LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls

Innen diskursen kunst i det offentlige rom har den utøvende praksisen innen utsmykningsfeltet på stedet Svolvær vært knyttet til etablerte moderne institusjoner som Utsmykkingsfondet og Nordnorsk kunstnersenter. Kunstfestivalens praksis og kunstobjekter i perioden 1992 – 2004 sees som et bidrag til...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Thorbjørnsrud, Eva Irene
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2008
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/1448
_version_ 1829299998406213632
author Thorbjørnsrud, Eva Irene
author_facet Thorbjørnsrud, Eva Irene
author_sort Thorbjørnsrud, Eva Irene
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Innen diskursen kunst i det offentlige rom har den utøvende praksisen innen utsmykningsfeltet på stedet Svolvær vært knyttet til etablerte moderne institusjoner som Utsmykkingsfondet og Nordnorsk kunstnersenter. Kunstfestivalens praksis og kunstobjekter i perioden 1992 – 2004 sees som et bidrag til denne forandring. (Disse verkene er avbildet på side 4 i oppgaven) De taes her til inntekt for den postmoderne vending slik det fremkommer i Rosalind Krauss teoriske konstruksjon om skulpturen i det utvidete feltet. I et historisk perspektiv videreutvikler de Peter Bürger teorier om avantgarden og det avantgardiske verket. Hal Foster og Hubert van den Berg videreutvikler Bürgers teorier. Imidlertid fremkommer det i gjennomgang av det empiriske materialet at det parallelt med dette og skjer en rizomatisk vending i Gilles Deleuzes terminologi – en fornyelse av festivalens praksis – som kan i gjenspeiles i forhold til andre deloffentligheter og andre felt. Denne utvidende og inkluderende vending påvises i enkelte kunstneres temporære festivalprosjekter og vises i valg av strategier og tematikk under festivalens sene periode fra 1999. Imidlertid kan begge disse perspektivene og ledetrådene konkret påvises i verk som er oppført i det offentlige rom i perioden 1996 - 2004.
format Master Thesis
genre Svolvær
genre_facet Svolvær
geographic Sene
Verket
Svolvær
Kvi
Avantgarden
geographic_facet Sene
Verket
Svolvær
Kvi
Avantgarden
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1448
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(147.740,147.740,59.717,59.717)
ENVELOPE(17.167,17.167,69.417,69.417)
ENVELOPE(14.568,14.568,68.234,68.234)
ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399)
ENVELOPE(-36.667,-36.667,66.833,66.833)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/1448
op_rights openAccess
Copyright 2008 The Author(s)
publishDate 2008
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1448 2025-04-13T14:27:22+00:00 LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls Thorbjørnsrud, Eva Irene 2008-05-15 1277826 bytes 2076 bytes application/pdf text/plain https://hdl.handle.net/10037/1448 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/1448 openAccess Copyright 2008 The Author(s) VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 KVI-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Innen diskursen kunst i det offentlige rom har den utøvende praksisen innen utsmykningsfeltet på stedet Svolvær vært knyttet til etablerte moderne institusjoner som Utsmykkingsfondet og Nordnorsk kunstnersenter. Kunstfestivalens praksis og kunstobjekter i perioden 1992 – 2004 sees som et bidrag til denne forandring. (Disse verkene er avbildet på side 4 i oppgaven) De taes her til inntekt for den postmoderne vending slik det fremkommer i Rosalind Krauss teoriske konstruksjon om skulpturen i det utvidete feltet. I et historisk perspektiv videreutvikler de Peter Bürger teorier om avantgarden og det avantgardiske verket. Hal Foster og Hubert van den Berg videreutvikler Bürgers teorier. Imidlertid fremkommer det i gjennomgang av det empiriske materialet at det parallelt med dette og skjer en rizomatisk vending i Gilles Deleuzes terminologi – en fornyelse av festivalens praksis – som kan i gjenspeiles i forhold til andre deloffentligheter og andre felt. Denne utvidende og inkluderende vending påvises i enkelte kunstneres temporære festivalprosjekter og vises i valg av strategier og tematikk under festivalens sene periode fra 1999. Imidlertid kan begge disse perspektivene og ledetrådene konkret påvises i verk som er oppført i det offentlige rom i perioden 1996 - 2004. Master Thesis Svolvær University of Tromsø: Munin Open Research Archive Sene ENVELOPE(147.740,147.740,59.717,59.717) Verket ENVELOPE(17.167,17.167,69.417,69.417) Svolvær ENVELOPE(14.568,14.568,68.234,68.234) Kvi ENVELOPE(14.381,14.381,67.399,67.399) Avantgarden ENVELOPE(-36.667,-36.667,66.833,66.833)
spellingShingle VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120
KVI-3900
Thorbjørnsrud, Eva Irene
LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls
title LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls
title_full LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls
title_fullStr LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls
title_full_unstemmed LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls
title_short LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls
title_sort liaf : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls
topic VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120
KVI-3900
topic_facet VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120
KVI-3900
url https://hdl.handle.net/10037/1448