Bishop Sámegillii: Utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi

Accepted manuscript version. Published version available at http://ncm.gu.se/nomad . I artikkelen belyser vi kulturelle og språklige utfordringer som kan oppstå når teoretiske begreper fra matematikkdidaktisk forskning oversettes til et språk og en kultur som er fjernt fra språket og kulturen der be...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Fyhn, Anne Birgitte, Eira, Ellen J. Sara, Hætta, Ole Einar Isaksen, Juuso, Inga Anne Marit, Nordkild, Siv Ingrid, Skum, Ellen Margrethe
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Institutionen för ämnesdidaktik 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/14467
Description
Summary:Accepted manuscript version. Published version available at http://ncm.gu.se/nomad . I artikkelen belyser vi kulturelle og språklige utfordringer som kan oppstå når teoretiske begreper fra matematikkdidaktisk forskning oversettes til et språk og en kultur som er fjernt fra språket og kulturen der begrepene ble utviklet. I samarbeid med forskere oversatte lærere ved Guovdageainnu nuoraidskuvla/Kautokeino ungdomsskole et matematikkdidaktisk rammeverk fra engelsk til nordsamisk. Vi fokuserer på oversetting av aktiviteten locating som inngår i rammeverket. Locating omfatter grunnlaget for elevers utvikling av romlig forståelse. Vi bidrar også til diskusjonen om hvorvidt hovedområdene i matematikklæreplanen skal utformes som verb eller substantiver. In this article we enlighten cultural and linguistic challenges that may occur when concepts from mathematics education are translated into a language and a culture that is far from the language and the culture where the concepts were developed. In cooperation with researchers, teachers at Guovdageainnu nuoraidskuvla/Kautokeino lower secondary school translated a mathematics education framework into North Sámi. We focus on translations of the activity locating, which is part of this framework. Locating constitutes the basis for students’ development of spatial understanding. We also contribute to the discussion about whether the national mathematics curriculum’s content areas should be verbs or nouns.