Samskaping gjennom kundeengasjement i offentlig sektor. En kvalitativ studie av kommunens forutsetninger for samskaping og drivere for kundeengasjement

Kommunenes rolle er under omstilling, noe som utfordrer dens tradisjonelle rolle som myndighetsutøver og tjenesteleverandør, til å bli en tilrettelegger av det nye velferdssamfunnet. Kommunene tilrådes å involvere private, sivile og offentlige aktører i offentlig problemløsning. Vi ønsket å undersøk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Malin, Lottelise Kvalberg, Normann, Hanne Kathrine Alapnes
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/14132
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14132
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14132 2023-05-15T18:35:00+02:00 Samskaping gjennom kundeengasjement i offentlig sektor. En kvalitativ studie av kommunens forutsetninger for samskaping og drivere for kundeengasjement Malin, Lottelise Kvalberg Normann, Hanne Kathrine Alapnes 2018-06-01 https://hdl.handle.net/10037/14132 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/14132 openAccess Copyright 2018 The Author(s) VDP::Social science: 200::Economics: 210 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 Samskaping Service-dominant logikk Offentlig sektor Atferdsmessig kundeengasjement BED-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:12Z Kommunenes rolle er under omstilling, noe som utfordrer dens tradisjonelle rolle som myndighetsutøver og tjenesteleverandør, til å bli en tilrettelegger av det nye velferdssamfunnet. Kommunene tilrådes å involvere private, sivile og offentlige aktører i offentlig problemløsning. Vi ønsket å undersøke hvilke forutsetninger kommunen har for å engasjere aktører i samskaping, samt hvilke drivere som ligger til grunn for engasjementet i byutviklingsprosjektet “Nordbyen”. Følgende problemstilling er grunnlaget for studien: På hvilken måte kan kommunen tilrettelegge for samskaping gjennom kundeengasjement? Målet med studien har vært å dekke forskningshull i teori om engasjement og samskaping, og bidra med erfaringer som kan hjelpe offentlige virksomheter til å fasilitere samskaping gjennom kundeengasjement. Studien vil trolig gi et bidrag til eksisterende teori, ved å kombinere disse teoretiske perspektivene og belyse disse innenfor en offentlig kontekst. For å undersøke problemstillingen og utarbeide et teoretisk rammeverk, gjorde vi først en litteraturgjennomgang av teori om samskaping, service-dominant logikk og kundeengasjement. Fire kommunalt ansatte og fem sentrale aktører i prosjektet i Tromsø ble intervjuet. Dataene som ble innsamlet dannet grunnlaget for oppgavens analyser. Analysene av de innhentede dataene viser hvilke utfordringer kommunen har, og som påvirker dens evne til å tilrettelegge for samskaping gjennom kundeengasjement, og dermed på hvilken måte kommunen kan gjøre dette. Utfordringene vi fant var; tid og ressurser, ansvarsområder og rolleavklaring, byråkrati, holdninger til samskaping og engasjement, samt videreforedling av kunnskap. Vi fant tre tilretteleggende drivere på kommunesiden; kontroll, tillit, tilgang og involvering. For aktørene ble åtte drivere funnet; myndiggjøring, eierskapsfølelse, forbedringsbehov, altruisme, ego-behov, tillit, nostalgi, relasjon og kommunikasjon. Driverne er viktige at kommunen er klar over, og tar hensyn til ved tilrettelegging av kundeengasjement. Resultatene fra studien kan understøtte offentlig sektors behov, med tanke på den omstillingen de står overfor. Erfaringer fra Nordbyen-prosjektet, våre resultater og anbefalinger kan utgjøre en metodikk med formålstjenlige og egnede verktøy for utvikling av en fremtidig strategi for å engasjere interessenter i offentlige samskapingsprosesser. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Social science: 200::Economics: 210
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
Samskaping
Service-dominant logikk
Offentlig sektor
Atferdsmessig kundeengasjement
BED-3902
spellingShingle VDP::Social science: 200::Economics: 210
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
Samskaping
Service-dominant logikk
Offentlig sektor
Atferdsmessig kundeengasjement
BED-3902
Malin, Lottelise Kvalberg
