Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
Source at https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index. I denne studien ønsket vi å undersøke hvordan innføring av studentaktive læringsformer i seminarundervisningen påvirket det faglige læringsutbyttet og klassemiljøet i STEM-fag (science, technology, engineering and mathematics). Et randomisert k...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Nordic Journal of STEM Education
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/15223 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15223 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15223 2023-05-15T15:25:09+02:00 Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? Netland, Kjell Øystein Sivertsen, Annfrid Olufsen, Magne 2019-03-08 https://hdl.handle.net/10037/15223 nob nob Nordic Journal of STEM Education Nordic Journal of STEM Education https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse Netland, K.Ø., Sivertsen, A. & Olufsen, M. (2018). Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? Nordic Journal of STEM Education, 2 (1), 1-15. https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index FRIDAID 1683966 2535-4574 https://hdl.handle.net/10037/15223 openAccess Studentaktiv læring seminar klassemiljø læringsutbytte høyere utdanning VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2019 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:30Z Source at https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index. I denne studien ønsket vi å undersøke hvordan innføring av studentaktive læringsformer i seminarundervisningen påvirket det faglige læringsutbyttet og klassemiljøet i STEM-fag (science, technology, engineering and mathematics). Et randomisert kontrollert studie ble gjennomført i seminarundervisningen i to innføringsemner i fysikk og kjemi ved UiT Norges arktiske universitet. I emnene fulgte halvparten av studentene seminarundervisning med studentaktive arbeidsformer, og resterende studenter fulgte seminarer med lærersentrert undervisning. Studentene ble gitt kunnskapstester og spørreundersøkelser både ved semesterstart og før eksamen, i tillegg til at eksamensresultatet ble innhentet. Det ble også gjennomført et fokusgruppeintervju av seminarlærerne som underviste de studentaktive seminarene. Våre funn viser at både studenter og seminarlærere var fornøyde med omlegging til studentaktiv undervisning. Fra både student- og lærerperspektiv ble det begrunnet med at læringsaktivitetene la til rette for en god faglig diskusjon og skapte engasjement. Studentene var veldig positive til gruppediskusjon rundt grunnleggende faglige begreper, og uttrykte et høyt selvopplevd læringsutbytte fra slike aktiviteter. Vi fant at i fysikk fikk studentene som fulgte studentaktive seminarer en gjennomsnittlig 0,36 bedre karakter på eksamen enn kontrollgruppen, med samme observerte tendens på kunnskapstestene. I kjemi var både eksamenskarakter og resultat fra kunnskapstestene omtrent like mellom studentgruppene. Studien viser at både studenter og lærere mente omlegging til studentaktive seminarer førte til et bedre klassemiljø for studentene. Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Studentaktiv læring seminar klassemiljø læringsutbytte høyere utdanning VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
spellingShingle |
Studentaktiv læring seminar klassemiljø læringsutbytte høyere utdanning VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Netland, Kjell Øystein Sivertsen, Annfrid Olufsen, Magne Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? |
topic_facet |
Studentaktiv læring seminar klassemiljø læringsutbytte høyere utdanning VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
description |
Source at https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index. I denne studien ønsket vi å undersøke hvordan innføring av studentaktive læringsformer i seminarundervisningen påvirket det faglige læringsutbyttet og klassemiljøet i STEM-fag (science, technology, engineering and mathematics). Et randomisert kontrollert studie ble gjennomført i seminarundervisningen i to innføringsemner i fysikk og kjemi ved UiT Norges arktiske universitet. I emnene fulgte halvparten av studentene seminarundervisning med studentaktive arbeidsformer, og resterende studenter fulgte seminarer med lærersentrert undervisning. Studentene ble gitt kunnskapstester og spørreundersøkelser både ved semesterstart og før eksamen, i tillegg til at eksamensresultatet ble innhentet. Det ble også gjennomført et fokusgruppeintervju av seminarlærerne som underviste de studentaktive seminarene. Våre funn viser at både studenter og seminarlærere var fornøyde med omlegging til studentaktiv undervisning. Fra både student- og lærerperspektiv ble det begrunnet med at læringsaktivitetene la til rette for en god faglig diskusjon og skapte engasjement. Studentene var veldig positive til gruppediskusjon rundt grunnleggende faglige begreper, og uttrykte et høyt selvopplevd læringsutbytte fra slike aktiviteter. Vi fant at i fysikk fikk studentene som fulgte studentaktive seminarer en gjennomsnittlig 0,36 bedre karakter på eksamen enn kontrollgruppen, med samme observerte tendens på kunnskapstestene. I kjemi var både eksamenskarakter og resultat fra kunnskapstestene omtrent like mellom studentgruppene. Studien viser at både studenter og lærere mente omlegging til studentaktive seminarer førte til et bedre klassemiljø for studentene. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Netland, Kjell Øystein Sivertsen, Annfrid Olufsen, Magne |
author_facet |
Netland, Kjell Øystein Sivertsen, Annfrid Olufsen, Magne |
author_sort |
Netland, Kjell Øystein |
title |
Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? |
title_short |
Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? |
title_full |
Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? |
title_fullStr |
Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? |
title_full_unstemmed |
Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? |
title_sort |
innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? |
publisher |
Nordic Journal of STEM Education |
publishDate |
2019 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/15223 |
genre |
Arktis* |
genre_facet |
Arktis* |
op_relation |
Nordic Journal of STEM Education https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse Netland, K.Ø., Sivertsen, A. & Olufsen, M. (2018). Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? Nordic Journal of STEM Education, 2 (1), 1-15. https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index FRIDAID 1683966 2535-4574 https://hdl.handle.net/10037/15223 |
op_rights |
openAccess |
_version_ |
1766355812016455680 |