Bishop Sámegillii: Utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi
Accepted manuscript version. Published version available at http://ncm.gu.se/nomad . I artikkelen belyser vi kulturelle og språklige utfordringer som kan oppstå når teoretiske begreper fra matematikkdidaktisk forskning oversettes til et språk og en kultur som er fjernt fra språket og kulturen der be...
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Institutionen för ämnesdidaktik
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/14467 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14467 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14467 2023-05-15T17:01:46+02:00 Bishop Sámegillii: Utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi Bishop Sámegillii: Challenges with translating mathematics education terminology Fyhn, Anne Birgitte Eira, Ellen J. Sara Hætta, Ole Einar Isaksen Juuso, Inga Anne Marit Nordkild, Siv Ingrid Skum, Ellen Margrethe 2018-11 https://hdl.handle.net/10037/14467 nob nob Institutionen för ämnesdidaktik Nordisk matematikkdidaktikk info:eu-repo/grantAgreement/RCN/FINNUT/246761/Norway/Local Culture for Understanding Mathematics and Science/LOCUMS/ Fyhn, A.B., Eira, E.J.S., Hætta, O.E., Juuso, I.A.M., Nordkild, S.I. & Skum, E.M. (2018). Bishop Sámegillii: Utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi. Nordisk matematikkdidaktikk , 23(3-4), 163-184. FRIDAID 1587700 1104-2176 https://hdl.handle.net/10037/14467 openAccess VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2018 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:16Z Accepted manuscript version. Published version available at http://ncm.gu.se/nomad . I artikkelen belyser vi kulturelle og språklige utfordringer som kan oppstå når teoretiske begreper fra matematikkdidaktisk forskning oversettes til et språk og en kultur som er fjernt fra språket og kulturen der begrepene ble utviklet. I samarbeid med forskere oversatte lærere ved Guovdageainnu nuoraidskuvla/Kautokeino ungdomsskole et matematikkdidaktisk rammeverk fra engelsk til nordsamisk. Vi fokuserer på oversetting av aktiviteten locating som inngår i rammeverket. Locating omfatter grunnlaget for elevers utvikling av romlig forståelse. Vi bidrar også til diskusjonen om hvorvidt hovedområdene i matematikklæreplanen skal utformes som verb eller substantiver. In this article we enlighten cultural and linguistic challenges that may occur when concepts from mathematics education are translated into a language and a culture that is far from the language and the culture where the concepts were developed. In cooperation with researchers, teachers at Guovdageainnu nuoraidskuvla/Kautokeino lower secondary school translated a mathematics education framework into North Sámi. We focus on translations of the activity locating, which is part of this framework. Locating constitutes the basis for students’ development of spatial understanding. We also contribute to the discussion about whether the national mathematics curriculum’s content areas should be verbs or nouns. Article in Journal/Newspaper Kautokeino North Sámi Sámi University of Tromsø: Munin Open Research Archive Kautokeino ENVELOPE(23.048,23.048,69.003,69.003) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
spellingShingle |
VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Fyhn, Anne Birgitte Eira, Ellen J. Sara Hætta, Ole Einar Isaksen Juuso, Inga Anne Marit Nordkild, Siv Ingrid Skum, Ellen Margrethe Bishop Sámegillii: Utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi |
topic_facet |
VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
description |
Accepted manuscript version. Published version available at http://ncm.gu.se/nomad . I artikkelen belyser vi kulturelle og språklige utfordringer som kan oppstå når teoretiske begreper fra matematikkdidaktisk forskning oversettes til et språk og en kultur som er fjernt fra språket og kulturen der begrepene ble utviklet. I samarbeid med forskere oversatte lærere ved Guovdageainnu nuoraidskuvla/Kautokeino ungdomsskole et matematikkdidaktisk rammeverk fra engelsk til nordsamisk. Vi fokuserer på oversetting av aktiviteten locating som inngår i rammeverket. Locating omfatter grunnlaget for elevers utvikling av romlig forståelse. Vi bidrar også til diskusjonen om hvorvidt hovedområdene i matematikklæreplanen skal utformes som verb eller substantiver. In this article we enlighten cultural and linguistic challenges that may occur when concepts from mathematics education are translated into a language and a culture that is far from the language and the culture where the concepts were developed. In cooperation with researchers, teachers at Guovdageainnu nuoraidskuvla/Kautokeino lower secondary school translated a mathematics education framework into North Sámi. We focus on translations of the activity locating, which is part of this framework. Locating constitutes the basis for students’ development of spatial understanding. We also contribute to the discussion about whether the national mathematics curriculum’s content areas should be verbs or nouns. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Fyhn, Anne Birgitte Eira, Ellen J. Sara Hætta, Ole Einar Isaksen Juuso, Inga Anne Marit Nordkild, Siv Ingrid Skum, Ellen Margrethe |
author_facet |
Fyhn, Anne Birgitte Eira, Ellen J. Sara Hætta, Ole Einar Isaksen Juuso, Inga Anne Marit Nordkild, Siv Ingrid Skum, Ellen Margrethe |
author_sort |
Fyhn, Anne Birgitte |
title |
Bishop Sámegillii: Utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi |
title_short |
Bishop Sámegillii: Utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi |
title_full |
Bishop Sámegillii: Utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi |
title_fullStr |
Bishop Sámegillii: Utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi |
title_full_unstemmed |
Bishop Sámegillii: Utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi |
title_sort |
bishop sámegillii: utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi |
publisher |
Institutionen för ämnesdidaktik |
publishDate |
2018 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/14467 |
long_lat |
ENVELOPE(23.048,23.048,69.003,69.003) |
geographic |
Kautokeino |
geographic_facet |
Kautokeino |
genre |
Kautokeino North Sámi Sámi |
genre_facet |
Kautokeino North Sámi Sámi |
op_relation |
Nordisk matematikkdidaktikk info:eu-repo/grantAgreement/RCN/FINNUT/246761/Norway/Local Culture for Understanding Mathematics and Science/LOCUMS/ Fyhn, A.B., Eira, E.J.S., Hætta, O.E., Juuso, I.A.M., Nordkild, S.I. & Skum, E.M. (2018). Bishop Sámegillii: Utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi. Nordisk matematikkdidaktikk , 23(3-4), 163-184. FRIDAID 1587700 1104-2176 https://hdl.handle.net/10037/14467 |
op_rights |
openAccess |
_version_ |
1766054908348334080 |