Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur
Læreplanens generelle del fastslår at Norge har et særlig ansvar for å hegne om samisk språk og kultur, styrke samiske elevers identitet og gi felles kunnskap om samiske tema til alle elever. Samtidig blir norsk omtalt som et fag for kulturforståelse og identitetsutvikling, der elevene skal bli bevi...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/15269 |
_version_ | 1829298009460965376 |
---|---|
author | Isaksen, Charlotte Marie Liljebakk, Lotte Nystad |
author_facet | Isaksen, Charlotte Marie Liljebakk, Lotte Nystad |
author_sort | Isaksen, Charlotte Marie |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Læreplanens generelle del fastslår at Norge har et særlig ansvar for å hegne om samisk språk og kultur, styrke samiske elevers identitet og gi felles kunnskap om samiske tema til alle elever. Samtidig blir norsk omtalt som et fag for kulturforståelse og identitetsutvikling, der elevene skal bli bevisst egen og andres identitet (Utdanningsdirektoratet, 2015a, s. 4). Formålet med dette forskningsprosjektet er å gi innblikk i hvordan lærere opplever norsk som identitetsfag, og om norskfaget er å forstå som en egnet arena for å tilnærme seg kunnskap om samisk språk og kultur. Studien er basert på data fra tre forskjellige skoler som er nært geografisk plassert, og som samtidig er innenfor og utenfor forvaltningsområdet for samisk språk. Studien viser derfor både til læreres tolkninger av LK06 og LK06S, som førende for deres didaktiske praksis i norskfaget. Datamaterialet bygger på semistrukturerte, kvalitative intervju med ni lærere fra 5.-10.trinn. Temaet i intervjuene er lærernes erfaringer med norskfaget som identitetsfag og hvordan de stiller seg til samisk identitetsutvikling som del av faget. Studien viser at lærerne har ulike opplevelser med norskfaget som identitetsfag og som arena for å ta opp samiske tema. Denne forskjellen mellom lærerne kan henge sammen med lærernes forståelse av norskfaget, deres tolkninger av læreplanen, og ikke minst deres subjektive opplevelser av undervisningens rammefaktorer. |
format | Master Thesis |
genre | samisk lotte |
genre_facet | samisk lotte |
geographic | Faget |
geographic_facet | Faget |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15269 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/15269 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2018 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15269 2025-04-13T14:26:34+00:00 Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur Isaksen, Charlotte Marie Liljebakk, Lotte Nystad 2018-11-01 https://hdl.handle.net/10037/15269 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15269 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Identitet Identitetsutvikling Samisk Samisk språk og kultur Kulturarv Identitetsfag Kulturforståelse Fornorskingsprosessen Revitalisering Identitetsskaping Identitetsskapende arbeid Samisk identitetsutvikling Modningsprosess Fenomenologi Kvalitativ Norskfaget Læreplan LK06 LK06S Forvaltningsområde for samisk språk Intervju Kvalitativ intervju Lokal identitet Nasjonal identitet Norsk Charlotte Isaksen Lotte Liljebakk Forvaltningsområde ICE-prosjektet Urfolk medborgerskap og utdanning Semistrukturte intervju Forskningsprosjekt Samisk i skolen UiT Læreplanverk Identitetsarbeid VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3904 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Læreplanens generelle del fastslår at Norge har et særlig ansvar for å hegne om samisk språk og kultur, styrke samiske elevers identitet og gi felles kunnskap om samiske tema til alle elever. Samtidig blir norsk omtalt som et fag for kulturforståelse og identitetsutvikling, der elevene skal bli bevisst egen og andres identitet (Utdanningsdirektoratet, 2015a, s. 4). Formålet med dette forskningsprosjektet er å gi innblikk i hvordan lærere opplever norsk som identitetsfag, og om norskfaget er å forstå som en egnet arena for å tilnærme seg kunnskap om samisk språk og kultur. Studien er basert på data fra tre forskjellige skoler som er nært geografisk plassert, og som samtidig er innenfor og utenfor forvaltningsområdet for samisk språk. Studien viser derfor både til læreres tolkninger av LK06 og LK06S, som førende for deres didaktiske praksis i norskfaget. Datamaterialet bygger på semistrukturerte, kvalitative intervju med ni lærere fra 5.-10.trinn. Temaet i intervjuene er lærernes erfaringer med norskfaget som identitetsfag og hvordan de stiller seg til samisk identitetsutvikling som del av faget. Studien viser at lærerne har ulike opplevelser med norskfaget som identitetsfag og som arena for å ta opp samiske tema. Denne forskjellen mellom lærerne kan henge sammen med lærernes forståelse av norskfaget, deres tolkninger av læreplanen, og ikke minst deres subjektive opplevelser av undervisningens rammefaktorer. Master Thesis samisk lotte University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
spellingShingle | Identitet Identitetsutvikling Samisk Samisk språk og kultur Kulturarv Identitetsfag Kulturforståelse Fornorskingsprosessen Revitalisering Identitetsskaping Identitetsskapende arbeid Samisk identitetsutvikling Modningsprosess Fenomenologi Kvalitativ Norskfaget Læreplan LK06 LK06S Forvaltningsområde for samisk språk Intervju Kvalitativ intervju Lokal identitet Nasjonal identitet Norsk Charlotte Isaksen Lotte Liljebakk Forvaltningsområde ICE-prosjektet Urfolk medborgerskap og utdanning Semistrukturte intervju Forskningsprosjekt Samisk i skolen UiT Læreplanverk Identitetsarbeid VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3904 Isaksen, Charlotte Marie Liljebakk, Lotte Nystad Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur |
title | Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur |
title_full | Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur |
title_fullStr | Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur |
title_full_unstemmed | Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur |
title_short | Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur |
title_sort | norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. en kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur |
topic | Identitet Identitetsutvikling Samisk Samisk språk og kultur Kulturarv Identitetsfag Kulturforståelse Fornorskingsprosessen Revitalisering Identitetsskaping Identitetsskapende arbeid Samisk identitetsutvikling Modningsprosess Fenomenologi Kvalitativ Norskfaget Læreplan LK06 LK06S Forvaltningsområde for samisk språk Intervju Kvalitativ intervju Lokal identitet Nasjonal identitet Norsk Charlotte Isaksen Lotte Liljebakk Forvaltningsområde ICE-prosjektet Urfolk medborgerskap og utdanning Semistrukturte intervju Forskningsprosjekt Samisk i skolen UiT Læreplanverk Identitetsarbeid VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3904 |
topic_facet | Identitet Identitetsutvikling Samisk Samisk språk og kultur Kulturarv Identitetsfag Kulturforståelse Fornorskingsprosessen Revitalisering Identitetsskaping Identitetsskapende arbeid Samisk identitetsutvikling Modningsprosess Fenomenologi Kvalitativ Norskfaget Læreplan LK06 LK06S Forvaltningsområde for samisk språk Intervju Kvalitativ intervju Lokal identitet Nasjonal identitet Norsk Charlotte Isaksen Lotte Liljebakk Forvaltningsområde ICE-prosjektet Urfolk medborgerskap og utdanning Semistrukturte intervju Forskningsprosjekt Samisk i skolen UiT Læreplanverk Identitetsarbeid VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3904 |
url | https://hdl.handle.net/10037/15269 |