En skoles omdømme : kjennetegn og konsekvenser

Denne oppgaven har til hensikt å kartlegge hva som kjennetegner en skoles omdømme og mulige konsekvenser med hensyn til foreldrenes tilfredshet, lojalitet og positive ”skoleprat”. Dette innebærer spørsmål hvor foreldrene som interessenter til en skole kan vurdere de ulike aspektene ved omdømme, og h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Skallerud, Wenche
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2008
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/1521
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1521
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1521 2024-06-02T08:15:21+00:00 En skoles omdømme : kjennetegn og konsekvenser Skallerud, Wenche 2008-05-15 293573 bytes 2068 bytes application/pdf text/plain https://hdl.handle.net/10037/1521 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/1521 URN:NBN:no-uit_munin_1303 openAccess Copyright 2008 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 STV-6900 Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:41:49Z Denne oppgaven har til hensikt å kartlegge hva som kjennetegner en skoles omdømme og mulige konsekvenser med hensyn til foreldrenes tilfredshet, lojalitet og positive ”skoleprat”. Dette innebærer spørsmål hvor foreldrene som interessenter til en skole kan vurdere de ulike aspektene ved omdømme, og hvordan foreldrene bedømmer ulike utsagn relatert til skolens omdømme. Det teoretiske utgangspunktet for mitt arbeid er hentet fra markedsføringsteori. Grunnen til dette er at studier av omdømmet til offentlige institusjoner generelt og skoler spesielt er ikke godt representert i litteraturen. Interessentmodellen er en avklarende modell for å vise foreldre som en (av flere) ”interessenter” i hvordan omdømmet av en skole formes. Skolen som organisasjon er en komplisert og mangefasettert virksomhet som er svært annerledes enn en privat bedrift. De empiriske undersøkelsene av denne teorien er utført som en spørreskjemaundersøkelse blant et utvalg foreldre på to skoler i Tromsø kommune, Kaldfjord og Selnes skole. Faktor – og reliabilitetsanalyser ble benyttet til å utføre statistiske undersøkelser av dataene fra undersøkelsen. Jeg viser hvordan en skoles omdømme har konsekvenser for andre viktige holdninger og atferd hos foreldrene. De viktigste konsekvensene har jeg gruppert i tilfredshet, lojalitet og positiv ”skoleprat”. Mine resultater viser at foreldrenes totale tilfredshet med skolen, lojalitet og positivt ”skoleprat” påvirkes av ulike omdømmefaktorer. Faktorene trygghet og arbeidsmiljø til lærere påvirker tilfredsheten. Faktorene trygghet, elevtrivsel, kompetente lærere og arbeidsmiljø for lærerne påvirker lojaliteten, og faktorene trygghet, elevtrivsel og kompetente lærere påvirker positivt ”skoleprat”. Foreldre er først og fremst opptatt av sitt eget barns ve og vel (naturlig nok) for hva som er det viktigste for at de skal føle tilfredshet, være lojale mot skolen og snakke i positive ordelag om den. Deretter føler en gruppe av faktorer som kan relateres til andre aspekter ved skolen (for eksempel fysiske rammer ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Kaldfjord ENVELOPE(18.740,18.740,69.682,69.682) Selnes skole ENVELOPE(18.846,18.846,69.688,69.688)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240
STV-6900
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240
STV-6900
Skallerud, Wenche
En skoles omdømme : kjennetegn og konsekvenser
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240
STV-6900
description Denne oppgaven har til hensikt å kartlegge hva som kjennetegner en skoles omdømme og mulige konsekvenser med hensyn til foreldrenes tilfredshet, lojalitet og positive ”skoleprat”. Dette innebærer spørsmål hvor foreldrene som interessenter til en skole kan vurdere de ulike aspektene ved omdømme, og hvordan foreldrene bedømmer ulike utsagn relatert til skolens omdømme. Det teoretiske utgangspunktet for mitt arbeid er hentet fra markedsføringsteori. Grunnen til dette er at studier av omdømmet til offentlige institusjoner generelt og skoler spesielt er ikke godt representert i litteraturen. Interessentmodellen er en avklarende modell for å vise foreldre som en (av flere) ”interessenter” i hvordan omdømmet av en skole formes. Skolen som organisasjon er en komplisert og mangefasettert virksomhet som er svært annerledes enn en privat bedrift. De empiriske undersøkelsene av denne teorien er utført som en spørreskjemaundersøkelse blant et utvalg foreldre på to skoler i Tromsø kommune, Kaldfjord og Selnes skole. Faktor – og reliabilitetsanalyser ble benyttet til å utføre statistiske undersøkelser av dataene fra undersøkelsen. Jeg viser hvordan en skoles omdømme har konsekvenser for andre viktige holdninger og atferd hos foreldrene. De viktigste konsekvensene har jeg gruppert i tilfredshet, lojalitet og positiv ”skoleprat”. Mine resultater viser at foreldrenes totale tilfredshet med skolen, lojalitet og positivt ”skoleprat” påvirkes av ulike omdømmefaktorer. Faktorene trygghet og arbeidsmiljø til lærere påvirker tilfredsheten. Faktorene trygghet, elevtrivsel, kompetente lærere og arbeidsmiljø for lærerne påvirker lojaliteten, og faktorene trygghet, elevtrivsel og kompetente lærere påvirker positivt ”skoleprat”. Foreldre er først og fremst opptatt av sitt eget barns ve og vel (naturlig nok) for hva som er det viktigste for at de skal føle tilfredshet, være lojale mot skolen og snakke i positive ordelag om den. Deretter føler en gruppe av faktorer som kan relateres til andre aspekter ved skolen (for eksempel fysiske rammer ...
format Master Thesis
author Skallerud, Wenche
author_facet Skallerud, Wenche
author_sort Skallerud, Wenche
title En skoles omdømme : kjennetegn og konsekvenser
title_short En skoles omdømme : kjennetegn og konsekvenser
title_full En skoles omdømme : kjennetegn og konsekvenser
title_fullStr En skoles omdømme : kjennetegn og konsekvenser
title_full_unstemmed En skoles omdømme : kjennetegn og konsekvenser
title_sort en skoles omdømme : kjennetegn og konsekvenser
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2008
url https://hdl.handle.net/10037/1521
long_lat ENVELOPE(18.740,18.740,69.682,69.682)
ENVELOPE(18.846,18.846,69.688,69.688)
geographic Tromsø
Kaldfjord
Selnes skole
geographic_facet Tromsø
Kaldfjord
Selnes skole
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/1521
URN:NBN:no-uit_munin_1303
op_rights openAccess
Copyright 2008 The Author(s)
_version_ 1800739491423453184