Skolens dilemma i møte med samiske barn og deres foreldre

Tema for masteroppgaven er skolefravær i samiske samfunn og bakgrunnen for at det i noen distrikter er større skolefravær for barn og unge i grunnskolen. Problemstillingen har som målsetning å søke svar på om den samiske kulturbakgrunnen har betydning for barns møte med skolen med hensyn til skolefr...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hansen, Tone
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2008
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/1479
_version_ 1829298029268566016
author Hansen, Tone
author_facet Hansen, Tone
author_sort Hansen, Tone
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Tema for masteroppgaven er skolefravær i samiske samfunn og bakgrunnen for at det i noen distrikter er større skolefravær for barn og unge i grunnskolen. Problemstillingen har som målsetning å søke svar på om den samiske kulturbakgrunnen har betydning for barns møte med skolen med hensyn til skolefravær. Undersøkelsen etterspør bare fravær, men jeg gjør også rede for ulikt fravær som skulk og vegring. I en flerkulturell skole er det spesielt viktig med et godt skole- hjem samarbeid for på denne måten å legge til rette for at skole og hjem har ei felles målsetning. Najonale føringer har fokus på at foreldre skal ta del i det som skjer på skolen, og at skolen skal tilpasse seg lokalt. Å kjenne en samisk kultur betyr ikke at man kjenner alle samiske kulturer. Det eksisterer ulike samiske grupperinger, der den samiske kulturen kommer til utrykk på ulikt vis. Samiske foreldre har sine egne erfaringer fra skolen som for mange ikke bare var utelukkende positiv, og dette er også med på deres holdning til skolen for deres barn i dag. Resultatene fra undrsøkelsen viser at en av de to skolene har elever som har stort fravær, og dette har også sammenfall med eksisterende teori på feltet. En gjennomgang av eksisterende teori og resultatene viser at skole i samiske distrikter er komplekst, og at både skolen og foreldrene står overfor flere dilemma som det ikke alltid er så lett å finne løsninger på.
format Master Thesis
genre samisk
genre_facet samisk
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1479
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/1479
op_rights openAccess
Copyright 2008 The Author(s)
publishDate 2008
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1479 2025-04-13T14:26:35+00:00 Skolens dilemma i møte med samiske barn og deres foreldre Hansen, Tone 2008-05-15 345482 bytes 2061 bytes application/pdf text/plain https://hdl.handle.net/10037/1479 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/1479 openAccess Copyright 2008 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 Skolefravær PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Tema for masteroppgaven er skolefravær i samiske samfunn og bakgrunnen for at det i noen distrikter er større skolefravær for barn og unge i grunnskolen. Problemstillingen har som målsetning å søke svar på om den samiske kulturbakgrunnen har betydning for barns møte med skolen med hensyn til skolefravær. Undersøkelsen etterspør bare fravær, men jeg gjør også rede for ulikt fravær som skulk og vegring. I en flerkulturell skole er det spesielt viktig med et godt skole- hjem samarbeid for på denne måten å legge til rette for at skole og hjem har ei felles målsetning. Najonale føringer har fokus på at foreldre skal ta del i det som skjer på skolen, og at skolen skal tilpasse seg lokalt. Å kjenne en samisk kultur betyr ikke at man kjenner alle samiske kulturer. Det eksisterer ulike samiske grupperinger, der den samiske kulturen kommer til utrykk på ulikt vis. Samiske foreldre har sine egne erfaringer fra skolen som for mange ikke bare var utelukkende positiv, og dette er også med på deres holdning til skolen for deres barn i dag. Resultatene fra undrsøkelsen viser at en av de to skolene har elever som har stort fravær, og dette har også sammenfall med eksisterende teori på feltet. En gjennomgang av eksisterende teori og resultatene viser at skole i samiske distrikter er komplekst, og at både skolen og foreldrene står overfor flere dilemma som det ikke alltid er så lett å finne løsninger på. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
Skolefravær
PED-3901
Hansen, Tone
Skolens dilemma i møte med samiske barn og deres foreldre
title Skolens dilemma i møte med samiske barn og deres foreldre
title_full Skolens dilemma i møte med samiske barn og deres foreldre
title_fullStr Skolens dilemma i møte med samiske barn og deres foreldre
title_full_unstemmed Skolens dilemma i møte med samiske barn og deres foreldre
title_short Skolens dilemma i møte med samiske barn og deres foreldre
title_sort skolens dilemma i møte med samiske barn og deres foreldre
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
Skolefravær
PED-3901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
Skolefravær
PED-3901
url https://hdl.handle.net/10037/1479