Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?

Source at https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index. I denne studien ønsket vi å undersøke hvordan innføring av studentaktive læringsformer i seminarundervisningen påvirket det faglige læringsutbyttet og klassemiljøet i STEM-fag (science, technology, engineering and mathematics). Et randomisert k...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Netland, Kjell Øystein, Sivertsen, Annfrid, Olufsen, Magne
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Nordic Journal of STEM Education 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15223
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15223
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15223 2023-05-15T15:25:09+02:00 Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? Netland, Kjell Øystein Sivertsen, Annfrid Olufsen, Magne 2019-03-08 https://hdl.handle.net/10037/15223 nob nob Nordic Journal of STEM Education Nordic Journal of STEM Education https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse Netland, K.Ø., Sivertsen, A. & Olufsen, M. (2018). Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? Nordic Journal of STEM Education, 2 (1), 1-15. https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index FRIDAID 1683966 2535-4574 https://hdl.handle.net/10037/15223 openAccess Studentaktiv læring seminar klassemiljø læringsutbytte høyere utdanning VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2019 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:30Z Source at https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index. I denne studien ønsket vi å undersøke hvordan innføring av studentaktive læringsformer i seminarundervisningen påvirket det faglige læringsutbyttet og klassemiljøet i STEM-fag (science, technology, engineering and mathematics). Et randomisert kontrollert studie ble gjennomført i seminarundervisningen i to innføringsemner i fysikk og kjemi ved UiT Norges arktiske universitet. I emnene fulgte halvparten av studentene seminarundervisning med studentaktive arbeidsformer, og resterende studenter fulgte seminarer med lærersentrert undervisning. Studentene ble gitt kunnskapstester og spørreundersøkelser både ved semesterstart og før eksamen, i tillegg til at eksamensresultatet ble innhentet. Det ble også gjennomført et fokusgruppeintervju av seminarlærerne som underviste de studentaktive seminarene. Våre funn viser at både studenter og seminarlærere var fornøyde med omlegging til studentaktiv undervisning. Fra både student- og lærerperspektiv ble det begrunnet med at læringsaktivitetene la til rette for en god faglig diskusjon og skapte engasjement. Studentene var veldig positive til gruppediskusjon rundt grunnleggende faglige begreper, og uttrykte et høyt selvopplevd læringsutbytte fra slike aktiviteter. Vi fant at i fysikk fikk studentene som fulgte studentaktive seminarer en gjennomsnittlig 0,36 bedre karakter på eksamen enn kontrollgruppen, med samme observerte tendens på kunnskapstestene. I kjemi var både eksamenskarakter og resultat fra kunnskapstestene omtrent like mellom studentgruppene. Studien viser at både studenter og lærere mente omlegging til studentaktive seminarer førte til et bedre klassemiljø for studentene. Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic Studentaktiv læring
seminar
klassemiljø
læringsutbytte
høyere utdanning
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
spellingShingle Studentaktiv læring
seminar
klassemiljø
læringsutbytte
høyere utdanning
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
Netland, Kjell Øystein
Sivertsen, Annfrid
Olufsen, Magne
Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
topic_facet Studentaktiv læring
seminar
klassemiljø
læringsutbytte
høyere utdanning
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
description Source at https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index. I denne studien ønsket vi å undersøke hvordan innføring av studentaktive læringsformer i seminarundervisningen påvirket det faglige læringsutbyttet og klassemiljøet i STEM-fag (science, technology, engineering and mathematics). Et randomisert kontrollert studie ble gjennomført i seminarundervisningen i to innføringsemner i fysikk og kjemi ved UiT Norges arktiske universitet. I emnene fulgte halvparten av studentene seminarundervisning med studentaktive arbeidsformer, og resterende studenter fulgte seminarer med lærersentrert undervisning. Studentene ble gitt kunnskapstester og spørreundersøkelser både ved semesterstart og før eksamen, i tillegg til at eksamensresultatet ble innhentet. Det ble også gjennomført et fokusgruppeintervju av seminarlærerne som underviste de studentaktive seminarene. Våre funn viser at både studenter og seminarlærere var fornøyde med omlegging til studentaktiv undervisning. Fra både student- og lærerperspektiv ble det begrunnet med at læringsaktivitetene la til rette for en god faglig diskusjon og skapte engasjement. Studentene var veldig positive til gruppediskusjon rundt grunnleggende faglige begreper, og uttrykte et høyt selvopplevd læringsutbytte fra slike aktiviteter. Vi fant at i fysikk fikk studentene som fulgte studentaktive seminarer en gjennomsnittlig 0,36 bedre karakter på eksamen enn kontrollgruppen, med samme observerte tendens på kunnskapstestene. I kjemi var både eksamenskarakter og resultat fra kunnskapstestene omtrent like mellom studentgruppene. Studien viser at både studenter og lærere mente omlegging til studentaktive seminarer førte til et bedre klassemiljø for studentene.
format Article in Journal/Newspaper
author Netland, Kjell Øystein
Sivertsen, Annfrid
Olufsen, Magne
author_facet Netland, Kjell Øystein
Sivertsen, Annfrid
Olufsen, Magne
author_sort Netland, Kjell Øystein
title Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
title_short Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
title_full Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
title_fullStr Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
title_full_unstemmed Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
title_sort innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
publisher Nordic Journal of STEM Education
publishDate 2019
url https://hdl.handle.net/10037/15223
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_relation Nordic Journal of STEM Education
https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse
Netland, K.Ø., Sivertsen, A. & Olufsen, M. (2018). Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet? Nordic Journal of STEM Education, 2 (1), 1-15. https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/index
FRIDAID 1683966
2535-4574
https://hdl.handle.net/10037/15223
op_rights openAccess
_version_ 1766355812016455680