Når befalskarrieren tar slutt : avdelingsbefalets tanker og planer om sivil karriere og deres behov for karriereveiledning
Temaet for denne masteroppgaven handler om voksne i karrierer med begrensede løp og deres forhold til veiledning og læring for nye karriereløp. Avdelingsbefalets ansettelsesforhold i Forsvaret begrenses oppad til 35 år. De må derfor foreta nye karrierevalg og skal tilbys veiledning i denne forbindel...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/1480 |
_version_ | 1829311776199540736 |
---|---|
author | Lundberg, Liv- Petra Hansen |
author_facet | Lundberg, Liv- Petra Hansen |
author_sort | Lundberg, Liv- Petra Hansen |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Temaet for denne masteroppgaven handler om voksne i karrierer med begrensede løp og deres forhold til veiledning og læring for nye karriereløp. Avdelingsbefalets ansettelsesforhold i Forsvaret begrenses oppad til 35 år. De må derfor foreta nye karrierevalg og skal tilbys veiledning i denne forbindelsen. Hensikten med undersøkelsen er å få en bedre innsikt i og forståelse for hvordan avdelingsbefal i Forsvaret forholder seg til framtidig sivil karriere og hva slags behov de har for karriereveiledning. I teorigrunnlaget inngår to veiledningsteorier som begge er opptatt av menneskets potensial for vekst og utvikling. I Carl Rogers klientsentrerte teori vektlegges relasjonen i veiledningsforholdet som grunnlag for positive endringer hos den veiledede. Den andre teorien handler om konstruktivistisk veiledning. Den enkelte konstruerer sin virkelighet gjennom dialog og samhandling. Både erfaringen og konteksten har betydning i veiledningen der dialogen og refleksjonen vektlegges. Motivasjon kan knyttes til karriereplaner og veiledning, og Patricia Cross sin COR- modell tjener som en hjelp til å forstå hvordan voksnes valg om deltagelse i utdanning kan skje ut fra en sammenhengende årsakskjede. Kvalitativ forskningsmetode er brukt. Gjennom halvstrukturerte intervju har 8 avdelingsbefal (hvorav ett kvinnelig befal) i en leir i Nord- Norge gitt oss et innblikk i deres tanker og planer om veiledning og framtidig karriere. Vi får bilder av deres opplevelser av seg selv, deres holdninger og motivasjon for utdanning og de hindre de føler i sin situasjon. Vi får erfare deres planer om fremtiden og deres syn på veiledning. Undersøkelsen viser at informantenes holdning til utdanning er påvirket av flere forhold som innbyrdes innvirker på hverandre. De synes ikke å ha veldig høye ambisjoner til sivil karriere, men legger vekt på økonomisk trygghet og trivsel i jobben. Planer for fremtiden synes ikke å være vektlagt særlig mye. Dette kan ses i sammenheng med at de ikke vet hva de vil og ikke har noen mål for sivil karriere. ... |
format | Master Thesis |
genre | Nord-Norge |
genre_facet | Nord-Norge |
geographic | Synes Løp |
geographic_facet | Synes Løp |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1480 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) ENVELOPE(14.491,14.491,67.328,67.328) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/1480 |
op_rights | openAccess Copyright 2008 The Author(s) |
publishDate | 2008 |
publisher | Universitetet i Tromsø |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1480 2025-04-13T14:23:07+00:00 Når befalskarrieren tar slutt : avdelingsbefalets tanker og planer om sivil karriere og deres behov for karriereveiledning Lundberg, Liv- Petra Hansen 2008-05-15 295521 bytes 2075 bytes application/pdf text/plain https://hdl.handle.net/10037/1480 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/1480 openAccess Copyright 2008 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 voksenpedagogikk veiledning karriereveiledning Forsvaret PED-6308 Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Temaet for denne masteroppgaven handler om voksne i karrierer med begrensede løp og deres forhold til veiledning og læring for nye karriereløp. Avdelingsbefalets ansettelsesforhold i Forsvaret begrenses oppad til 35 år. De må derfor foreta nye karrierevalg og skal tilbys veiledning i denne forbindelsen. Hensikten med undersøkelsen er å få en bedre innsikt i og forståelse for hvordan avdelingsbefal i Forsvaret forholder seg til framtidig sivil karriere og hva slags behov de har for karriereveiledning. I teorigrunnlaget inngår to veiledningsteorier som begge er opptatt av menneskets potensial for vekst og utvikling. I Carl Rogers klientsentrerte teori vektlegges relasjonen i veiledningsforholdet som grunnlag for positive endringer hos den veiledede. Den andre teorien handler om konstruktivistisk veiledning. Den enkelte konstruerer sin virkelighet gjennom dialog og samhandling. Både erfaringen og konteksten har betydning i veiledningen der dialogen og refleksjonen vektlegges. Motivasjon kan knyttes til karriereplaner og veiledning, og Patricia Cross sin COR- modell tjener som en hjelp til å forstå hvordan voksnes valg om deltagelse i utdanning kan skje ut fra en sammenhengende årsakskjede. Kvalitativ forskningsmetode er brukt. Gjennom halvstrukturerte intervju har 8 avdelingsbefal (hvorav ett kvinnelig befal) i en leir i Nord- Norge gitt oss et innblikk i deres tanker og planer om veiledning og framtidig karriere. Vi får bilder av deres opplevelser av seg selv, deres holdninger og motivasjon for utdanning og de hindre de føler i sin situasjon. Vi får erfare deres planer om fremtiden og deres syn på veiledning. Undersøkelsen viser at informantenes holdning til utdanning er påvirket av flere forhold som innbyrdes innvirker på hverandre. De synes ikke å ha veldig høye ambisjoner til sivil karriere, men legger vekt på økonomisk trygghet og trivsel i jobben. Planer for fremtiden synes ikke å være vektlagt særlig mye. Dette kan ses i sammenheng med at de ikke vet hva de vil og ikke har noen mål for sivil karriere. ... Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Løp ENVELOPE(14.491,14.491,67.328,67.328) |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 voksenpedagogikk veiledning karriereveiledning Forsvaret PED-6308 Lundberg, Liv- Petra Hansen Når befalskarrieren tar slutt : avdelingsbefalets tanker og planer om sivil karriere og deres behov for karriereveiledning |
title | Når befalskarrieren tar slutt : avdelingsbefalets tanker og planer om sivil karriere og deres behov for karriereveiledning |
title_full | Når befalskarrieren tar slutt : avdelingsbefalets tanker og planer om sivil karriere og deres behov for karriereveiledning |
title_fullStr | Når befalskarrieren tar slutt : avdelingsbefalets tanker og planer om sivil karriere og deres behov for karriereveiledning |
title_full_unstemmed | Når befalskarrieren tar slutt : avdelingsbefalets tanker og planer om sivil karriere og deres behov for karriereveiledning |
title_short | Når befalskarrieren tar slutt : avdelingsbefalets tanker og planer om sivil karriere og deres behov for karriereveiledning |
title_sort | når befalskarrieren tar slutt : avdelingsbefalets tanker og planer om sivil karriere og deres behov for karriereveiledning |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 voksenpedagogikk veiledning karriereveiledning Forsvaret PED-6308 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 voksenpedagogikk veiledning karriereveiledning Forsvaret PED-6308 |
url | https://hdl.handle.net/10037/1480 |