Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur

Læreplanens generelle del fastslår at Norge har et særlig ansvar for å hegne om samisk språk og kultur, styrke samiske elevers identitet og gi felles kunnskap om samiske tema til alle elever. Samtidig blir norsk omtalt som et fag for kulturforståelse og identitetsutvikling, der elevene skal bli bevi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Isaksen, Charlotte Marie, Liljebakk, Lotte Nystad
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15269
_version_ 1829298009460965376
author Isaksen, Charlotte Marie
Liljebakk, Lotte Nystad
author_facet Isaksen, Charlotte Marie
Liljebakk, Lotte Nystad
author_sort Isaksen, Charlotte Marie
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Læreplanens generelle del fastslår at Norge har et særlig ansvar for å hegne om samisk språk og kultur, styrke samiske elevers identitet og gi felles kunnskap om samiske tema til alle elever. Samtidig blir norsk omtalt som et fag for kulturforståelse og identitetsutvikling, der elevene skal bli bevisst egen og andres identitet (Utdanningsdirektoratet, 2015a, s. 4). Formålet med dette forskningsprosjektet er å gi innblikk i hvordan lærere opplever norsk som identitetsfag, og om norskfaget er å forstå som en egnet arena for å tilnærme seg kunnskap om samisk språk og kultur. Studien er basert på data fra tre forskjellige skoler som er nært geografisk plassert, og som samtidig er innenfor og utenfor forvaltningsområdet for samisk språk. Studien viser derfor både til læreres tolkninger av LK06 og LK06S, som førende for deres didaktiske praksis i norskfaget. Datamaterialet bygger på semistrukturerte, kvalitative intervju med ni lærere fra 5.-10.trinn. Temaet i intervjuene er lærernes erfaringer med norskfaget som identitetsfag og hvordan de stiller seg til samisk identitetsutvikling som del av faget. Studien viser at lærerne har ulike opplevelser med norskfaget som identitetsfag og som arena for å ta opp samiske tema. Denne forskjellen mellom lærerne kan henge sammen med lærernes forståelse av norskfaget, deres tolkninger av læreplanen, og ikke minst deres subjektive opplevelser av undervisningens rammefaktorer.
format Master Thesis
genre samisk
lotte
genre_facet samisk
lotte
geographic Faget
geographic_facet Faget
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15269
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/15269
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2018
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15269 2025-04-13T14:26:34+00:00 Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur Isaksen, Charlotte Marie Liljebakk, Lotte Nystad 2018-11-01 https://hdl.handle.net/10037/15269 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15269 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Identitet Identitetsutvikling Samisk Samisk språk og kultur Kulturarv Identitetsfag Kulturforståelse Fornorskingsprosessen Revitalisering Identitetsskaping Identitetsskapende arbeid Samisk identitetsutvikling Modningsprosess Fenomenologi Kvalitativ Norskfaget Læreplan LK06 LK06S Forvaltningsområde for samisk språk Intervju Kvalitativ intervju Lokal identitet Nasjonal identitet Norsk Charlotte Isaksen Lotte Liljebakk Forvaltningsområde ICE-prosjektet Urfolk medborgerskap og utdanning Semistrukturte intervju Forskningsprosjekt Samisk i skolen UiT Læreplanverk Identitetsarbeid VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3904 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Læreplanens generelle del fastslår at Norge har et særlig ansvar for å hegne om samisk språk og kultur, styrke samiske elevers identitet og gi felles kunnskap om samiske tema til alle elever. Samtidig blir norsk omtalt som et fag for kulturforståelse og identitetsutvikling, der elevene skal bli bevisst egen og andres identitet (Utdanningsdirektoratet, 2015a, s. 4). Formålet med dette forskningsprosjektet er å gi innblikk i hvordan lærere opplever norsk som identitetsfag, og om norskfaget er å forstå som en egnet arena for å tilnærme seg kunnskap om samisk språk og kultur. Studien er basert på data fra tre forskjellige skoler som er nært geografisk plassert, og som samtidig er innenfor og utenfor forvaltningsområdet for samisk språk. Studien viser derfor både til læreres tolkninger av LK06 og LK06S, som førende for deres didaktiske praksis i norskfaget. Datamaterialet bygger på semistrukturerte, kvalitative intervju med ni lærere fra 5.-10.trinn. Temaet i intervjuene er lærernes erfaringer med norskfaget som identitetsfag og hvordan de stiller seg til samisk identitetsutvikling som del av faget. Studien viser at lærerne har ulike opplevelser med norskfaget som identitetsfag og som arena for å ta opp samiske tema. Denne forskjellen mellom lærerne kan henge sammen med lærernes forståelse av norskfaget, deres tolkninger av læreplanen, og ikke minst deres subjektive opplevelser av undervisningens rammefaktorer. Master Thesis samisk lotte University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
spellingShingle Identitet
Identitetsutvikling
Samisk
Samisk språk og kultur
Kulturarv
Identitetsfag
Kulturforståelse
Fornorskingsprosessen
Revitalisering
Identitetsskaping
Identitetsskapende arbeid
Samisk identitetsutvikling
Modningsprosess
Fenomenologi
Kvalitativ
Norskfaget
Læreplan
LK06
LK06S
Forvaltningsområde for samisk språk
Intervju
Kvalitativ intervju
Lokal identitet
Nasjonal identitet
Norsk
Charlotte Isaksen
Lotte Liljebakk
Forvaltningsområde
ICE-prosjektet
Urfolk
medborgerskap og utdanning
Semistrukturte intervju
Forskningsprosjekt
Samisk i skolen
UiT
Læreplanverk
Identitetsarbeid
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
LRU-3904
Isaksen, Charlotte Marie
Liljebakk, Lotte Nystad
Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur
title Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur
title_full Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur
title_fullStr Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur
title_full_unstemmed Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur
title_short Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur
title_sort norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. en kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur
topic Identitet
Identitetsutvikling
Samisk
Samisk språk og kultur
Kulturarv
Identitetsfag
Kulturforståelse
Fornorskingsprosessen
Revitalisering
Identitetsskaping
Identitetsskapende arbeid
Samisk identitetsutvikling
Modningsprosess
Fenomenologi
Kvalitativ
Norskfaget
Læreplan
LK06
LK06S
Forvaltningsområde for samisk språk
Intervju
Kvalitativ intervju
Lokal identitet
Nasjonal identitet
Norsk
Charlotte Isaksen
Lotte Liljebakk
Forvaltningsområde
ICE-prosjektet
Urfolk
medborgerskap og utdanning
Semistrukturte intervju
Forskningsprosjekt
Samisk i skolen
UiT
Læreplanverk
Identitetsarbeid
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
LRU-3904
topic_facet Identitet
Identitetsutvikling
Samisk
Samisk språk og kultur
Kulturarv
Identitetsfag
Kulturforståelse
Fornorskingsprosessen
Revitalisering
Identitetsskaping
Identitetsskapende arbeid
Samisk identitetsutvikling
Modningsprosess
Fenomenologi
Kvalitativ
Norskfaget
Læreplan
LK06
LK06S
Forvaltningsområde for samisk språk
Intervju
Kvalitativ intervju
Lokal identitet
Nasjonal identitet
Norsk
Charlotte Isaksen
Lotte Liljebakk
Forvaltningsområde
ICE-prosjektet
Urfolk
medborgerskap og utdanning
Semistrukturte intervju
Forskningsprosjekt
Samisk i skolen
UiT
Læreplanverk
Identitetsarbeid
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
LRU-3904
url https://hdl.handle.net/10037/15269