Summary: | Barn som lever under forhold preget av politisk konflikt og vold har økt risiko for å utvikle posttraumatisk stresslidelse, depresjon, angstlidelser, og reduserte læreforutsetninger. Som et tiltak for å avhjelpe situasjonen for skoleelever i krisepregede samfunn har Norwegian Refugee Council i samarbeid med Universitetet i Tromsø og Norsk Kompetansesenter for Vold og Traumatisk Stress siden 2007 utviklet Better Learning Program (BLP). Delprogrammet BLP-1 er basert på følgende fem empirisk støttede prinsipper med tanke på å forebygge mentale helseproblemer: (1) å fremme en opplevelse av trygghet, (2) å fremme ro, (3) å fremme en opplevelse av personlig- og kollektiv mestringstro, (4) å fremme sosial tilhørighet, og (5) å fremme håp. Under et feltarbeid på Vestbredden i perioden 16. - 27.april 2018 ble det for 84 elever, fordelt på tre klasser fra tre ulike skoler, gjennomført en undersøkelse av elevenes opplevelse av endring etter deltakelse i BLP-1. Elevene beskrev deres situasjon før deltakelse i programmet som preget av flere ulike helseplager. Så godt som alle elevene rapporterte om positive endringer etter deltakelse i BLP-1. For de fleste var endringene knyttet til regulering av emosjoner og sosial støtte, herunder særlig til opplevelse kontroll, ro, fellesskap og vennskap.
|