Important Factors When Communicating with Sami Patients About Health, Illness and Care Issues

Accepted manuscript version. Published version available at https://doi.org/10.18261/issn1892-2686-2018-04-04 . Norwegian abstract : Kommunikasjon er viktig i utøvelsen av god omsorg. Formålet med denne studien er å utforske hvordan samer beskriver kommunikasjon i møte med helsepersonell når de snak...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mehus, Grete, Bongo, Berit Andersdatter, Moffitt, Pertice
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Published: Universitetsforlaget (Scandinavian University Press) 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/14292
https://doi.org/10.18261/issn1892-2686-2018-04-05
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14292
record_format openpolar
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language English
topic VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800
Helsevesen
kommunikasjon
kultur
omsorg
tospråklig
velvære
samisk
Bilingual
Communication
culture
healthcare
nursing care
well-being
Sami
spellingShingle VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800
Helsevesen
kommunikasjon
kultur
omsorg
tospråklig
velvære
samisk
Bilingual
Communication
culture
healthcare
nursing care
well-being
Sami
Mehus, Grete
Bongo, Berit Andersdatter
Moffitt, Pertice
Important Factors When Communicating with Sami Patients About Health, Illness and Care Issues
topic_facet VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800
Helsevesen
kommunikasjon
kultur
omsorg
tospråklig
velvære
samisk
Bilingual
Communication
culture
healthcare
nursing care
well-being
Sami
description Accepted manuscript version. Published version available at https://doi.org/10.18261/issn1892-2686-2018-04-04 . Norwegian abstract : Kommunikasjon er viktig i utøvelsen av god omsorg. Formålet med denne studien er å utforske hvordan samer beskriver kommunikasjon i møte med helsepersonell når de snakker om helse, sykdom og omsorg og i tillegg hvilke faktorer de utpeker som viktige i denne konteksten. Elleve semi-strukturerte intervju ble gjennomført på samisk og transkribert til norsk. Det var både menn (n=2) og kvinner (n=9), yngre og eldre som alle hadde vært enten pasienter eller pårørende, eller begge deler, i møte med helsepersonell. Våre funn viser at samer kommuniserer på en sirkulær, unik måte der de «snakker rundt grøten» om helse spørsmål og at det er viktig med god tid i samtalen. Helsepersonell må være klar over at dette når de spør om direkte, private og sensitive spørsmål. Deltagerne i studien sier at å bruke samisk språk i møte med helsepersonell uttrykker en bekreftelse av deres samiske identitet, og at det er påkrevd med tolk når man skal diskutere helsespørsmål med helsepersonell. Spørsmålet om hvem som egentlig tenger tolk ble snudd om, til å gjelde helsepersonellet. Det er ikke de samiske pasientene som trenger tolk, det er helsepersonellet som gjennom lovverket er pålagt å gi likeverdige helsetjenester og informasjon på en måte som pasientene oppfatter og forstår konsekvensene av. Tolketjenesten er på plass for å hjelpe helsepersonell til å utføre sine lovpålagte oppgaver for samiske pasienter. Bruk av samisk språk i utøvelsen av pleie- og omsorg bidrar til å gi sikkerhet og respekt for samiske pasienter, noe som og fremmer helsen i et trygt miljø. Communication is essential for the provision of competent nursing care. The purpose of this study is to explore how Sami describe communication in encounters with health care providers, when talking about health, illness, and care, as well as important factors in this context. Semi-structured interviews of eleven Sami participants in northern Norway were conducted in North-Sami language, subsequently transcribed, and translated into Norwegian. There were men (n=2) and woman (n=9), young and elders which either have been patients or next of kin, or both, in encounter with health care providers. Their stories were from GP`s office and hospitals. Our study found that the Sami communicate in a circular and unique way about health issues, and that sufficient time is essential in conversations. Healthcare providers must be aware of this and 'beat around the bush' when asking questions, approaching private or sensitive issues indirectly. According to the respondents, the use of Sami language in encounters with healthcare staff expressed a confirmation of their Sami identity, and that interpretation service is required during talks about health issues. Some of the participants turned the question around and placed the need for interpretation services with the healthcare providers instead, arguing that the Sami do not need interpretation services, but the health care providers do. They maintained that interpretation services were set up to help healthcare providers fulfill their statutory healthcare duties to Sami patients. Use of Sami language in healthcare helps to ensure comfort, safety and respect, and thereby promotes health and helps to create a safe environment.
