Den mest betydningsfulle endringen. En kvalitativ undersøkelse av elevers opplevelse av endring etter deltakelse i en skolebasert, psykososial intervensjon, under forhold preget av gjentatt og vedvarende stressbelastning, som følge av politisk konflikt på Vestbredden

Barn som lever under forhold preget av politisk konflikt og vold har økt risiko for å utvikle posttraumatisk stresslidelse, depresjon, angstlidelser, og reduserte læreforutsetninger. Som et tiltak for å avhjelpe situasjonen for skoleelever i krisepregede samfunn har Norwegian Refugee Council i samar...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Strømmesen, Ann-Jorun
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/14309
_version_ 1829300335826436096
author Strømmesen, Ann-Jorun
author_facet Strømmesen, Ann-Jorun
author_sort Strømmesen, Ann-Jorun
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Barn som lever under forhold preget av politisk konflikt og vold har økt risiko for å utvikle posttraumatisk stresslidelse, depresjon, angstlidelser, og reduserte læreforutsetninger. Som et tiltak for å avhjelpe situasjonen for skoleelever i krisepregede samfunn har Norwegian Refugee Council i samarbeid med Universitetet i Tromsø og Norsk Kompetansesenter for Vold og Traumatisk Stress siden 2007 utviklet Better Learning Program (BLP). Delprogrammet BLP-1 er basert på følgende fem empirisk støttede prinsipper med tanke på å forebygge mentale helseproblemer: (1) å fremme en opplevelse av trygghet, (2) å fremme ro, (3) å fremme en opplevelse av personlig- og kollektiv mestringstro, (4) å fremme sosial tilhørighet, og (5) å fremme håp. Under et feltarbeid på Vestbredden i perioden 16. - 27.april 2018 ble det for 84 elever, fordelt på tre klasser fra tre ulike skoler, gjennomført en undersøkelse av elevenes opplevelse av endring etter deltakelse i BLP-1. Elevene beskrev deres situasjon før deltakelse i programmet som preget av flere ulike helseplager. Så godt som alle elevene rapporterte om positive endringer etter deltakelse i BLP-1. For de fleste var endringene knyttet til regulering av emosjoner og sosial støtte, herunder særlig til opplevelse kontroll, ro, fellesskap og vennskap.
format Master Thesis
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
geographic Lever
Tromsø
Vold
geographic_facet Lever
Tromsø
Vold
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14309
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506)
ENVELOPE(12.218,12.218,65.381,65.381)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/14309
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2018
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14309 2025-04-13T14:27:38+00:00 Den mest betydningsfulle endringen. En kvalitativ undersøkelse av elevers opplevelse av endring etter deltakelse i en skolebasert, psykososial intervensjon, under forhold preget av gjentatt og vedvarende stressbelastning, som følge av politisk konflikt på Vestbredden Strømmesen, Ann-Jorun 2018-11-06 https://hdl.handle.net/10037/14309 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/14309 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 skolebasert intervensjon Better Learning Program utviklingstraumer psykososial støtte PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Barn som lever under forhold preget av politisk konflikt og vold har økt risiko for å utvikle posttraumatisk stresslidelse, depresjon, angstlidelser, og reduserte læreforutsetninger. Som et tiltak for å avhjelpe situasjonen for skoleelever i krisepregede samfunn har Norwegian Refugee Council i samarbeid med Universitetet i Tromsø og Norsk Kompetansesenter for Vold og Traumatisk Stress siden 2007 utviklet Better Learning Program (BLP). Delprogrammet BLP-1 er basert på følgende fem empirisk støttede prinsipper med tanke på å forebygge mentale helseproblemer: (1) å fremme en opplevelse av trygghet, (2) å fremme ro, (3) å fremme en opplevelse av personlig- og kollektiv mestringstro, (4) å fremme sosial tilhørighet, og (5) å fremme håp. Under et feltarbeid på Vestbredden i perioden 16. - 27.april 2018 ble det for 84 elever, fordelt på tre klasser fra tre ulike skoler, gjennomført en undersøkelse av elevenes opplevelse av endring etter deltakelse i BLP-1. Elevene beskrev deres situasjon før deltakelse i programmet som preget av flere ulike helseplager. Så godt som alle elevene rapporterte om positive endringer etter deltakelse i BLP-1. For de fleste var endringene knyttet til regulering av emosjoner og sosial støtte, herunder særlig til opplevelse kontroll, ro, fellesskap og vennskap. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Lever ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506) Tromsø Vold ENVELOPE(12.218,12.218,65.381,65.381)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
skolebasert intervensjon
Better Learning Program
utviklingstraumer
psykososial støtte
PED-3901
Strømmesen, Ann-Jorun
Den mest betydningsfulle endringen. En kvalitativ undersøkelse av elevers opplevelse av endring etter deltakelse i en skolebasert, psykososial intervensjon, under forhold preget av gjentatt og vedvarende stressbelastning, som følge av politisk konflikt på Vestbredden
title Den mest betydningsfulle endringen. En kvalitativ undersøkelse av elevers opplevelse av endring etter deltakelse i en skolebasert, psykososial intervensjon, under forhold preget av gjentatt og vedvarende stressbelastning, som følge av politisk konflikt på Vestbredden
title_full Den mest betydningsfulle endringen. En kvalitativ undersøkelse av elevers opplevelse av endring etter deltakelse i en skolebasert, psykososial intervensjon, under forhold preget av gjentatt og vedvarende stressbelastning, som følge av politisk konflikt på Vestbredden
title_fullStr Den mest betydningsfulle endringen. En kvalitativ undersøkelse av elevers opplevelse av endring etter deltakelse i en skolebasert, psykososial intervensjon, under forhold preget av gjentatt og vedvarende stressbelastning, som følge av politisk konflikt på Vestbredden
title_full_unstemmed Den mest betydningsfulle endringen. En kvalitativ undersøkelse av elevers opplevelse av endring etter deltakelse i en skolebasert, psykososial intervensjon, under forhold preget av gjentatt og vedvarende stressbelastning, som følge av politisk konflikt på Vestbredden
title_short Den mest betydningsfulle endringen. En kvalitativ undersøkelse av elevers opplevelse av endring etter deltakelse i en skolebasert, psykososial intervensjon, under forhold preget av gjentatt og vedvarende stressbelastning, som følge av politisk konflikt på Vestbredden
title_sort den mest betydningsfulle endringen. en kvalitativ undersøkelse av elevers opplevelse av endring etter deltakelse i en skolebasert, psykososial intervensjon, under forhold preget av gjentatt og vedvarende stressbelastning, som følge av politisk konflikt på vestbredden
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
skolebasert intervensjon
Better Learning Program
utviklingstraumer
psykososial støtte
PED-3901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
skolebasert intervensjon
Better Learning Program
utviklingstraumer
psykososial støtte
PED-3901
url https://hdl.handle.net/10037/14309