Normann, Hanne Kathrine Alapnes
Samskaping gjennom kundeengasjement i offentlig sektor. En kvalitativ studie av kommunens forutsetninger for samskaping og drivere for kundeengasjement
topic_facet VDP::Social science: 200::Economics: 210
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
Samskaping
Service-dominant logikk
Offentlig sektor
Atferdsmessig kundeengasjement
BED-3902
description Kommunenes rolle er under omstilling, noe som utfordrer dens tradisjonelle rolle som myndighetsutøver og tjenesteleverandør, til å bli en tilrettelegger av det nye velferdssamfunnet. Kommunene tilrådes å involvere private, sivile og offentlige aktører i offentlig problemløsning. Vi ønsket å undersøke hvilke forutsetninger kommunen har for å engasjere aktører i samskaping, samt hvilke drivere som ligger til grunn for engasjementet i byutviklingsprosjektet “Nordbyen”. Følgende problemstilling er grunnlaget for studien: På hvilken måte kan kommunen tilrettelegge for samskaping gjennom kundeengasjement? Målet med studien har vært å dekke forskningshull i teori om engasjement og samskaping, og bidra med erfaringer som kan hjelpe offentlige virksomheter til å fasilitere samskaping gjennom kundeengasjement. Studien vil trolig gi et bidrag til eksisterende teori, ved å kombinere disse teoretiske perspektivene og belyse disse innenfor en offentlig kontekst. For å undersøke problemstillingen og utarbeide et teoretisk rammeverk, gjorde vi først en litteraturgjennomgang av teori om samskaping, service-dominant logikk og kundeengasjement. Fire kommunalt ansatte og fem sentrale aktører i prosjektet i Tromsø ble intervjuet. Dataene som ble innsamlet dannet grunnlaget for oppgavens analyser. Analysene av de innhentede dataene viser hvilke utfordringer kommunen har, og som påvirker dens evne til å tilrettelegge for samskaping gjennom kundeengasjement, og dermed på hvilken måte kommunen kan gjøre dette. Utfordringene vi fant var; tid og ressurser, ansvarsområder og rolleavklaring, byråkrati, holdninger til samskaping og engasjement, samt videreforedling av kunnskap. Vi fant tre tilretteleggende drivere på kommunesiden; kontroll, tillit, tilgang og involvering. For aktørene ble åtte drivere funnet; myndiggjøring, eierskapsfølelse, forbedringsbehov, altruisme, ego-behov, tillit, nostalgi, relasjon og kommunikasjon. Driverne er viktige at kommunen er klar over, og tar hensyn til ved tilrettelegging av kundeengasjement. Resultatene fra studien kan understøtte offentlig sektors behov, med tanke på den omstillingen de står overfor. Erfaringer fra Nordbyen-prosjektet, våre resultater og anbefalinger kan utgjøre en metodikk med formålstjenlige og egnede verktøy for utvikling av en fremtidig strategi for å engasjere interessenter i offentlige samskapingsprosesser.
format Master Thesis
author Malin, Lottelise Kvalberg
Normann, Hanne Kathrine Alapnes
author_facet Malin, Lottelise Kvalberg
Normann, Hanne Kathrine Alapnes
author_sort Malin, Lottelise Kvalberg
title Samskaping gjennom kundeengasjement i offentlig sektor. En kvalitativ studie av kommunens forutsetninger for samskaping og drivere for kundeengasjement
title_short Samskaping gjennom kundeengasjement i offentlig sektor. En kvalitativ studie av kommunens forutsetninger for samskaping og drivere for kundeengasjement
title_full Samskaping gjennom kundeengasjement i offentlig sektor. En kvalitativ studie av kommunens forutsetninger for samskaping og drivere for kundeengasjement
title_fullStr Samskaping gjennom kundeengasjement i offentlig sektor. En kvalitativ studie av kommunens forutsetninger for samskaping og drivere for kundeengasjement
title_full_unstemmed Samskaping gjennom kundeengasjement i offentlig sektor. En kvalitativ studie av kommunens forutsetninger for samskaping og drivere for kundeengasjement
title_sort samskaping gjennom kundeengasjement i offentlig sektor. en kvalitativ studie av kommunens forutsetninger for samskaping og drivere for kundeengasjement
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2018
url https://hdl.handle.net/10037/14132
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/14132
op_rights openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
_version_ 1766220061988618240