format Article in Journal/Newspaper
author Mehus, Grete
Bongo, Berit Andersdatter
Moffitt, Pertice
author_facet Mehus, Grete
Bongo, Berit Andersdatter
Moffitt, Pertice
author_sort Mehus, Grete
title Important Factors When Communicating with Sami Patients About Health, Illness and Care Issues
title_short Important Factors When Communicating with Sami Patients About Health, Illness and Care Issues
title_full Important Factors When Communicating with Sami Patients About Health, Illness and Care Issues
title_fullStr Important Factors When Communicating with Sami Patients About Health, Illness and Care Issues
title_full_unstemmed Important Factors When Communicating with Sami Patients About Health, Illness and Care Issues
title_sort important factors when communicating with sami patients about health, illness and care issues
publisher Universitetsforlaget (Scandinavian University Press)
publishDate 2018
url https://hdl.handle.net/10037/14292
https://doi.org/10.18261/issn1892-2686-2018-04-05
geographic Norway
geographic_facet Norway
genre Northern Norway
sami
sami
samisk
genre_facet Northern Norway
sami
sami
samisk
op_relation Nordisk sygeplejeforskning
Mehus, G. & Moffitt, P. (2018). Important Factors When Communicating with Sami Patients About Health, Illness and Care Issues. Nordisk sygeplejeforskning , 8(4), 303-316. https://doi.org/10.18261/issn1892-2686-2018-04-04
FRIDAID 1624509
doi:10.18261/issn1892-2686-2018-04-05
1892-2678
1892-2686
https://hdl.handle.net/10037/14292
op_rights openAccess
op_doi https://doi.org/10.18261/issn1892-2686-2018-04-05
_version_ 1766145861561090048
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14292 2023-05-15T17:43:43+02:00 Important Factors When Communicating with Sami Patients About Health, Illness and Care Issues Mehus, Grete Bongo, Berit Andersdatter Moffitt, Pertice 2018-11-21 https://hdl.handle.net/10037/14292 https://doi.org/10.18261/issn1892-2686-2018-04-05 eng eng Universitetsforlaget (Scandinavian University Press) Nordisk sygeplejeforskning Mehus, G. & Moffitt, P. (2018). Important Factors When Communicating with Sami Patients About Health, Illness and Care Issues. Nordisk sygeplejeforskning , 8(4), 303-316. https://doi.org/10.18261/issn1892-2686-2018-04-04 FRIDAID 1624509 doi:10.18261/issn1892-2686-2018-04-05 1892-2678 1892-2686 https://hdl.handle.net/10037/14292 openAccess VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 Helsevesen kommunikasjon kultur omsorg tospråklig velvære samisk Bilingual Communication culture healthcare nursing care well-being Sami Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2018 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.18261/issn1892-2686-2018-04-05 2021-06-25T17:56:14Z Accepted manuscript version. Published version available at https://doi.org/10.18261/issn1892-2686-2018-04-04 . Norwegian abstract : Kommunikasjon er viktig i utøvelsen av god omsorg. Formålet med denne studien er å utforske hvordan samer beskriver kommunikasjon i møte med helsepersonell når de snakker om helse, sykdom og omsorg og i tillegg hvilke faktorer de utpeker som viktige i denne konteksten. Elleve semi-strukturerte intervju ble gjennomført på samisk og transkribert til norsk. Det var både menn (n=2) og kvinner (n=9), yngre og eldre som alle hadde vært enten pasienter eller pårørende, eller begge deler, i møte med helsepersonell. Våre funn viser at samer kommuniserer på en sirkulær, unik måte der de «snakker rundt grøten» om helse spørsmål og at det er viktig med god tid i samtalen. Helsepersonell må være klar over at dette når de spør om direkte, private og sensitive spørsmål. Deltagerne i studien sier at å bruke samisk språk i møte med helsepersonell uttrykker en bekreftelse av deres samiske identitet, og at det er påkrevd med tolk når man skal diskutere helsespørsmål med helsepersonell. Spørsmålet om hvem som egentlig tenger tolk ble snudd om, til å gjelde helsepersonellet. Det er ikke de samiske pasientene som trenger tolk, det er helsepersonellet som gjennom lovverket er pålagt å gi likeverdige helsetjenester og informasjon på en måte som pasientene oppfatter og forstår konsekvensene av. Tolketjenesten er på plass for å hjelpe helsepersonell til å utføre sine lovpålagte oppgaver for samiske pasienter. Bruk av samisk språk i utøvelsen av pleie- og omsorg bidrar til å gi sikkerhet og respekt for samiske pasienter, noe som og fremmer helsen i et trygt miljø. Communication is essential for the provision of competent nursing care. The purpose of this study is to explore how Sami describe communication in encounters with health care providers, when talking about health, illness, and care, as well as important factors in this context. Semi-structured interviews of eleven Sami participants in northern Norway were conducted in North-Sami language, subsequently transcribed, and translated into Norwegian. There were men (n=2) and woman (n=9), young and elders which either have been patients or next of kin, or both, in encounter with health care providers. Their stories were from GP`s office and hospitals. Our study found that the Sami communicate in a circular and unique way about health issues, and that sufficient time is essential in conversations. Healthcare providers must be aware of this and 'beat around the bush' when asking questions, approaching private or sensitive issues indirectly. According to the respondents, the use of Sami language in encounters with healthcare staff expressed a confirmation of their Sami identity, and that interpretation service is required during talks about health issues. Some of the participants turned the question around and placed the need for interpretation services with the healthcare providers instead, arguing that the Sami do not need interpretation services, but the health care providers do. They maintained that interpretation services were set up to help healthcare providers fulfill their statutory healthcare duties to Sami patients. Use of Sami language in healthcare helps to ensure comfort, safety and respect, and thereby promotes health and helps to create a safe environment. Article in Journal/Newspaper Northern Norway sami sami samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Norway