KVAM – en suksesshistorie? En casestudie om kvalitet og arbeidsmiljø i samme organ

Temaet for oppgaven er å vurdere bakgrunnen for at det jobbes med kvalitet og arbeidsmiljø i samme struktur. Undersøkelsen er gjort på Universitetssykehuset i Nord-Norge og er foretatt som en casestudie, der avdelinger fra både klinikk og senter er undersøkt. Hensikten med oppgaven er å undersøke hv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bergvoll, Sissel
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15010
_version_ 1829311759867969536
author Bergvoll, Sissel
author_facet Bergvoll, Sissel
author_sort Bergvoll, Sissel
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Temaet for oppgaven er å vurdere bakgrunnen for at det jobbes med kvalitet og arbeidsmiljø i samme struktur. Undersøkelsen er gjort på Universitetssykehuset i Nord-Norge og er foretatt som en casestudie, der avdelinger fra både klinikk og senter er undersøkt. Hensikten med oppgaven er å undersøke hvorfor denne strategien ble bestemt implementert og se om det fungerer som tenkt. Jeg bruker instrumentell og institusjonell teori for å se om KVAM-strukturen ble innført som et verktøy, for å løse et problem, eller om den ble innført som et symbol, for at organisasjonen skulle fremstå som moderne og tidsriktig. Hovedfunnene i denne studien er at det kan se ut som at det er begge deler, både verktøy og symbol. Det kan se ut som om det er en suksesshistorie, selv om det fortsatt er forbedringspotensial. Det sies at arbeidsmiljø og kvalitet er to sider av samme sak og det viser seg at sakene ikke handler om enten kvalitet eller arbeidsmiljø, men ofte begge deler. Både klinikk og senter har flest saker som handler om både kvalitet og arbeidsmiljø. Klinikk har flere møter, flere saker og er mer opptatt av kvalitet. Dette er ikke overraskende siden de har pasientkontakt og et noen annet hovedfokus enn sentrene har. Det aller viktigste for vellykket kvalitetsforbedring er lederfokus.
format Master Thesis
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15010
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/15010
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2018
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15010 2025-04-13T14:23:06+00:00 KVAM – en suksesshistorie? En casestudie om kvalitet og arbeidsmiljø i samme organ Bergvoll, Sissel 2018-11-30 https://hdl.handle.net/10037/15010 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15010 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 STV-3910 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Temaet for oppgaven er å vurdere bakgrunnen for at det jobbes med kvalitet og arbeidsmiljø i samme struktur. Undersøkelsen er gjort på Universitetssykehuset i Nord-Norge og er foretatt som en casestudie, der avdelinger fra både klinikk og senter er undersøkt. Hensikten med oppgaven er å undersøke hvorfor denne strategien ble bestemt implementert og se om det fungerer som tenkt. Jeg bruker instrumentell og institusjonell teori for å se om KVAM-strukturen ble innført som et verktøy, for å løse et problem, eller om den ble innført som et symbol, for at organisasjonen skulle fremstå som moderne og tidsriktig. Hovedfunnene i denne studien er at det kan se ut som at det er begge deler, både verktøy og symbol. Det kan se ut som om det er en suksesshistorie, selv om det fortsatt er forbedringspotensial. Det sies at arbeidsmiljø og kvalitet er to sider av samme sak og det viser seg at sakene ikke handler om enten kvalitet eller arbeidsmiljø, men ofte begge deler. Både klinikk og senter har flest saker som handler om både kvalitet og arbeidsmiljø. Klinikk har flere møter, flere saker og er mer opptatt av kvalitet. Dette er ikke overraskende siden de har pasientkontakt og et noen annet hovedfokus enn sentrene har. Det aller viktigste for vellykket kvalitetsforbedring er lederfokus. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240
STV-3910
Bergvoll, Sissel
KVAM – en suksesshistorie? En casestudie om kvalitet og arbeidsmiljø i samme organ
title KVAM – en suksesshistorie? En casestudie om kvalitet og arbeidsmiljø i samme organ
title_full KVAM – en suksesshistorie? En casestudie om kvalitet og arbeidsmiljø i samme organ
title_fullStr KVAM – en suksesshistorie? En casestudie om kvalitet og arbeidsmiljø i samme organ
title_full_unstemmed KVAM – en suksesshistorie? En casestudie om kvalitet og arbeidsmiljø i samme organ
title_short KVAM – en suksesshistorie? En casestudie om kvalitet og arbeidsmiljø i samme organ
title_sort kvam – en suksesshistorie? en casestudie om kvalitet og arbeidsmiljø i samme organ
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240
STV-3910
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240
STV-3910
url https://hdl.handle.net/10037/15010