stiller lovverk til relasjonskompetanse knyttet til pedagogisk arbeid i barnehagen? Funnene viser at utvikling av selvregulering bygger på et medfødt biologisk fundament, som står i interaksjon med sine omgivelser, og videre at relasjonskompetanse er svært viktig for barns utvikling av denne ferdigheten. Det kan særlig trekkes frem en sterk korrelasjon mellom barns evner til selvregulering og senere skolefaglige prestasjoner. Det fremkommer at barnehagen som pedagogisk arena har en betydningsfull posisjon gjennom å tilby kompetente relasjoner. Det gis videre grunnlag for å hevde at voksnes utøvelse av relasjonskompetanse i barnehagen er viktig for barns utvikling av selvregulering, og da i særlig grad for barn som strever med dette. En viktig betraktning er at Barnehageloven og Rammeplanen synes å ha en implisitt forventning til relasjonskompetanse. Samtidig foreligger ingen eksplisitte krav til personlig refleksjon, noe som viser seg å være en sentral faktor i en profesjonell relasjonsutøvelse. Oppsummert viser avhandlingen at relasjonskompetanse i barnehagen er betydningsfull for å fremme barnehagebarns utvikling av selvregulering gjennom å 1) være en viktig sekundær ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
PED-3901
Dahlkvist, Lene
Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie
title Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie
title_full Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie
title_fullStr Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie
title_full_unstemmed Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie
title_short Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie
title_sort relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. en litteraturstudie
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
PED-3901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
PED-3901
url https://hdl.handle.net/10037/15369