Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?

Source at https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index. I denne studien ønsket vi å undersøke hvordan innføring av studentaktive læringsformer i seminarundervisningen påvirket det faglige læringsutbyttet og klassemiljøet i STEM-fag (science, technology, engineering and mathematics). Et randomisert k...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Netland, Kjell Øystein, Sivertsen, Annfrid, Olufsen, Magne
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Bokmål
Published: Nordic Journal of STEM Education 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15223
_version_ 1829305828825366528
author Netland, Kjell Øystein
Sivertsen, Annfrid
Olufsen, Magne
author_facet Netland, Kjell Øystein
Sivertsen, Annfrid
Olufsen, Magne
author_sort Netland, Kjell Øystein
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Source at https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index. I denne studien ønsket vi å undersøke hvordan innføring av studentaktive læringsformer i seminarundervisningen påvirket det faglige læringsutbyttet og klassemiljøet i STEM-fag (science, technology, engineering and mathematics). Et randomisert kontrollert studie ble gjennomført i seminarundervisningen i to innføringsemner i fysikk og kjemi ved UiT Norges arktiske universitet. I emnene fulgte halvparten av studentene seminarundervisning med studentaktive arbeidsformer, og resterende studenter fulgte seminarer med lærersentrert undervisning. Studentene ble gitt kunnskapstester og spørreundersøkelser både ved semesterstart og før eksamen, i tillegg til at eksamensresultatet ble innhentet. Det ble også gjennomført et fokusgruppeintervju av seminarlærerne som underviste de studentaktive seminarene. Våre funn viser at både studenter og seminarlærere var fornøyde med omlegging til studentaktiv undervisning. Fra både student- og lærerperspektiv ble det begrunnet med at læringsaktivitetene la til rette for en god faglig diskusjon og skapte engasjement. Studentene var veldig positive til gruppediskusjon rundt grunnleggende faglige begreper, og uttrykte et høyt selvopplevd læringsutbytte fra slike aktiviteter. Vi fant at i fysikk fikk studentene som fulgte studentaktive seminarer en gjennomsnittlig 0,36 bedre karakter på eksamen enn kontrollgruppen, med samme observerte tendens på kunnskapstestene. I kjemi var både eksamenskarakter og resultat fra kunnskapstestene omtrent like mellom studentgruppene. Studien viser at både studenter og lærere mente omlegging til studentaktive seminarer førte til et bedre klassemiljø for studentene.
format Article in Journal/Newspaper
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15223
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation Nordic Journal of STEM Education
https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse
FRIDAID 1683966
https://hdl.handle.net/10037/15223
op_rights openAccess
publishDate 2019
publisher Nordic Journal of STEM Education
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15223 2025-04-13T14:15:27+00:00 Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? Netland, Kjell Øystein Sivertsen, Annfrid Olufsen, Magne 2019-03-08 https://hdl.handle.net/10037/15223 nob nob Nordic Journal of STEM Education Nordic Journal of STEM Education https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse FRIDAID 1683966 https://hdl.handle.net/10037/15223 openAccess Studentaktiv læring seminar klassemiljø læringsutbytte høyere utdanning VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2019 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Source at https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index. I denne studien ønsket vi å undersøke hvordan innføring av studentaktive læringsformer i seminarundervisningen påvirket det faglige læringsutbyttet og klassemiljøet i STEM-fag (science, technology, engineering and mathematics). Et randomisert kontrollert studie ble gjennomført i seminarundervisningen i to innføringsemner i fysikk og kjemi ved UiT Norges arktiske universitet. I emnene fulgte halvparten av studentene seminarundervisning med studentaktive arbeidsformer, og resterende studenter fulgte seminarer med lærersentrert undervisning. Studentene ble gitt kunnskapstester og spørreundersøkelser både ved semesterstart og før eksamen, i tillegg til at eksamensresultatet ble innhentet. Det ble også gjennomført et fokusgruppeintervju av seminarlærerne som underviste de studentaktive seminarene. Våre funn viser at både studenter og seminarlærere var fornøyde med omlegging til studentaktiv undervisning. Fra både student- og lærerperspektiv ble det begrunnet med at læringsaktivitetene la til rette for en god faglig diskusjon og skapte engasjement. Studentene var veldig positive til gruppediskusjon rundt grunnleggende faglige begreper, og uttrykte et høyt selvopplevd læringsutbytte fra slike aktiviteter. Vi fant at i fysikk fikk studentene som fulgte studentaktive seminarer en gjennomsnittlig 0,36 bedre karakter på eksamen enn kontrollgruppen, med samme observerte tendens på kunnskapstestene. I kjemi var både eksamenskarakter og resultat fra kunnskapstestene omtrent like mellom studentgruppene. Studien viser at både studenter og lærere mente omlegging til studentaktive seminarer førte til et bedre klassemiljø for studentene. Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle Studentaktiv læring
seminar
klassemiljø
læringsutbytte
høyere utdanning
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
Netland, Kjell Øystein
Sivertsen, Annfrid
Olufsen, Magne
Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
title Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
title_full Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
title_fullStr Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
title_full_unstemmed Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
title_short Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
title_sort innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
topic Studentaktiv læring
seminar
klassemiljø
læringsutbytte
høyere utdanning
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
topic_facet Studentaktiv læring
seminar
klassemiljø
læringsutbytte
høyere utdanning
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
url https://hdl.handle.net/10037/15223