Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie
Denne avhandlingen er skrevet som en del av masterprogrammet i spesialpedagogikk ved Universitet i Tromsø. Den omhandler barnehagens utøvelse av relasjonskompetanse og dens betydning for å fremme barnehagebarns evner til selvregulering. Avhandlingen er utformet som en litteraturstudie og tar i bruk...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/15369 |
_version_ | 1829300377165496320 |
---|---|
author | Dahlkvist, Lene |
author_facet | Dahlkvist, Lene |
author_sort | Dahlkvist, Lene |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne avhandlingen er skrevet som en del av masterprogrammet i spesialpedagogikk ved Universitet i Tromsø. Den omhandler barnehagens utøvelse av relasjonskompetanse og dens betydning for å fremme barnehagebarns evner til selvregulering. Avhandlingen er utformet som en litteraturstudie og tar i bruk avanserte søk i utvalgte databaser for å fremskaffe aktuell empiri. Søket resulterte i funn av to vitenskapelige artikler som er nøye gjennomgått for å besvare problemstillingen; hvilken betydning har relasjonskompetanse for å fremme barnehagebarns evner til selvregulering? For å besvare problemstillingen er det utformet tre forskningsspørsmål som omhandler 1) hva forskning sier om utvikling av selvreguleringsferdigheter hos barnehagebarn, 2) hva forskning viser om relasjonskompetansens betydning i møte med barnehagebarn og 3) hvilke krav stiller lovverk til relasjonskompetanse knyttet til pedagogisk arbeid i barnehagen? Funnene viser at utvikling av selvregulering bygger på et medfødt biologisk fundament, som står i interaksjon med sine omgivelser, og videre at relasjonskompetanse er svært viktig for barns utvikling av denne ferdigheten. Det kan særlig trekkes frem en sterk korrelasjon mellom barns evner til selvregulering og senere skolefaglige prestasjoner. Det fremkommer at barnehagen som pedagogisk arena har en betydningsfull posisjon gjennom å tilby kompetente relasjoner. Det gis videre grunnlag for å hevde at voksnes utøvelse av relasjonskompetanse i barnehagen er viktig for barns utvikling av selvregulering, og da i særlig grad for barn som strever med dette. En viktig betraktning er at Barnehageloven og Rammeplanen synes å ha en implisitt forventning til relasjonskompetanse. Samtidig foreligger ingen eksplisitte krav til personlig refleksjon, noe som viser seg å være en sentral faktor i en profesjonell relasjonsutøvelse. Oppsummert viser avhandlingen at relasjonskompetanse i barnehagen er betydningsfull for å fremme barnehagebarns utvikling av selvregulering gjennom å 1) være en viktig sekundær ... |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Synes Tromsø |
geographic_facet | Synes Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15369 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/15369 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2018 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15369 2025-04-13T14:27:39+00:00 Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie Dahlkvist, Lene 2018-11-04 https://hdl.handle.net/10037/15369 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15369 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne avhandlingen er skrevet som en del av masterprogrammet i spesialpedagogikk ved Universitet i Tromsø. Den omhandler barnehagens utøvelse av relasjonskompetanse og dens betydning for å fremme barnehagebarns evner til selvregulering. Avhandlingen er utformet som en litteraturstudie og tar i bruk avanserte søk i utvalgte databaser for å fremskaffe aktuell empiri. Søket resulterte i funn av to vitenskapelige artikler som er nøye gjennomgått for å besvare problemstillingen; hvilken betydning har relasjonskompetanse for å fremme barnehagebarns evner til selvregulering? For å besvare problemstillingen er det utformet tre forskningsspørsmål som omhandler 1) hva forskning sier om utvikling av selvreguleringsferdigheter hos barnehagebarn, 2) hva forskning viser om relasjonskompetansens betydning i møte med barnehagebarn og 3) hvilke krav stiller lovverk til relasjonskompetanse knyttet til pedagogisk arbeid i barnehagen? Funnene viser at utvikling av selvregulering bygger på et medfødt biologisk fundament, som står i interaksjon med sine omgivelser, og videre at relasjonskompetanse er svært viktig for barns utvikling av denne ferdigheten. Det kan særlig trekkes frem en sterk korrelasjon mellom barns evner til selvregulering og senere skolefaglige prestasjoner. Det fremkommer at barnehagen som pedagogisk arena har en betydningsfull posisjon gjennom å tilby kompetente relasjoner. Det gis videre grunnlag for å hevde at voksnes utøvelse av relasjonskompetanse i barnehagen er viktig for barns utvikling av selvregulering, og da i særlig grad for barn som strever med dette. En viktig betraktning er at Barnehageloven og Rammeplanen synes å ha en implisitt forventning til relasjonskompetanse. Samtidig foreligger ingen eksplisitte krav til personlig refleksjon, noe som viser seg å være en sentral faktor i en profesjonell relasjonsutøvelse. Oppsummert viser avhandlingen at relasjonskompetanse i barnehagen er betydningsfull for å fremme barnehagebarns utvikling av selvregulering gjennom å 1) være en viktig sekundær ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 PED-3901 Dahlkvist, Lene Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie |
title | Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie |
title_full | Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie |
title_fullStr | Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie |
title_full_unstemmed | Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie |
title_short | Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie |
title_sort | relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. en litteraturstudie |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 PED-3901 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 PED-3901 |
url | https://hdl.handle.net/10037/15369 |