LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls
Innen diskursen kunst i det offentlige rom har den utøvende praksisen innen utsmykningsfeltet på stedet Svolvær vært knyttet til etablerte moderne institusjoner som Utsmykkingsfondet og Nordnorsk kunstnersenter. Kunstfestivalens praksis og kunstobjekter i perioden 1992 – 2004 sees som et bidrag til...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/1448 |
_version_ | 1829299998406213632 |
---|---|
author | Thorbjørnsrud, Eva Irene |
author_facet | Thorbjørnsrud, Eva Irene |
author_sort | Thorbjørnsrud, Eva Irene |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Innen diskursen kunst i det offentlige rom har den utøvende praksisen innen utsmykningsfeltet på stedet Svolvær vært knyttet til etablerte moderne institusjoner som Utsmykkingsfondet og Nordnorsk kunstnersenter. Kunstfestivalens praksis og kunstobjekter i perioden 1992 – 2004 sees som et bidrag til denne forandring. (Disse verkene er avbildet på side 4 i oppgaven) De taes her til inntekt for den postmoderne vending slik det fremkommer i Rosalind Krauss teoriske konstruksjon om skulpturen i det utvidete feltet. I et historisk perspektiv videreutvikler de Peter Bürger teorier om avantgarden og det avantgardiske verket. Hal Foster og Hubert van den Berg videreutvikler Bürgers teorier. Imidlertid fremkommer det i gjennomgang av det empiriske materialet at det parallelt med dette og skjer en rizomatisk vending i Gilles Deleuzes terminologi – en fornyelse av festivalens praksis – som kan i gjenspeiles i forhold til andre deloffentligheter og andre felt. Denne utvidende og inkluderende vending påvises i enkelte kunstneres temporære festivalprosjekter og vises i valg av strategier og tematikk under festivalens sene periode fra 1999. Imidlertid kan begge disse perspektivene og ledetrådene konkret påvises i verk som er oppført i det offentlige rom i perioden 1996 - 2004. |
format | Master Thesis |
genre | Svolvær |
genre_facet | Svolvær |
geographic | Sene Verket Svolvær Kvi Avantgarden |
geographic_facet | Sene Verket Svolvær Kvi Avantgarden |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1448 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(147.740,147.740,59.717,59.717) ENVELOPE(17.167,17.167,69.417,69.417) ENVELOPE(14.568,14.568,68.234,68.234) ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399) ENVELOPE(-36.667,-36.667,66.833,66.833) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/1448 |
op_rights | openAccess Copyright 2008 The Author(s) |
publishDate | 2008 |
publisher | Universitetet i Tromsø |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1448 2025-04-13T14:27:22+00:00 LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls Thorbjørnsrud, Eva Irene 2008-05-15 1277826 bytes 2076 bytes application/pdf text/plain https://hdl.handle.net/10037/1448 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/1448 openAccess Copyright 2008 The Author(s) VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 KVI-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Innen diskursen kunst i det offentlige rom har den utøvende praksisen innen utsmykningsfeltet på stedet Svolvær vært knyttet til etablerte moderne institusjoner som Utsmykkingsfondet og Nordnorsk kunstnersenter. Kunstfestivalens praksis og kunstobjekter i perioden 1992 – 2004 sees som et bidrag til denne forandring. (Disse verkene er avbildet på side 4 i oppgaven) De taes her til inntekt for den postmoderne vending slik det fremkommer i Rosalind Krauss teoriske konstruksjon om skulpturen i det utvidete feltet. I et historisk perspektiv videreutvikler de Peter Bürger teorier om avantgarden og det avantgardiske verket. Hal Foster og Hubert van den Berg videreutvikler Bürgers teorier. Imidlertid fremkommer det i gjennomgang av det empiriske materialet at det parallelt med dette og skjer en rizomatisk vending i Gilles Deleuzes terminologi – en fornyelse av festivalens praksis – som kan i gjenspeiles i forhold til andre deloffentligheter og andre felt. Denne utvidende og inkluderende vending påvises i enkelte kunstneres temporære festivalprosjekter og vises i valg av strategier og tematikk under festivalens sene periode fra 1999. Imidlertid kan begge disse perspektivene og ledetrådene konkret påvises i verk som er oppført i det offentlige rom i perioden 1996 - 2004. Master Thesis Svolvær University of Tromsø: Munin Open Research Archive Sene ENVELOPE(147.740,147.740,59.717,59.717) Verket ENVELOPE(17.167,17.167,69.417,69.417) Svolvær ENVELOPE(14.568,14.568,68.234,68.234) Kvi ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399) Avantgarden ENVELOPE(-36.667,-36.667,66.833,66.833) |
spellingShingle | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 KVI-3900 Thorbjørnsrud, Eva Irene LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls |
title | LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls |
title_full | LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls |
title_fullStr | LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls |
title_full_unstemmed | LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls |
title_short | LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls |
title_sort | liaf : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls |
topic | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 KVI-3900 |
topic_facet | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 KVI-3900 |
url | https://hdl.handle.net/10037/1448 |