Å bli ergoterapeut : Dannelse av faglig identitet i ergoterapeututdanningen.

Å være student på en ergoterapeututdanning innebærer å tilegne seg og utvikle kompetanse i ergoterapi. Det handler om etter hvert å oppleve seg kompetent til å starte en yrkeskarriere som ergoterapeut. Det handler om å inneha en opplevd identitet i form av trygghet på egen kompetanse, innsikt i fage...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nymo, Astrid Vekve
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2008
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/1416
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1416
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1416 2024-06-02T08:15:21+00:00 Å bli ergoterapeut : Dannelse av faglig identitet i ergoterapeututdanningen. Nymo, Astrid Vekve 2008-01-29 11430 bytes 7095551 bytes 2069 bytes application/pdf text/plain https://hdl.handle.net/10037/1416 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/1416 URN:NBN:no-uit_munin_1193 openAccess Copyright 2008 The Author(s) VDP::Medisinske fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829 Ergoterapi Faglig identitet Ergoterapeutstudent Utdanning Erfaringslæring HEL-3960 Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:41:49Z Å være student på en ergoterapeututdanning innebærer å tilegne seg og utvikle kompetanse i ergoterapi. Det handler om etter hvert å oppleve seg kompetent til å starte en yrkeskarriere som ergoterapeut. Det handler om å inneha en opplevd identitet i form av trygghet på egen kompetanse, innsikt i faget og opplevelse av tilhørighet til faggruppen ergoterapeuter. Forskning på opplevelse av faglig identitet hos ergoterapeutstudenter og ergoterapeuter har fokus på at ergoterapeuter/-studenter opplever seg kompetent i pasientsituasjoner, men at de har vansker med å formulere det fagspesifikke i egen kompetanse. Dette tas til inntekt for at ergoterapeuter har en utydelig identitet. Når faglig usikkerhet og svak faglig identitet ble definert som problemområder for ergoterapeutstudentene ved Høgskolen i Tromsø, ble dette mitt utgangspunkt for denne studien. Problemstillingen i denne oppgaven fokuserer på hvordan ergoterapeutstudenter opplever dannelsen av sin faglige identitet og hvilke faktorer i studietida som har hatt betydning i dannelsesprosessen. Retrospektivt kvalitativt intervju er gjort med fire nyutdannede ergoterapeuter. Fokus for intervjuene var deres opplevelser i studietida knyttet til opplevelser av kompetanse og faglig identitet. Deres studiehistorier presenteres og er videre analysert innen en hermeneutisk vitenskapstradisjon. Det empiriske materialet viser at studentene opplever forbilder som viktige for deres dannelsesprosess. Deres opplevelse av tilhørighet i faglige fellesskap gir trygghet og møter med studenter fra andre faggrupper er utfordrende. Erfaringslæring er grunnlag for kompetanseutvikling i ergoterapi og studentenes læreprosess knyttes til forståelsen av sammenhengen mellom teori og praksis. Dannelsesprosessen drøftes med Meads teori om identitet (self) og teori om handlingskunnskap som teoretiske perspektiv. Avslutningsvis reflekteres det rundt tema som ble opplevd som vanskelige i studietida; forvirringen ved studiestart, problemer med å definere ergoterapi, opplevelsen av devaluering og ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Medisinske fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829
Ergoterapi
Faglig identitet
Ergoterapeutstudent
Utdanning
Erfaringslæring
HEL-3960
spellingShingle VDP::Medisinske fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829
Ergoterapi
Faglig identitet
Ergoterapeutstudent
Utdanning
Erfaringslæring
HEL-3960
Nymo, Astrid Vekve
Å bli ergoterapeut : Dannelse av faglig identitet i ergoterapeututdanningen.
topic_facet VDP::Medisinske fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829
Ergoterapi
Faglig identitet
Ergoterapeutstudent
Utdanning
Erfaringslæring
HEL-3960
description Å være student på en ergoterapeututdanning innebærer å tilegne seg og utvikle kompetanse i ergoterapi. Det handler om etter hvert å oppleve seg kompetent til å starte en yrkeskarriere som ergoterapeut. Det handler om å inneha en opplevd identitet i form av trygghet på egen kompetanse, innsikt i faget og opplevelse av tilhørighet til faggruppen ergoterapeuter. Forskning på opplevelse av faglig identitet hos ergoterapeutstudenter og ergoterapeuter har fokus på at ergoterapeuter/-studenter opplever seg kompetent i pasientsituasjoner, men at de har vansker med å formulere det fagspesifikke i egen kompetanse. Dette tas til inntekt for at ergoterapeuter har en utydelig identitet. Når faglig usikkerhet og svak faglig identitet ble definert som problemområder for ergoterapeutstudentene ved Høgskolen i Tromsø, ble dette mitt utgangspunkt for denne studien. Problemstillingen i denne oppgaven fokuserer på hvordan ergoterapeutstudenter opplever dannelsen av sin faglige identitet og hvilke faktorer i studietida som har hatt betydning i dannelsesprosessen. Retrospektivt kvalitativt intervju er gjort med fire nyutdannede ergoterapeuter. Fokus for intervjuene var deres opplevelser i studietida knyttet til opplevelser av kompetanse og faglig identitet. Deres studiehistorier presenteres og er videre analysert innen en hermeneutisk vitenskapstradisjon. Det empiriske materialet viser at studentene opplever forbilder som viktige for deres dannelsesprosess. Deres opplevelse av tilhørighet i faglige fellesskap gir trygghet og møter med studenter fra andre faggrupper er utfordrende. Erfaringslæring er grunnlag for kompetanseutvikling i ergoterapi og studentenes læreprosess knyttes til forståelsen av sammenhengen mellom teori og praksis. Dannelsesprosessen drøftes med Meads teori om identitet (self) og teori om handlingskunnskap som teoretiske perspektiv. Avslutningsvis reflekteres det rundt tema som ble opplevd som vanskelige i studietida; forvirringen ved studiestart, problemer med å definere ergoterapi, opplevelsen av devaluering og ...
format Master Thesis
author Nymo, Astrid Vekve
author_facet Nymo, Astrid Vekve
author_sort Nymo, Astrid Vekve
title Å bli ergoterapeut : Dannelse av faglig identitet i ergoterapeututdanningen.
title_short Å bli ergoterapeut : Dannelse av faglig identitet i ergoterapeututdanningen.
title_full Å bli ergoterapeut : Dannelse av faglig identitet i ergoterapeututdanningen.
title_fullStr Å bli ergoterapeut : Dannelse av faglig identitet i ergoterapeututdanningen.
title_full_unstemmed Å bli ergoterapeut : Dannelse av faglig identitet i ergoterapeututdanningen.
title_sort å bli ergoterapeut : dannelse av faglig identitet i ergoterapeututdanningen.
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2008
url https://hdl.handle.net/10037/1416
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
geographic Faget
Tromsø
geographic_facet Faget
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/1416
URN:NBN:no-uit_munin_1193
op_rights openAccess
Copyright 2008 The Author(s)
_version_ 1800739490022555648